Unified Commerce/ omnikanal

Bygg ert varumärke och sälj era produkter på alla marknader i alla kanaler

En enhetlig kundupplevelse i alla kanaler

Bygg ert varumärke och marknadsför och sälj era produkter i alla kanaler och på alla marknader. Skapa den varumärkesupplevelse era kunder vill ha genom en enhetlig kundupplevelse för omnikanal och för unified commerce.  

Obegränsad e-handel

Skapa och presentera ert varumärke och kundupplevelse på obegränsade marknader, språk och kanaler. Driv försäljning till och ta emot beställningar från alla kanaler.

En plattform för alla kanaler

Åstadkom central hantering och ha alla era data på en plats. När ni använder Litium behöver ni inte lägga tid på att ladda upp produkter i olika system – Litium är plattformen som hanterar alla kanaler.

Anpassad order management

Gemensam beställningshantering med alla möjligheter att skräddarsy i enlighet med era kundsspecifika behov.

Kanalstrategi

I dagsläget är det många varumärken som ser över sin kanalstrategi. Vissa företag använder olika modeller för sina initiala försäljningar jämfört med merförsäljning och dessa processer kan använda antingen i direkta eller indirekta kanaler. Traditionella B2B-försäljningar mellan företag via distributörer och återförsäljare blir nu utmanade eftersom varumärken och deras kunder har en gemensam vilja att ha direktkontakt med varandra.

Touchpoints med kunden

I dag accepterar alla företag det faktum att kunders beröringspunkter bara fortsätter att öka: fysiska butiker, online, mobila, inbyggda appar, sociala medier, marknadsplatser – listan kan göras hur lång som helst. Många företag kämpar fortfarande med att nå framgång inom området genom att lägga till fler beröringspunkter i sina försök att hålla takten med kundernas behov och deras ständigt förändrade beteenden.   

Starka trendord inom branschen 

Unified commerce och omnikanal har båda i åratal varit starka trendord men det förekommer fortfarande lite förvirring omkring skillnaden mellan dessa två. 

För att uttrycka det kortfattat är omnikanal en metod som används särskilt för att sammanföra all marknadsföring och försäljning till en enhetlig strategi för samtliga relevanta kanaler. Samtidigt görs det ett arbete med att hantera alla tillgängliga kanaler i enlighet med hur de samarbetar och bidrar till helheten. Unified commerce är å andra sidan en ytterligare utveckling där alla kanaler är integrerade och hanteras från samma plattform. All information är uppbyggd på samma sätt och görs tillgänglig genom samtliga kanaler. 

Frågor och svar

Unified commerce, omnikanal eller multikanal? Vad är vad och vad finns det för skillnader?

Multikanal = ansträngningen att stödja kundresan så långt det är möjligt i alla kanaler genom att erbjuda samma upplevelse var kunden än befinner sig.
Omnikanal = Förståelsen för att kundinteraktionen sker i fler än en kanal. Flera kanaler delar kundupplevelsen och låter kundens engagemang finnas på den kanal han eller hon föredrar. Det är flexibelt men ställer förväntningar på varumärken om att bete sig inom ramarna för den kanalen.
Unified commerce = processen att bemöta kunden som en och samma kund vid alla beröringspunkter.
Att förstå hur ni arbetar idag och om ni är riktade mot flera, alla eller enhetligt kan vara ett mått på er digitala mognad och hur långt ni har kommit på er digitala resa. Den här definitionen är kanske emellertid irrelevant nu eftersom de flesta av oss vet att den tekniska delen i ett företag aldrig ska vara ett hinder för en problemfri kundupplevelse genom alla beröringspunkter.

Är du intresserad av vår plattform?