Är content marketing för B2B annorlunda jämfört med B2C?

B2B
I takt med att e-handeln ökar för B2B ökar också intresset för SEO, content marketing och andra sätt att lyfta innehåll och struktur på den egna webbplatsen eller i den egna webbutiken. Men är content marketing för B2B annorlunda jämfört med content marketing för B2C? Och i så fall hur?

Christer Pettersson är E-Commerce Manager på Arvato och föreläser om innehållsmarknadsföring. Här är hans fem tips för hur du som B2B-marknadsförare kommer igång.

 

Content marketing, att på sin egen webbplats och via externa kanaler publicera relevant och engagerande innehåll, har varit populärt en längre tid bland B2C-företag som säljer varor och tjänster till slutkonsumenter.

Genom att bjuda på råd och tips innan, under och efter köpet skapar dessa företag en relation med sina befintliga och presumtiva kunder vilket kan leda till ökad trafik, ökad försäljning och ökad lojalitet – och att fokus skiftar från pris och produkt till att konsumenterna verkligen har en preferens att handla från just din butik.

I takt med att e-handeln ökar för B2B ökar också intresset för content marketing för att lyfta innehåll och struktur på den egna webbplatsen eller i den egna webbutiken. Men är content marketing för B2B annorlunda jämfört med content marketing för B2C? Och i så fall hur?

För en tid hade jag förmånen att få prata på en e-handelskonferens med fokus på B2B i Oslo på just temat ”Content marketing för B2B” och det slutsats jag kommit fram till är: nej, det är egentligen ingen större skillnad mellan content marketing för B2B och content markering för B2C.

Innan jag åkte dit pratade jag content med två riktigt duktiga B2B-profiler och tillika Litium-kunder: Eva Östergren, Marknads- & Sortimentschef på Hafa Bathroom Group och Fredric Johansson, E-handelschef på Runelandhs.

Hafa lanserade sin nya webbplats för sex månader sedan och publicerar allt innehåll på webben. På frågan om det finns någon skillnad på B2B och B2C svarar Eva: ”Kraven är egentligen desamma mellan B2B och B2C, men B2B kräver lite mer. Innehållet måste vara djupare.”

Fredric Johansson är inne på samma linje, det vill säga att skillnaderna är väldigt små: ”Vi bygger vår butik så mycket som möjligt som B2C, det är ju det kunderna är vana vid.”

Fredric tror mycket på innehåll och att det totala fokus på produkt och pris, och ingenting annat, som ofta råder inom B2B kommer att förändras och att B2B-företag också måste erbjuda sina kunder bra och engagerande innehåll. Exempelvis filmer som beskriver hur produkter fungerar och annat content fokuserat mot utbildning: ”Innehåll kommer att regera även för B2B.”

På B2B Forum i Oslo talade även Olaf Nykrem från Malorama som delade med sig av sina erfarenheter och, precis som Fredric Johansson, ser Olaf att användargränssnittet för B2B måste bli lika bra som B2C: ”B2B-kunder tar till sig samma sätt att handla som B2C-kunder och använder samma digitala hjälpmedel. De använder också söktjänster precis som konsumenter gör och nu kommer 73 % av trafiken via Google.”

Så, sammanfattningsvis, B2B-kunder vill – precis som B2C-kunder – handla på alla möjliga typer av enheter med ett enkelt och smidigt gränssnitt och ha tillgång till all information och all data, som för B2B ofta är djupare och mer detaljerad (t ex produktspecifikationer).

Och content marketing för B2B kan hjälpa dig som bedriver försäljning mot företag att få mer lojala kunder och mer trafik från sökmotorer som Google där många potentiella kunder startar sitt sökande efter en produkt eller tjänst.

Ska man sammanfatta det i fem snabba punkter får det bli dessa:

  1. Skriv kompletterande innehåll som ligger nära de produkter eller de tjänster du säljer på nätet – innehåller ska vara relevant och engagerande för dina besökare och kunder. Se till exempel Hafas monteringsfilmer för inspiration.
     
  2. Gör alltid en sökordsanalys innan du tar fram ditt innehåll (text, bild, rörligt). Börja med det ord eller det begrepp du vill skapa innehåll kring, t ex ”skyltar”. Använd t ex ett kostnadsfritt sökordsverktyg som Keyword Tool eller Übersuggest där du väljer land och språk och sedan får fram en totallista över möjliga sökord och fraser relaterade till det ord du initialt matade in. I detta fall 339 olika ord/fraser för ”skyltar”.
     
  3. Använd Googles Sökordplaneraren (”Keyword Planner”) Tryck på ”Hämta sökvolymsdata och trender” och häll in alla dessa 339 fraser där det står ”Ange sökord”. Tryck sedan på ”Hämta sökvolym”. Nu får du fram det genomsnittliga antalet sökningar per sökord/fras och kan välja att skapa innehåll som har en efterfrågan (d v s innehåll som det finns en volym av sökningar på varje månad). I detta fall t ex ”plastskyltar” och ”metallskyltar”.
     
  4. Nu är det dags att skapa själva innehållet – se till att få ihop minst 500 ord och minst en bild på den sida där du publicerar ditt innehåll. Tycker du att det här med att skapa innehåll är svårt, se till att ta in någon som hjälper dig med både text, foto och film.. Se också till att inte ta eller låna bilder på nätet utan använd bilder du tagit själv eller bilder från en webbtjänst som tillhandahåller bilder utan kostnad (eller till en låg kostnad), t ex Pixabay.
     
  5. Det finns inga tråkiga produkter! Alla produkter ska användas till något och fyller en funktion – beskriv den. En produkt som väl får anses som tråkig är dammsugarpåsar, men butiken Dammtussen.se bjuder istället på städtips kring hur dessa bäst kan användas. Så kan du också tänka kring de produkter du tycker är trista eller svåra att ta fram innehåll kring.

Lycka till med ditt content marketing-arbete!

Vill du veta mer kan jag rekommendera boken ”Content marketing för alla”


Christer är civilekonom och har jobbat med sökmarknadsföring, e-handel och webb- och mobilutveckling i drygt 15 år, först på Eniro, sedan IDG och researrangören Apollo och nu på Arvato. Han har även skrivit två böcker om internet och sökmarknadsföring, samt en rad andra böcker (bland annat barnboken ”Ligan på Koh Lanta ”) och skriver just nu på en ny bok om bland annat content marketing och hur du kan sälja mer genom att nyttja dina egna kanaler bättre.

 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Håll dig uppdaterat på det senaste och få tips inom digital handel och e-handel.