Tre e-handlare om årets Black Friday

oktober 19, 2016

Svensk e-handel förväntar sig högtryck den sista helgen i november när fenomenet Black Friday äger rum. Vi tog pulsen på tre e-handlare inom varsitt segment för att se hur de förbereder sig och vilka förväntningar de har på dagen.

Läs hur Jessica Egman på Jollyroom, Johan Davidsson på Stayhard och Tobias Mattsson på NordicFeel tänker inför årets Black Friday. Blir det ett uppsving i säljet eller kannibaliserar man bara på den egna julhandeln?

Nordic Feel satsar på skräddarsydda kundupplevelser

TMNF.pngNordic Feel är en av de ledande onlinebutikerna i Norden inom hud- och hårvård, smink och parfym. Tobias Mattsson, marknadschef på företaget, såg en tydlig brytning i konsumenternas köpbeteende under Black Friday ifjol jämfört med tidigare år.

- Vi började uppmärksamma Black Friday redan 2014, men det var förra året försäljningen slog igenom ordentligt. Kunderna var nog mer beredda och tog tillfället i akt att handla till bra erbjudanden.

Den ökade handeln i november bidrar till att julhandeln byggs upp under en längre period, vilket Tobias Mattsson föredrar framför att den peakar veckan innan jul. Inför årets Black Friday jobbar Nordic Feel ännu mer på kundupplevelsen för att hålla intresset vid liv.

- Genom att samla in data från kunderna har vi kunnat analysera beteendena för att skräddarsy nya upplevelser. Målet är att årets event ska bli mer spännande och dra mer uppmärksamhet än tidigare, hintar han.

Den insamlade datan blir även en viktig tillgång i arbetet med söktillgängligheten som Tobias Mattsson menar är viktig i dagens konkurrens. Marknadsföringen riktas sedan först och främst mot befintliga kunder för att därefter övergå i information till den breda massan.

Arbetsmässigt stärker Nordic Feel upp bemanningen på både kundtjänst och lager för att kunna möta efterfrågan. Under helgen tillsätts extrapersonal, men tack vare de stora volymerna går kalkylerna ihop trots de extra kostnaderna. Förväntningarna inför årets Black Friday är stor på Nordic Feel, och Tobias Mattsson är överlag positivt ställd till eventets effekt på marknaden.

- Den här dagen är viktig för oss e-handlare. Vi förväntar oss definitivt en ökning från föregående års försäljning!

 

Försiktiga förväntningar hos Stayhard  

JDSH.pngStayhard säljer kläder, accessoarer, skor, groomingprodukter och träningskläder för män online. Johan Davidsson, COO på Stayhard, berättar hur företaget började märkta av fenomenet för några år sedan. Under 2015 var Black Friday den dagen med högst försäljning på hela året.

- Konverteringsgraden på hemsidan var väldigt hög, berättar han.

Men trots höga försäljningssiffror märkte Johan Davidsson och Stayhard av Black Fridays konsekvenser. Han menar att dagen riskerar att påverka efterföljande månaders resultat och lyfter fram problematiken i att mycket av detaljhandelns lönsamhet vanligtvis sker i december.

- Vi märkte att Black Friday kannibaliserade på julhandeln och mellandagsrean. När alla handlar på en och samma dag istället för att göra det utspritt under flera veckor sätter det både logistik och budget ur spel, reflekterar han.

- Utöver Black Friday tycker Johan Davidsson sig även se en trend med kortare säsonger där aktörer triggas till att sälja allt mer till rabatterat pris och mindre marginaler. För att sticka ut i konkurrensen krävs kreativitet, menar han.

- För några år sedan testade vi faktiskt Black Thursday. Det var ett litet fulknep som sålde väldigt bra. Men det är förstås inte en hållbar väg framåt. Om alla ”tjuvstartar” på det sättet så har vi snart förstört marginalerna för hela branschen.

Trots att Stayhard har märkt av konsekvenserna av shoppingdagen lyder Johan Davidssons prognos ändå en ökad försäljning från föregående år. I förberedelserna ingår bland annat förstärkning av lagerpersonal över helgen. Även den tekniska plattformen är väl förberedd inför en anstormning:

- Vi kör vår e-handelslösning i molnet vilket innebär att det är väldigt enkelt att skala kapaciteten när trycket i butiken ökar. Eftersom vi räknar med en tiodubbling av trafiken över dagen har vi planerat för att förstärka processorkraften rejält över Black Friday. När rushen är över går vi tillbaka till våra vanliga nivåer igen vilket gör det hela väldigt kostnadseffektivt.

 

Jollyroom tror på fortsatt framgång

JEJ.pngOnlinebutiken Jollyroom.se erbjuder Nordens största utbud inom barn- och babyprodukter. Företaget har kampanjat Black Friday i tre år med goda resultat samtliga gånger. Precis som på Nordic Feel och Stayhard märkte företaget en  förändring under 2015 års event.

- Vi möttes av en mycket högre konvertering och orderlinje – en betydlig ökning, säger Jessica Egman, marknadschef på Jollyroom.

Framgången tror hon delvis beror på att Black Friday som fenomen har etablerat sig bland konsumenterna, men även att de har lyckats stå ut bland konkurrenterna.

- Jag tror definitivt att försäljningen kommer öka även i år. Dels på grund av vår kampanj som är väldigt bra, och dels för att konsumenterna är mer mogna för konceptet i år.

Jessica Egman och Jollyroom har jobbat med att ta fram flera unika erbjudanden för Black Friday med ett upplägg hon tror kommer passa konsumenterna bra. Precis som inför julhandeln fyller de på med personal och anpassar systemen i de områden där de behövs. Tvärtemot Johan Davidsson på Stayhard ser Jessica Egman Black Friday som ett potentiellt uppsving till julhandeln:

- Huruvida julhandeln påverkas av Black Friday tror jag främst beror på hur pass brett sortiment bolaget har. På Jollyroom vänder vi oss till många olika åldrar och köpkrafter, där Black Friday-shopping och julhandel inte behöver utesluta varandra. Tvärtom ser vi en fantastisk möjlighet till nyrekrytering av kunder som fortsätter köpa bra hela vägen fram till jul.

Jessica Egman tror på ett fortsatt högt intresse för Black Friday de närmsta åren. På frågan om hur fenomen kommer fortsätta hålla i framtiden är hon dock inte lika övertygad.

- Jag tror att det kommer fortsätta ett tag, men som med allt annat krävs förnyelse. Då får vi hitta på något nytt som lockar kunderna, konstaterar hon avslutningsvis. 

AsaLundborgLing.png
Åsa Lundborg Ling
CMO
Taggar