I slutet av 50-talet genomgick elektronikföretaget Eleiko en större transformation. När man valde att sluta tillverka brödrostar och våffeljärn för att istället börja producera skivstänger av exklusivt svenskt specialstål lyfte hela tyngdlyftningsvärlden på ögonbrynen. Sedan dess har Eleikos stång tagit världen med storm – och inte minst varit del i att sätta över 1000 världsrekord. Idag levererar Eleiko utrustning för tyngdlyftning, styrkelyft och styrketräning till internationella tävlingar och träningsanläggningar i över 180 länder. Nu är man också reda för nästa transformation. Från att uteslutande sålt utrustning till professionella köpare lanserar företaget nu sin första e-handelslösning.
Nya levnadsmönster accelererade lanseringsplanerna
Erik Blomberg, VD och ägare Eleiko Group AB, berättar hur strategin att lansera en webbshop funnits med sen ungefär ett år tillbaka. Tanken var ursprungligen att lansera en ny plattform mot slutet av 2020 men utbrottet av Covid-19 och förändrade levnadsmönster runt om i världen ändrade planen:
– När träningssugna människor inte längre kunde besöka sina gym som de brukade ökade efterfrågan på träningsprodukter för hemmet snabbt. Allra störst var trycket i Storbritannien där vi så gott som dagligen fick in förfrågningar direkt från konsumenter som ville kunna träna på ett säkert sätt i sin hemmiljö. Vi valde att agera snabbt!
Även om initiativet att satsa på e-handel accelererades när pandemin bröt ut var Eleiko på många sätt väl förberedda.
– I början på året hade vi gjort en grundlig studie och utvärderat en rad olika alternativ och plattformar för hur vi skulle realisera lösningen. Nu bestämde vi oss för att sätta planen i verket direkt, istället för att vänta till hösten som planerat, berättar Erik.
Läs hela inlägget