Den digitala handeln når hela tiden nya höjder och ställer krav på både konsumenten och företagen att agera ur ett hållbarhetsperspektiv. E-handeln får ofta oförtjänt kritik för att vara ohållbar, men digital handel och digitaliseringen innebär också möjligheter, menar Malin Bodolla Marknadschef på Litium.
Bättre kundupplevelser ökar medvetna köp
Flera av de kunder som använder Litiums plattform för sin digitala handel är stora aktörer på marknaden och arbetar medvetet med hållbarhet. Hur går lönsamhet ihop med hållbarhet inom digital handel? Genom att konsumenten handlar medvetet på nätet minskar risken för returer som är vanligt förekommande, framförallt inom klädindustrin.
- Det är extremt viktigt med bra produktinformation som gör det enklare för kunden att välja rätt från början och få en rättvis bild av hur produkten ser ut innan man klickar på köp. Dels genom bra bilder och videos, samt informativ produktinformation. Många konsumenter är idag medvetna och vill också ha information om produktionskedjans alla delar, vilket kan inkludera alltifrån ursprung, märkningar, samt åsikter från andra köpare osv, säger Malin Bodolla. Litium erbjuder ett så kallat PIM-system som hjälper företag att strukturera och berika sina produkter, vilket ger en snabbare process och en enhetlig produktinformation i alla kanaler.
Effektiv logistik och produktion
Hur paketeringen och logistiken sköts är en viktig del i hållbarhetsperspektivet inom e-handeln. Nordicfeel är ett av de företag som använder Litiums plattform och som arbetar mycket med att effektivisera sina transporter.
- Det började egentligen med att minska förpackningsstorleken för att minimera luft som tar onödigt mycket plats. Stora lådor med luft driver fler transporter, vilket betyder att färre leveranser hamnar i brevlådan och där kunden i sin tur måste åka till utlämningsställe, förklarar Marcus Johansson COO/vvd Nordicfeel. För att driva vårt hållbarhetsarbete internt och för att enklare kommunicera detta till våra kunder har vi skapat ett eget “brand” som vi kallar “NO AIR e-commerce”, som innebär att vi bytt ut allt fyllnadsmaterial från plast till papper samt att alla lådor är FSC märkta och återvinningsbara.
Huski Wear är ett helt nytt digitalt varumärke som Litium samarbetar med. De har ett starkt klimatengagemang och är exempelvis ett av få varumärken i världen som ägs till delar av en fabrik.
- Att vara partner till en fabrik innebär kortare ledtider, vilket i sin tur minimerar överproduktion. Material behöver inte skeppas mellan olika fabrikanter i världen, som sparar klimatutsläpp då vi etablerar vår produktion till en punkt i Asien. Förutom att jobba smart, med allt från materialval till minimerad överproduktion, kommer vi även att klimatkompensera via CarbonZERO Product, ett nystartat företag som kommer att lanseras under våren. På sikt vill vi bli världens första klimatneutrala varumärke, säger Magnus Liljeblad VD Huski Wear.
Är du intresserad av att veta mer om PIM? Ladda ner vår PIM-guide. Här hittar du den för B2B och B2C. Eller kontakta oss direkt på curious@litium.com.