Kunderna finns i mobilen - gör din e-handel det?

Idag äger nästan alla konsumenter en smartphone vilket innebär att dina potentiella kunder kan handla när som helst och var som helst. Mot bakgrund av detta är det viktigt att du som e-handlare har en hög digital närvaro och en mobilanpassad e-handel. När konsumenten är redo att handla så måste även du vara det, oavsett vilken enhet besökaren väljer.

Enligt rapporten Svenskarna och Internet 2021 är mobilen den enhet som används mest för att koppla upp sig mot internet. Rapporten visar även att nio av tio svenskar shoppar online. Under pandemin har intresset för e-handel ökat enormt och enligt en undersökning av Postnord sågs en tillväxt om 40 procent under 2020, jämfört med 2019. Att shoppa på internet är idag lika vanligt som att handla i fysiska butiker.

Skapa en bättre kundupplevelse med smarta verktyg

Idag är det ett måste att ha en mobilanpassad e-handel och företag som halkar efter i den här utvecklingen riskerar att förlora sina kunder till konkurrenterna. Med hjälp av ett integrerat PIM-system och ett CMS anpassat för ehandel kan du enkelt anpassa och få kontroll över din onlinebutik, oavsett om dina besökare använder dator, surfplatta eller mobil.

Marknaden rör sig snabbt framåt och konsumenternas beteenden förändras i samma takt. Som e-handlare gäller det att jobba smart och vara snabb i att anpassa sin närvaro. Lyckligtvis finns det företag som tillhandahåller e-handelsplattformar som gör det enkelt att hela tiden ligga i framkant.

Vi på Litium arbetar med ett stort antal e-handlare och följer inte bara utvecklingen på marknaden utan driver den också. E-handlare som väljer lösningar som Litium kan fokusera på att få lönsamhet med sina produkter och tjänster istället för att oroa sig för den tekniska utvecklingen. Smarta verktyg, i kombination med en skalbar och molnbaserad e-handelsplattform, gör att e-handlare kan skapa kompromisslösa kundupplevelser.

Förutom att välja en e-handelsplattform som mobilanpassar din onlinebutik måste du ha koll på hur dina användare besöker den. Företag som arbetar aktivt med att mäta data, genom exempelvis Google Analytics, kan enkelt se i statistiken hur stor andel av besökarna som besöker onlinebutiken via sina mobiler.

Om den mobila användarupplevelsen inte lever upp till kundernas förväntningar kommer statistiken visa att de lämnar butiken istället för att lägga produkter i varukorgen. Framgångsrika e-handlare skapare rutiner för hur de mäter och analyserar sina besökare. Med informationen kan de löpande optimera kundupplevelsen och öka försäljningen online.

Även marknadsföring kräver mobil anpassning

En stor fördel med att vara aktiv på olika digitala plattformar är att du som företag kan nå ut bredare och nå fler potentiella kunder. Eftersom många använder sig av olika appar och hemsidor för att hitta produkter är det smart att marknadsföra sig på flera platser samtidigt. Det positiva med dessa plattformar är att du också kan personalisera innehållet och rikta din marknadsföring till olika målgrupper.

Exempelvis Instagram är en bra plattform för att inspirera och sälja ditt varumärke, mer än bara dina produkter. Genom att bygga upp ett estetiskt tilltalande flöde i appen kan du med ett klick slussa över alla instagramföljare till din mobila e-handel. På Facebook kan du istället välja att berätta lite mer om din e-handel, beskriva dina produkter och tjänster. Facebook kan också vara en bra plats att annonsera ut eventuella erbjudanden, berätta om medlemskap, kundklubbar eller liknande.

Både Instagram och Facebook är enorma mediekanaler som besöks främst via deras mobilappar. Även internetjätten Google har numera en “mobile-first approach” eftersom en majoritet av internetanvändarna surfar till Google via sina mobiler.

Som du säkert redan klurat ut krävs det att din e-handel är mobilanpassad för att dra nytta av jättarnas enorma marknadskraft. Övergången från någon av dessa marknadskanaler till din e-handel måste både vara sömlös och snabb. Så fort användarna upplever något slags hinder när de ska besöka din e-handel riskerar du att de vänder i den digitala dörren.

Ökad flexibilitet men fortsatt full kontroll över din e-handel

En modern och molnbaserad e-handelsplattform låter dig sköta om allt som rör din e-handel från en och samma plats. Till och med marknadsföringen och annonseringen kan hanteras på samma plattform. På så sätt kan du vara flexibel i ditt arbetssätt och samtidigt ha full kontroll. Det är en frihet att kunna hantera alla aspekter av din e-handel med enplattform.

Behöver du hjälp att mobilanpassa din onlinebutik? Tveka inte att höra av dig till oss på Litium, så berättar vi mer om hur våra lösningar kan optimera din e-handel och öka försäljningen. 

Prenumerera på vår blogg

Håll dig uppdaterat på det senaste och få tips inom digital handel och e-handel.