Blogg


Bilder från detaljhandelsbutik.
Bara för att allt fler butiker läggs ner behöver vi inte nödvändigtvis prata om detaljhandelns död. Vissa menar att det snarare är en ”detaljhandelns renässans” som vi just nu upplever. Den traditionella butiken är på väg bort men lämnar plats för allt mer upplevelsebaserade lokaler.
Läs hela inlägget
GustavTranback.jpg
Gustav Tranback
Gästbloggare
Taggar
Skylt med text
Modekedjan Lindex är med 490 butiker i 18 länder och online-försäljning i hela EU allt annat än nybörjare inom omnikanalförsäljning. Efter mer än 10 år på nätet har man mer erfarenhet och större kunskap om digital handel än de flesta inom detaljhandeln. Nu står Lindex på tröskeln till nästa generations e-handelslösning. Med målet att utveckla sin ledande position inom omnikanalhandel är planen att under 2018 lansera en helt ny ehandel till marknaden.

Henrik Sörstedt har varit med på Lindex digitala resa de två senaste åren. Sedan hösten 2017 leder han i rollen som Director of Customer Experience en ny funktion inom Lindex med ansvar för varumärkets digitala strategi och kanalutveckling som stöd för den operativa driften av Lindex e-handel.

Läs hela inlägget
AsaLundborgLing.png
Åsa Lundborg Ling
CMO
Taggar
Nu är den här. Årets upplaga av undersökningen Svensk B2B-handel. Förra året insåg vi att det saknades ordentlig statistik över digital handel mellan företag i Sverige, därför tog vi fram rapporten Svensk B2B-handel, i år ville vi följa upp förra årets succé. Vi ville återigen ytterligare ta tempen på den digitala B2B-handeln och ta fram underlag för att kunna jämföra med förra årets resultat och se hur det har utvecklat sig. Här följer några av årets viktigaste och tydligaste iakttagelser.
Läs hela inlägget
AsaLundborgLing.png
Åsa Lundborg Ling
CMO
Patrick Olsson, vd på Cyberphoto
I somras stod det klart att anrika CyberPhoto växlar upp sin e-handel med ny plattform och att valet faller på Litiums molnbaserade lösning. Så vad är skälen till att man väljer att modernisera webbshoppen just nu? Och vad vill man få ut av den nya e-handelslösningen? Vi har träffat CyberPhotos VD Patrik Olsson för att prata om företagets resa, från fysisk butik till digital handel, alltid med kundens bästa i fokus.

CyberPhotos resa började redan 1955 då den ursprungliga fotobutiken öppnade i Umeå. Affärsidén var, precis som idag, att erbjuda kvalitetsprodukter inom fotografering. När företaget fyrtio år senare stod inför ett generationsskifte i ledningen var det i en tid då digitalkamerorna gjorde sitt intåg och internet började få fäste i Sverige. CyberPhotos nya ledning såg tidigt fördelarna med att använda sig av de nya medierna och möjligheten att nå fler kunder digitalt. 

Läs hela inlägget
AsaLundborgLing.png
Åsa Lundborg Ling
CMO
Taggar
Frågan är vilka svenska B2B-företag som klarar konkurrensen från Amazon Business? E-handelstrender #46 spelades in på plats på Dfokus B2B bland gräddan av Sverige B2B e-handlare.

Litiums kund Bevegos Andreas Nilsson berättar om deras e-handelsresa som gjort det möjligt för säljarna att bättre vårda sina kundrelationerna. Vi ser också hur gränserna mellan B2B och B2C allt mer suddas ut. Vad betyder det för framtidens e-handel.

I E-handelstrender #46 samtalar programledaren Urban Lindstedt med Åsa Lundborg Ling, marknadschef på Litium och Andreas Nilsson webb och marknadsansvarig på hos B2B e-handlaren Bevego

Läs hela inlägget
AsaLundborgLing.png
Åsa Lundborg Ling
CMO
Man säljer kablar i butik
Idag står detaljhandeln inför den stora utmaningen att skapa samma kundupplevelse digitalt som i den fysiska butiken. Som konsument är förväntningarna stora på att kunna röra sig fritt mellan olika kanaler, online, mobilt och i butik, och att alltid ha tillgång till samma produktinformation. I arbetet med att realisera en integrerad omnikanalsstrategi, där varumärket och erbjudandet hänger ihop i alla kanaler, har ett effektivt PIM-system blivit i stort sett oumbärligt.

När webshopen idag är minst lika viktig som den fysiska butiken gäller det för företag att kunna översätta kundupplevelsen av att vara på plats i en butik till den digitala världen. Känslan av att faktiskt kunna känna på produkterna måste omvandlas till en digitalt förmedlad upplevelse. Det är här PIM, eller Product Information Management, kommer in i bilden. 

Läs hela inlägget
FredrikHrdlicka.png
Fredrik Hrdlicka
Sales Executive
Vi funderar över hur Ikeas nya butiksformat hänger ihop med deras ökade fokus på e-handel samtidigt som detaljhandelsjättar som Biltema, ÖoB, Rusta, Lidl och GK:s fortfarande saknar e-handel. Dessutom spekulerar vi i hur svensk detaljhandel utvecklats om Amazon hade etablerat sig i Sverige år 2001. Vilka av dagens bolag hade överlevt kampen med världens bästa e-handlare?

Programledare är Urban Lindstedt och gäster är Christer Pettersson , e-handelschef på Arvato och och Åsa Lundborg Ling, marknadschef Litium.

Läs hela inlägget
AsaLundborgLing.png
Åsa Lundborg Ling
CMO
Skylt med texten
I och med näthandelns ökande betydelse för detaljhandeln är det allt fler som är i valet att köpa in en ny, eller byta ut en befintlig, e-handelsplattform. Men hur lyckas du på bästa sätt utan någon tidigare erfarenhet? Och hur undviker du fallgroparna?

Två e-handelsproffs som varit med förr, Marie Holmqvist på Interflora och Johans Davidsson, fd Stayhard, numera på leverantörssidan, guidar dig.
Läs hela inlägget
AsaLundborgLing.png
Åsa Lundborg Ling
CMO
Hand som räcks upp
Idag säljer 57 procent av svenska B2B-företag digitalt. Samtidigt planerar 52 procent av företagen som ännu inte har kommit igång med e-handel att starta upp en digital försäljningskanal inom 3 år.
Majoriteten av B2B-företagen som är igång med sin digitala försäljning har varit verksamma i mer än 3 år. Genom öppna frågor i vår studie om svensk B2B-handel Svensk B2B-handel 2016 har företagen bidragit med kvalitativa lärdomar och erfarenheter som de har hunnit samlat på sig under resans gång.

Vi har plockat upp fyra återkommande ämnen som blir nyttiga råd till dig som står inför en digital satsning!
Läs hela inlägget
AsaLundborgLing.png
Åsa Lundborg Ling
CMO
Taggar
B2B
Vi är glada och såklart stolta över att vår blogg blivit utsedd till en av Sveriges Bästa Företagsbloggar 2017.

Motiveringen lyder: "Litium jobbar med att göra e-handeln simplare och smartare för företag så att de kan växa. Eftersom e-handeln växer och blir mer konkurrenskraftig behövs ett företag som Litium. Bloggen fokuserar på B2B-handel, retail och e-tail. Innehållet varierar från podcastavsnitt till vanliga artiklar och samtiden ur ett e-handelsperspektiv."

Expertvalet, som står bakom tävlingen, säger "Det finns ingen som helst rangordning i listan. Bloggarna är alla värda ett besök. De företagsbloggar som är listade är alla experter inom sitt område och skapar innehåll efter sina respektive målgrupper. Det är alltså de 30 bästa företagsbloggarna i Sverige." 

Så välkommen till vår blogg! Vi hoppas du stannar en stund. 

AsaLundborgLing.png
Åsa Lundborg Ling
CMO
Taggar
Litiums årliga partnerevent bjöd på en mängd visioner och framtidsspaningar för e-handeln. Här är några av årets stora snackisar.

Att slutanvändaren står i fokus när det kommer till e-handelslösningar är knappast något nytt. Det hindrade dock inte Litiums vd Henrik Lundin att betona vikten av att alltid se till användarens behov när utveckling sker.

– E-handel måste vara friktionsfritt, varje steg i processen ska vara som en blinkning. Fokus för varje e-handlare måste ligga på att det ska vara enkelt att köpa, poängterar han under sitt välkomstanförande.

Läs hela inlägget
AsaLundborgLing.png
Åsa Lundborg Ling
CMO
Sedan jag började jobba med e-handel inom B2B-sektorn för snart sex år sedan har jag efterfrågat svenska trendrapporter och siffror om e-handel inom B2B. Först nu har det dykt upp en studie som faktiskt går att använda.

För en tid sedan åkte jag och min kollega från Kalmar till Växjö för ett föredrag om Litiums B2B-rapport. Det var en sån där kall och dragig dag i februari då vi kände smålandsvindarna krypa in i benmärgen.

Åsa och Fredrik från Litium visade siffror och grafer från B2B-rapporten och även om jag hade vissa saker på känn så var det första gången som jag såg det svart på vitt.

Bara för att kort och faktamässigt koppla ihop några resultat i rapporten med Runelandhs verksamhet så kunde vi under träffen konstatera...

Läs hela inlägget
fredric_johansson.jpg
Fredric Johansson
E-handelschef
Taggar
B2B
Man som sitter framför dator och arbetar med e-handel B2B
Resultatet av vår omfattande studie om svensk B2B-handel visar att den digitala försäljningen mellan företag ökar stadigt. Men trots att vi ser en stark utveckling i digital B2B-handel finns det fortfarande barriärer att spränga. Vi har lyckats identifiera tre huvudsakliga utmaningar svenska B2B-företag brottas med i sin digitala resa.

#1. Invanda rutiner och arbetssätt

Över hälften av svenska B2B-företag ser invanda rutiner och arbetssätt som det största hindret för att implementera digital handel i verksamheten. Den största utmaningen är med andra ord inte att välja eller implementera teknik, utan att förankra förändringsarbetet i hela organisationen. Den digitala kanalen ska inte hamna i en egen silo, utan integreras i hela affärsmodellen precis som övriga affärsområden.

Ett talande citat från undersökningen är ”Låt inte intern politik förstöra affären”, vilket beskriver den interna utmaningen många organisationer brottas med på ett ganska målande sätt.

Läs hela inlägget
AsaLundborgLing.png
Åsa Lundborg Ling
CMO
Taggar
B2B
Vi pratar om hur Internet of things kan knyta samman de fysiska och digitala kanalerna i avsnitt 21 av podcasten E-handelstrender. Sedan undrar vi hur fem svenska företag lyckas ta sig in på den amerikanska tidningen Inc's tio-i-topp lista för tillväxtföretag i Europa. Slutligen diskuterar vi hur vi ska hantera falska recensioner.

Programledare är Urban Lindstedt och gäster är Anna Smedslett, Manager Tech & Head of e-com Valtech och Åsa Lundborg Ling, marknadschef Litium.

Läs hela inlägget
AsaLundborgLing.png
Åsa Lundborg Ling
CMO
”Det är förvånande att se att det fortfarande finns företag som tror att de kan hålla sig utanför den digitala förändringen i samhället. Att de tror att deras kunder inte är på nätet – för vem är inte det idag, oavsett om det är som privatperson eller som företagare?”

Erika Strandberg, Project Manager på webbyrån Authority, delar med sig av sina reflektioner om studien om svensk B2B-handel. Vilka digitala möjligheter finns det för företag på den svenska B2B-marknaden, vilka utmaningar står de inför och hur bör de tacklas på bästa sätt? Se filmen och ta del av Erikas tips!

Läs hela inlägget
AsaLundborgLing.png
Åsa Lundborg Ling
CMO
PIM-processen: supply-enrich-plan-publish
I takt med att intresset för e-handel ökat och konkurrensen hårdnat, har det blivit allt viktigare att visualisera onlinebutikens produkter på ett attraktivt och enhetligt sätt. Från att det i e-handelns början räckte att presentera produktdata på en informativ webbsida handlar det idag om att inspirera, entusiasmera och guida besökaren till ett köp.

När tempot skruvas upp gäller det att snabbt kunna introducera nya produkter på många marknader. Det handlar om att paketera kampanjerbjudanden, tipsa om relaterade produkter, hantera lokala språkvarianter och marknadsunika priser och inte minsta att visualisera erbjudandet på ett tydligt och enhetligt sätt i flera olika kommunikationskanaler.

I den komplexa och snabbrörliga e-handelsvärlden blir verktyg och strukturer som underlättar produkthanteringen en förutsättning för att lyckas. Intresset för Product Information Management, PIM, som ett system för att strukturera och presentera webberbjudandet växer snabbt. För att arbetet med att berika och presentera erbjudandet ska löpa smidigt arbetar de flesta framgångsrika e-handlare idag också utifrån en strukturerad PIM-process. 

Läs hela inlägget
LudvigBlock.jpg
Ludvig Block
R&D Manager
I 18:e avsnittet av podcasten E-handelstrender pratar vi om mode- och skosegmentets framtid på nätet och offline. Vi uppmärksammar att Facebook nu är det viktigaste verktyget för marknadsföring för svenska e-handlare, enligt E-barometern 2016. Slutligen gräver vi i sportbutiken Sportamores bokslutskommuniké för 2016. Borde fler göra en sportamore?

Medverkande är journalisten Urban Lindstedt, e-handlaren Fredrik Hammarqvist som grundat Grandshoes samt Åsa Lundborg Ling, marknadschef för e-handelsplattformen Litium.

Läs hela inlägget
AsaLundborgLing.png
Åsa Lundborg Ling
CMO
I sjuttonde avsnittet av podcasten E-handelstrender pratar vi om hur bokhandeln nått till den tredje vågen av e-handel där digitala abonnemang ökar kraftigt samtidigt som försäljningens av fysiska böcker minskar. Vi fördjupar oss i hur B2B e-handeln utvecklas. Och vi ställer oss frågan varför vi inte kan köpa bilar online.

Medverkande är programledare Urban Lindstedt, Åsa Lundborg Ling, marknadschef på Litium samt Carin Blom, detaljhandelsexpert Postnord.

Läs hela inlägget
AsaLundborgLing.png
Åsa Lundborg Ling
CMO
Allt fler B2B-företag vänder sig till oss på Litium för att få hjälp med att utveckla sin digitala försäljning. Det pågår en transformation där fler och fler företag inom B2B ser möjligheterna i att både växa sina affärer och effektivisera arbetsprocesser med webbaserad handel som ett komplement till traditionella försäljningskanaler.

Ingenting tyder på att den digitala försäljningstrenden kommer brytas. Tvärtom pekar internationella rapporter från bland annat Forrester och Gartner på att e-handel inom B2B kommer ta fart ordentligt de närmaste åren. Den internationella marknaden för e-handel mellan företag bedöms vara dubbelt så stor som den mot konsumenter.

För att få bättre insikt i den svenska marknaden gjorde vi en omfattande undersökning om svenska B2B-företags förutsättningar och mognad inom digital försäljning. Här är några av våra huvudresultat:
Läs hela inlägget
AsaLundborgLing.png
Åsa Lundborg Ling
CMO
Taggar
B2B
I takt med att e-handeln ökar för B2B ökar också intresset för SEO, content marketing och andra sätt att lyfta innehåll och struktur på den egna webbplatsen eller i den egna webbutiken. Men är content marketing för B2B annorlunda jämfört med content marketing för B2C? Och i så fall hur?

Christer Pettersson är E-Commerce Manager på Arvato och föreläser om innehållsmarknadsföring. Här är hans fem tips för hur du som B2B-marknadsförare kommer igång.
Läs hela inlägget
ChristerPettersson_Arvato.png
Christer Pettersson
E-Commerce Manager, Arvato
Taggar
B2B
Svensk B2B-handel 2016, en studie om svenska företags digitala handel
Som du tidigare har kunnat läsa om på Litium-bloggen har e-handel gått från att vara synonymt med konsumenthandel till att idag utgöra en viktig roll i många B2B-företags affärsstrategi. Men trots att digital handel har blivit en naturlig del inom B2B saknas det fortfarande underlag i form av relevanta siffror och statistik för hur utvecklingen faktiskt ser ut.

Den insikten la grunden till att vi på Litium valde att göra ett djupdyk i svenska B2B-företags ökade intresse och satsningar inom e-handel i form av en omfattande studie "Svensk B2B-handel 2016".

Studien i sin helhet publiceras i januari, men redan i den 17:de november kunde publiken på Multikanalstrategidagen få ett smakprov då Åsa Lundborg Ling, marknadschef på Litium och Malin Sjöman från B2B-byrån Hägvall & Sjöman presenterade delar av studien. Vi har gjort en sammanställning för dig som inte var på plats!

Läs hela inlägget
GustavTranback.jpg
Gustav Tranback
Gästbloggare
Taggar
B2B
Så blir B2B-företahet en vinnare på e-handel
E-handeln i B2C-segmentet boomade för flera år sedan, nu är turen kommen till B2B. Henrik Lundin, VD på Litium, säger att det handlar om en stor och avgörande omställning för många företag.

– E-handel mellan företag är långt mer än orderläggningar. Och den kräver en strategi som är integrerad i företagets totala försäljning. Det är inte ett teknikprojekt, utan ett verksamhetsprojekt. Alla delar av organisationen berörs, från sälj och kundservice till logistik och inköp. Och den här omställningen är något som man behöver lyckas med, för att överleva och utvecklas.

Henrik Lundin och Litium har identifierat ett antal framgångsfaktorer för B2B-företag som vill ta ett e-steg in i morgondagen.

Läs hela inlägget
AsaLundborgLing.png
Åsa Lundborg Ling
CMO
Taggar
B2B
Black Friday slog, precis som väntat, försäljningsrekord för många e-handlare. Enligt statistik från DIBS* ökade volymen i inköp på nätet med 21 procent och omsättningen med 59 procent. Litium bad några kunder göra en summering av veckans köpfest.
Läs hela inlägget
AsaLundborgLing.png
Åsa Lundborg Ling
CMO
Taggar
I årets sista avsnitt pratar vi om problemen med årets julklapp VR-set. Vi funderar på vad ett bra erbjudande egentligen är. Vi diskuterar vilka e-handlare som imponerat på oss under året. Och slutligen snackar vi om hur viktigt det är att kryptera hela hela nätbutiken med https.

Medverkande i det 13 avsnittet av podcasten E-handelstrender är Urban Lindstedt, Åsa Lundborg Ling, marknadschef på Litium och Christer Pettersson, e-handelschef på Arvato.

Läs hela inlägget
AsaLundborgLing.png
Åsa Lundborg Ling
CMO
Taggar
I elfte avsnittet av E-handelstrender pratar Litiums marknadschef Åsa Lundborg Ling om hur Instagram används i allt större utsträckning som marknadsföringskanal för e-handlare. Dessutom deltar Carin Blom, detaljhandelsexpert på PostNord som presenterar nya E-barometern för Q3. Programledare är Urban Lindstedt.

Läs hela inlägget
AsaLundborgLing.png
Åsa Lundborg Ling
CMO
Taggar
Som e-handlare lägger du förmodligen stort fokus på att utveckla och stärka dina kundrelationer. Bra kundservice, både i webbutiken, i kundtjänsten och genom hela logistikprocessen, är nyckeln till framgång. För att lyckas på nätet gäller det också att ha järnkoll på den komplexa världen av varumärken, produkter och kampanjer. Och de två aspekterna hänger ihop. Att presentera erbjudandet på ett sätt som gör det enkelt för köparen att hitta och välja rätt i webbutiken är första steget mot en bra köpupplevelse.

Product Information Management, PIM, handlar om att på ett metodiskt sätt strukturera och presentera företagets produkter, i webbutiken och andra kanaler. Målet med PIM är att skapa en central produktkatalog som visar upp hela sortimentet på ett tydligt och attraktivt sätt. Som hjälper dina besökare att hitta det de letar efter och välja rätt.
Läs hela inlägget
LudvigBlock.jpg
Ludvig Block
R&D Manager
Taggar
Svensk e-handel förväntar sig högtryck den sista helgen i november när fenomenet Black Friday äger rum. Vi tog pulsen på tre e-handlare inom varsitt segment för att se hur de förbereder sig och vilka förväntningar de har på dagen.

Läs hur Jessica Egman på Jollyroom, Johan Davidsson på Stayhard och Tobias Mattsson på NordicFeel tänker inför årets Black Friday. Blir det ett uppsving i säljet eller kannibaliserar man bara på den egna julhandeln?
Läs hela inlägget
AsaLundborgLing.png
Åsa Lundborg Ling
CMO
Taggar
Senaste avsnittet av podden E-handelstrender sändes från D-Fokus B2B, en konferens inriktad på digital handel mellan företag. Eva Östergren, marknadschef på Hafa, intervjuas om hur Hafa Bathroom Group arbetat med B2B e-handel och vad som är viktigt för lyckas.

E-handelstrender är en podd där journalisten och e-handelsexperten Urban Lindstedt tillsammans med medverkande från e-handelsvärlden diskuterar den senaste veckans vikigaste e-handelsnyheterna under drygt 30 minuter. 

 

AsaLundborgLing.png
Åsa Lundborg Ling
CMO
Taggar
B2B
Litium 5 är den femte och viktigaste produktuppgradering vi hittills gjort med en rad nyheter och förbättringar. Vi har lyssnat på våra kunder. Vi har uppdaterat oss på de senaste trenderna inom e-handel. Vi har diskuterat med våra integrationspartners. Allt för att försäkra oss om att vi fokuserat arbetet till det som är viktigast för att lyfta din e-handel till nästa nivå.
Läs hela inlägget
HenrikLundin200x200.png
Henrik Lundin
VD
UX är viktigt för användarvänligheten och köpupplevelsen.
I år är UX är begreppet på allas läppar. Men vad betyder det egentligen? Och vad är fördelarna för dig som ehandlare att tänka UX när du utvecklar din verksamhet? Vi har pratat med Ludvig Block, Produktchef på Litium, om hans syn på UX och varför det är så hett just nu.
Läs hela inlägget
AsaLundborgLing.png
Åsa Lundborg Ling
CMO
Litiums undersökning om e-handel mellan företag
Köpbeteendet när företag köper från andra företag, business-to-business (B2B), befinner sig sedan en tid tillbaka i en förändringsfas. En allt större del av B2B-köpen, hela 90 %, inleds idag på nätet. Samtidigt gör alltfler företagsköpare sin informationsinsamling direkt på nätet. Det innebär att de flesta B2B-företag nu står inför utmaningen att komma underfund med hur och i vilka kanaler de har störst potential att sälja och marknadsföra sina produkter i framtiden.
Läs hela inlägget
AsaLundborgLing.png
Åsa Lundborg Ling
CMO
Taggar
B2B
Product Information Management (PIM) handlar om att på ett metodiskt sätt hantera och presentera företagets produkter. När konkurrensen hårdnar och tempot ökar blir det allt viktigare att snabbt och effektivt kunna introducera nya produkter och presentera dem på ett överskådligt sätt. För framgångsrika e-handlare har arbetet med att berika produkter med engagerande texter och inspirerande bilder därför fått ett allt större fokus i vardagen. Allt fler väljer idag också att ta hjälp av ett professionellt PIM-system för att skapa bättre överblick över e-handelssortimentet och få kontroll på hela produkthanteringsprocessen.
Läs hela inlägget
MalinSjomanGuest.png
Malin Sjöman
Gästbloggare
En e-handel som omsätter 30 miljoner kan på ytan vara likt den som omsätter 10 miljoner, men företaget bakom är på många sätt ett helt annat. Läs om de 5 viktigaste utmaningarna!
Läs hela inlägget
HenrikLundin200x200.png
Henrik Lundin
VD