E-handelssatsning ledde till ”all time high” för Casall

augusti 30, 2019

Jon Lööf går vidare mot nya utmaningar efter sin tid på Casall. Vi passar därför på att uppmärksamma hans insats genom den här artikeln, som bygger på ett samtal mellan honom och moderatorn Urban Lindstedt under ett av Litiums senaste kundevenemang. Casall har sålt träningskläder och träningsredskap i Sverige sedan 1984 och storsatsar nu på att expandera till nya marknader. Samtalet kom till stor del att handla om hur såväl varumärke som kundrelationer kan stärkas genom e-handel.

Kraftig tillväxt genom satsning på e-handel

Jon Lööf tillträdde som vd i januari 2017 i ett skede då enbart en procent av försäljningen utgjordes av e-handel. På frågan om denna låga siffra var något som fick honom att tveka inför rollen som ny vd svarar Jon att det redan vid tillträdet fanns en tydlig plan för satsningen på e-handel inom Casall – något man sedan har anammat fullt ut:

– Idag växer vi ungefär fem gånger snabbare på nätet än vad vi gör någon annanstans. Vårt närmsta mål är att vår egen kanal, som utgörs av e-handel såväl som våra butiker, ska stå för 20 procent av omsättningen inom 3–5 år. En ambitionsnivå som för de allra flesta är helt normal, men som för oss kommer att innebära en extrem tillväxt online.

E-handelssatsning som gynnar återförsäljarna

I nuläget sker merparten av Casalls försäljning genom återförsäljare. Jon menar ändå att det inte behöver finnas någon motsättning mellan satsningar på ökad försäljning online och samarbetet med återförsäljare:

– En bra digital kanal utåt är hörnstenen i vårt varumärkesbyggande. Vi är övertygade om att ju bättre varumärke vi bygger, desto bättre blir relationen till konsumenten vilket även kommer att få en positiv inverkan för våra partners i försäljningen av våra produkter. Vi har valt att vara helt transparenta och tydliga med våra återförsäljare om att det är såhär som vi kommer att bygga vårt varumärke – och vilken nytta det kommer att innebära för dem. De kanske inte litade på oss fullt ut inledningsvis, men vi gjorde det vi sa att vi skulle göra och nu har vi en all time high i försäljningen för höst/vinter 2018.

”Bli relevant av rätt orsaker”

Som en del i satsningen på nya marknader lanserades Casall i USA i augusti 2018. Jon berättar att en del av strategin är att finnas representerade i städer där trender startar för att alltid vara relevanta. Därför är en viktig del i arbetet med att etablera sig på nya marknader att skapa nätverk och inleda samarbeten med Casall-ambassadörer:

– Vi måste finnas representerade i de hubbar där trendsättarna finns och därför inleder vi ofta satsningen på en ny marknad med att skapa kontakt med en community av träningsprofiler. Ofta rör det sig om personliga tränare och instruktörer med träning som livsstil och som delar vår värdegrund. Man talar mycket om influencers idag men vi söker i första hand ambassadörer som inte har alltför många följare. För oss handlar det mycket mer om vilka värderingar de har. I nuläget betalar vi heller inga ambassadörer i vårt nätverk. Vi bjuder in dem i olika sammanhang, talar med dem och skickar produkter som är under utveckling till dem för att få feedback. På så sätt blir de en del av hur vi utvecklar våra produkter och bygger vårt varumärke på den nya marknaden.

På frågan om vilken som kommer att vara den största utmaningen i arbetet med att etablera sig i USA och på andra stora marknader svarar Jon kort och gott ”tålamod”:

–  Det gäller att bli relevant av rätt orsaker. Vi måste hitta våra communities och bygga dem långsamt – inte försöka vara något för alla på en och samma gång. Därför måste vi ha tålamod och det tror jag är den svåraste delen i en sådan här satsning.

---

Vill du läsa mer om Casalls resa mot ökad e-handel tillsammansmed Litium kan du även passa på att läsa kundcaset som du hittar här!
Du kan även se intervjun med Jon i sin helhet om du klickar här!

wille riddarholmen liten.jpg
Wilhelm von Sydow
Gästbloggare
Taggar