Hur PIM kan förenkla din e-handel

december 07, 2020

Tar det för lång tid för dig att administrera produkterna som erbjuds på din site? Oavsett om du har en egen e-handel, bara säljer på marknadsplatser eller visar produkter utan försäljning på din hemsida kan det vara dags att skaffa ett Product Information Management system (PIM). Det kommer förenkla och effektivisera produkthanteringen, vilket frigör tid du istället kan lägga på att öka försäljningen.

Vad innebär PIM?

PIM förenklar och effektiviserar den digitala produkthanteringen genom att på ett metodiskt sätt strukturera och presentera dina produkter. Det kan det göra i såväl online-butiken som övriga kanaler på webben, externa marknadsplatser och sociala medier till exempel. Struktur på informationen är bra både för dig som säljer och för dina kunder. Kan kunden hitta den information den förväntar sig ökar chansen till konvertering och försäljning.
Du kan använda ett PIM-system utan att ha en e-handelsmotor och enbart för att presentera varor eller tjänster på webben – fokus ligger på att förenkla produkthanteringen. Istället för att du ska leta information från olika källor varje gång du ska uppdatera produkten på siten får du ett sätt att strukturera och standardisera informationen i det du erbjuder.

Enkel mediehantering med smidiga arbetsflöden

Ett modernt PIM-system tar bort mycket av det manuella arbetet med uppdatering på olika marknadsplatser. Automatiserade flöden och smarta processer gör den digitala produkthanteringen både enklare och smidigare. Om du har ett ERP-system (affärssystem) kan priserna justeras i ert ERP och sedan automatiskt föras över till PIM. Om du däremot inte har något ERP-system, så kan du sköta allt i PIM. När produktinformationen är samlad på ett ställe blir ditt arbetssätt mer effektivt. Det interna arbetet med att presentera och berika produkterna blir enklare och risken för dubbelarbete minskar.
Oberoende av hur stor din organisation är, finns det alltid en fördel med att ha en PIM-ansvarig. Personen har ansvaret för att allt ser likadant ut så att det blir en standardisering av materialet som adderas till PIM. Detta kan vara samma person som är ansvarig för e-handeln eftersom denne behöver en plats att samla och strukturera säljande texter och bilder, vilket ofta inte kan göras i ett ERP.
Om dina produkter behöver hämta information från olika källor för att visa på hemsidan kan det prestandaproblem uppstå. Sidor som laddar långsamt kan göra att du förlorar kunden. Om du integrerar PIM hämtas all information från en och samma källa vilket minskar risken för att din site blir långsam.

Smart publicering i alla kanaler

En förutsättning för att kunna marknadsföra och sälja produkter digitalt är att du på ett effektivt sätt kan berika dina produkter med bilder, filmer, manualer, instruktioner, certifikat och så vidare. Inspiration är A och O för dina kunder och ofta det som avgör om köpet blir av. PIM kan hjälpa dig att distribuera information till alla ställen där du vill ha dina produkter och hur de ska se ut där. Det blir en produkthubb från vilken du paketerar kampanjerbjudanden, lägger upp samband som grund för att kunna tipsa om relaterade produkter, hantera språkvarianter och anpassar sortimentet för olika marknader på ett effektivt sätt. På så sätt blir PIM en ovärderlig hjälp för dig som säljer på flera digitala kanaler och marknadsplatser.

Är du intresserad av att veta mer om PIM? Ladda ner vår PIM-guide. Här hittar du den för B2B och B2C. Eller kontakta oss direkt på curious@litium.com.

 

LudvigBlock.jpg
Ludvig Block
CPO