Litium 7 – ditt självklara val för unified commerce

november 05, 2018

Ludvig Block, produktchef på Litium
På Litiums årliga kund- och partnerevent, ACCELERATE 2018, lanserades en helt ny version av Litiums molnbaserade e-handelsplattform. Litium 7 har upplevelsen i fokus och är utvecklad för att vara det naturliga navet i morgondagens e-handelslösningar.

Ludvig Block, produkt- och utvecklingschef på Litium presenterade Litium 7 på kund- och partnereventet ACCELERATE 2018. Han förklarar hur tankarna har gått inför den nya releasen. 

– "Att skapa en enhetlig kundupplevelse som hänger ihop hela vägen är en utmaning för dagens e-handlare. Som e-handlare måste du hantera produkter, kampanjer, kampanjbanners, inspirationsmaterial och annat content och göra det tillgängligt i en mängd olika kanaler. Det rör sig om allt från den fysiska butiken till webbshoppen, mobilappar och i allt högre grad externa marknadsplatser som till exempel Instagram Shopping och Amazon". 

E-handlare som ger sig ut på en internationell marknad ställs inför ytterligare utmaningar. Här gäller det att också kunna hantera olika betalsätt, valutor, momssatser, prisklasser och leveransalaternativ för varje enskild geografisk marknad på ett strukturerat sätt. 

– "Med Litium 7 vill vi göra det enklare för dig som e-handlare att bygga varumärke och erbjuda produkter i alla kanaler och på alla marknader. Vi gör det möjligt att skapa den bästa varumärkesupplevelsen och en enhetlig kundupplevelse för omnikanal och unified commerce. Vi kallar det för ”Unified Experience”. 

Fokus på content ger en stark treenighet

Att skapa enhetliga och vinnande kundupplevelser i alla kanaler och på alla marknader förutsätter en e-handelsplattform som erbjuder både en bra teknikupplevelse för utveckling och en bra användarupplevelse i vardagen. 

– I Litium 5 presenterade vi stora förbättringar i vår PIM-modul för att underlätta smidiga arbetsflöden, något som tagits emot otroligt positivt på marknaden. Med Litium 7 har vi lagt extra fokus på hanteringen av content. Målet har varit att göra det riktigt smidigt att jobba med innehåll i alla former, för alla kanaler. Med den nya releasen släpper vi därför ett helt nytt presentationslager, ett nytt CMS.

I det nya CMS:et har vi i grunden förändrat hur man i Litium skapar och publicerar innehåll till olika marknader och olika digitala kanaler, oavsett om de ligger i vår plattform eller inte. Du kan som exempel välja att publicera visst innehåll till en fristående app eller en kampanj till en skärm i butiken. Vill du anpassa innehållet beroende på målgruppens beteende? Det gör du genom att lägga på personalisering som dynamiskt fångar upp hur kunder tar del av ditt innehåll och anpassar utifrån det.

PublichEverywhere.png

Nytt i Litium 7 är också att du nu bara arbetar utifrån en enda webbsajt och styr språk och innehåll med hjälp av det nya begreppet marknader. För marknadsförare är en ytterligare fördel det helt nya gränssnittet med en visuell vy av dina sidor så att du enklare får en överblick av hur ditt innehåll speglar varumärket.

– Med lanseringen av Litium 7 lägger vi den sista pusselbiten i vår strategi att erbjuda en komplett plattform för omnikanal och unified commerce. Först kompletterade vi vår erkänt starka e-handelsplattform med en helt integrerad PIM-modul. Med den nya releasens fokus på att erbjuda ett toppmodernt CMS blir treenigheten komplett, förklarar Ludvig Block.

Ökad flexibilitet och öppenhet för Litiums partner

Ludvig Block avslutar med att förklara hur även Litiums partners kan se fram emot en förbättrad teknikupplevelse i Litium 7: "För att säkerställa högsta kodkvalitet har stora delar av koden skrivits om från grunden. Presentationslagret baseras på Microsoft MVC, en etablerad teknik med hög standard och låg risk. Men, vi har också valt att använda React för att partners ska kunna bygga enastående kundupplevelser".

– "Vi lägger också allt större fokus på att öppna upp e-handelsplattformen mot andra tjänster. Vi har en tydlig molnstrategi som möjliggör integration av andra delar av ekosystemet, gärna med specialutvecklade connectorer. Målet är att göra e-handelsplattformen Litium till ett naturligt nav för framtidens omnikanal och unified commerce-lösningar", berättar Ludvig Block.

Litium7bild2.jpg
Ludvig Block, produkt- och utvecklingschef, Litium

Se den filmade presentationen om Litium 7 från ACCELERATE 2018

-----

Litium 7 lanserades i samband med Litiums kund- och partnerevent ACCELERATE 2018 och finns nu tillgängligt via partners i Norden. Vill du veta mer om Litium 7 redan nu är duvarmt välkommen att höra av dig till oss!

AKEL.png
Anna-Karin Evegård
Marketing Manager