Blogg


Svensk B2B-handel 2016, en studie om svenska företags digitala handel
Som du tidigare har kunnat läsa om på Litium-bloggen har e-handel gått från att vara synonymt med konsumenthandel till att idag utgöra en viktig roll i många B2B-företags affärsstrategi. Men trots att digital handel har blivit en naturlig del inom B2B saknas det fortfarande underlag i form av relevanta siffror och statistik för hur utvecklingen faktiskt ser ut.

Den insikten la grunden till att vi på Litium valde att göra ett djupdyk i svenska B2B-företags ökade intresse och satsningar inom e-handel i form av en omfattande studie "Svensk B2B-handel 2016".

Studien i sin helhet publiceras i januari, men redan i den 17:de november kunde publiken på Multikanalstrategidagen få ett smakprov då Åsa Lundborg Ling, marknadschef på Litium och Malin Sjöman från B2B-byrån Hägvall & Sjöman presenterade delar av studien. Vi har gjort en sammanställning för dig som inte var på plats!

Läs hela inlägget
Bild_webben.jpeg
Matilda Sjöstrand
Gästbloggare
Taggar
B2B
Så blir B2B-företahet en vinnare på e-handel
E-handeln i B2C-segmentet boomade för flera år sedan, nu är turen kommen till B2B. Henrik Lundin, VD på Litium, säger att det handlar om en stor och avgörande omställning för många företag.

– E-handel mellan företag är långt mer än orderläggningar. Och den kräver en strategi som är integrerad i företagets totala försäljning. Det är inte ett teknikprojekt, utan ett verksamhetsprojekt. Alla delar av organisationen berörs, från sälj och kundservice till logistik och inköp. Och den här omställningen är något som man behöver lyckas med, för att överleva och utvecklas.

Henrik Lundin och Litium har identifierat ett antal framgångsfaktorer för B2B-företag som vill ta ett e-steg in i morgondagen.

Läs hela inlägget
AsaLundborgLing.png
Åsa Lundborg Ling
CMO
Taggar
B2B
Black Friday slog, precis som väntat, försäljningsrekord för många e-handlare. Enligt statistik från DIBS* ökade volymen i inköp på nätet med 21 procent och omsättningen med 59 procent. Litium bad några kunder göra en summering av veckans köpfest.
Läs hela inlägget
AsaLundborgLing.png
Åsa Lundborg Ling
CMO
Taggar
I årets sista avsnitt pratar vi om problemen med årets julklapp VR-set. Vi funderar på vad ett bra erbjudande egentligen är. Vi diskuterar vilka e-handlare som imponerat på oss under året. Och slutligen snackar vi om hur viktigt det är att kryptera hela hela nätbutiken med https.

Medverkande i det 13 avsnittet av podcasten E-handelstrender är Urban Lindstedt, Åsa Lundborg Ling, marknadschef på Litium och Christer Pettersson, e-handelschef på Arvato.

Läs hela inlägget
AsaLundborgLing.png
Åsa Lundborg Ling
CMO
Taggar
I elfte avsnittet av E-handelstrender pratar Litiums marknadschef Åsa Lundborg Ling om hur Instagram används i allt större utsträckning som marknadsföringskanal för e-handlare. Dessutom deltar Carin Blom, detaljhandelsexpert på PostNord som presenterar nya E-barometern för Q3. Programledare är Urban Lindstedt.

Läs hela inlägget
AsaLundborgLing.png
Åsa Lundborg Ling
CMO
Taggar
Som e-handlare lägger du förmodligen stort fokus på att utveckla och stärka dina kundrelationer. Bra kundservice, både i webbutiken, i kundtjänsten och genom hela logistikprocessen, är nyckeln till framgång. För att lyckas på nätet gäller det också att ha järnkoll på den komplexa världen av varumärken, produkter och kampanjer. Och de två aspekterna hänger ihop. Att presentera erbjudandet på ett sätt som gör det enkelt för köparen att hitta och välja rätt i webbutiken är första steget mot en bra köpupplevelse.

Product Information Management, PIM, handlar om att på ett metodiskt sätt strukturera och presentera företagets produkter, i webbutiken och andra kanaler. Målet med PIM är att skapa en central produktkatalog som visar upp hela sortimentet på ett tydligt och attraktivt sätt. Som hjälper dina besökare att hitta det de letar efter och välja rätt.
Läs hela inlägget
LudvigBlock.jpg
Ludvig Block
R&D Manager
Taggar
Svensk e-handel förväntar sig högtryck den sista helgen i november när fenomenet Black Friday äger rum. Vi tog pulsen på tre e-handlare inom varsitt segment för att se hur de förbereder sig och vilka förväntningar de har på dagen.

Läs hur Jessica Egman på Jollyroom, Johan Davidsson på Stayhard och Tobias Mattsson på NordicFeel tänker inför årets Black Friday. Blir det ett uppsving i säljet eller kannibaliserar man bara på den egna julhandeln?
Läs hela inlägget
AsaLundborgLing.png
Åsa Lundborg Ling
CMO
Taggar
Senaste avsnittet av podden E-handelstrender sändes från D-Fokus B2B, en konferens inriktad på digital handel mellan företag. Eva Östergren, marknadschef på Hafa, intervjuas om hur Hafa Bathroom Group arbetat med B2B e-handel och vad som är viktigt för lyckas.

E-handelstrender är en podd där journalisten och e-handelsexperten Urban Lindstedt tillsammans med medverkande från e-handelsvärlden diskuterar den senaste veckans vikigaste e-handelsnyheterna under drygt 30 minuter. 

 

AsaLundborgLing.png
Åsa Lundborg Ling
CMO
Taggar
B2B
Litium 5 är den femte och viktigaste produktuppgradering vi hittills gjort med en rad nyheter och förbättringar. Vi har lyssnat på våra kunder. Vi har uppdaterat oss på de senaste trenderna inom e-handel. Vi har diskuterat med våra integrationspartners. Allt för att försäkra oss om att vi fokuserat arbetet till det som är viktigast för att lyfta din e-handel till nästa nivå.
Läs hela inlägget
HenrikLundin200x200.png
Henrik Lundin
VD
UX är viktigt för användarvänligheten och köpupplevelsen.
I år är UX är begreppet på allas läppar. Men vad betyder det egentligen? Och vad är fördelarna för dig som ehandlare att tänka UX när du utvecklar din verksamhet? Vi har pratat med Ludvig Block, Produktchef på Litium, om hans syn på UX och varför det är så hett just nu.
Läs hela inlägget
AsaLundborgLing.png
Åsa Lundborg Ling
CMO
Litiums undersökning om e-handel mellan företag
Köpbeteendet när företag köper från andra företag, business-to-business (B2B), befinner sig sedan en tid tillbaka i en förändringsfas. En allt större del av B2B-köpen, hela 90 %, inleds idag på nätet. Samtidigt gör alltfler företagsköpare sin informationsinsamling direkt på nätet. Det innebär att de flesta B2B-företag nu står inför utmaningen att komma underfund med hur och i vilka kanaler de har störst potential att sälja och marknadsföra sina produkter i framtiden.
Läs hela inlägget
AsaLundborgLing.png
Åsa Lundborg Ling
CMO
Taggar
B2B
Product Information Management (PIM) handlar om att på ett metodiskt sätt hantera och presentera företagets produkter. När konkurrensen hårdnar och tempot ökar blir det allt viktigare att snabbt och effektivt kunna introducera nya produkter och presentera dem på ett överskådligt sätt. För framgångsrika e-handlare har arbetet med att berika produkter med engagerande texter och inspirerande bilder därför fått ett allt större fokus i vardagen. Allt fler väljer idag också att ta hjälp av ett professionellt PIM-system för att skapa bättre överblick över e-handelssortimentet och få kontroll på hela produkthanteringsprocessen.
Läs hela inlägget
MalinSjomanGuest.png
Malin Sjöman
Gästbloggare
En e-handel som omsätter 30 miljoner kan på ytan vara likt den som omsätter 10 miljoner, men företaget bakom är på många sätt ett helt annat. Läs om de 5 viktigaste utmaningarna!
Läs hela inlägget
HenrikLundin200x200.png
Henrik Lundin
VD