5 steg - skapa konkurrenskraftig digital kundresa inom fastighet


Att sälja fastigheter online kan kännas som en stor utmaning trots att det finns en förståelse för att de flesta konsumenter har som vana att göra stora som små köp på nätet. Den stora utmaningen är troligtvis att konsumenterna känner att de inte får tillräckligt med information och inspiration för att kunna slutföra ett större köp online. Den här utmaningen har berört i princip varje bransch som nu vuxit till mogna e-handlare.

Att sälja fastigheter online kan kännas som en stor utmaning trots att det finns en förståelse för att de flesta konsumenter har som vana att göra stora som små köp på nätet. Den stora utmaningen är troligtvis att konsumenterna känner att de inte får tillräckligt med information och inspiration för att kunna slutföra ett större köp online. Den här utmaningen har berört i princip varje bransch som nu vuxit till mogna e-handlare.

En bransch som har lyckats väldigt bra med e-handel trots att produkten är dyr och komplex är bilbranschen. De har identifierat att om dem ger kunden relevant information så kan det leda till såväl framtida- som direkta affärer. Bilbranschen skapar inspiration genom smarta idéer såsom exempelvis konfiguration där kunden enkelt kan bygga sin egen bil digitalt. I konfigurationen finns relevanta och enkla fakta om varje komponent på bilen vilket gör det enklare för kunden att faktiskt kunna "bygga" sin drömbil.

 

Bilbranschen har med andra ord möjliggjort för kunden att ”känna och klämma” på bilen vilket i sin tur ökar chansen till försäljning. Det går att erbjuda samma typ av känsla till dina kunder och att stora delar av affären därför kan skötas online.

Nedan har jag listat fem steg i en kundresa som ni kan tillämpa för att säkra era affärer.

1. Hitta nya kunder

Publicera relevant information och beskrivande bilder som inspirerar besökare. Aktivera besökarna med hjälp av visualiseringsverktyg och möjliggör för en konfiguration så att besökarna kan "bygga" eller "inreda" sin lägenhet.

2. Inled köpresan

Besökaren har nu valt en lägenhet som är intressant, de har även lagt ner tid på att "designa" lägenheten och är därför närmare ett köp. Se till att leda in dem till någon form av reservation av lägenheten. Bokningsavtalet och bokningsavgiften är något som ni sköter online med hjälp av en e-handelsmotor. Alternativt skicka över informationen direkt till en mäklare som tar kontakt med den potentiella kunden.

3. Konvertera till köp

Använd funktionalitet för "Mina sidor" för att kommunicera med era kunder. På dessa sidor ska de kunna se lägenheten de har bokat och följa milstolpar under projektets gång. Uppdatera även kunderna genom mejl med information som exempelvis att det är ”dags att inreda lägenheten" där de kan följa en länk för att komma till en visuell inredningsväljare och utföra köpet online.

4. Vårda kundrelationen

Bara för att kunden har flyttat in i lägenheten innebär det inte att kommunikationen upphör. De resurser som lagts på att förvärva kunden skall nu förvaltas för att skapa en stark relation och lojalitet. Ni skulle exempelvis kunna driva kampanjer till era befintliga kunder med erbjudanden som "Fram med grillen", där ni erbjuder dem att köpa en grill (genom samarbete med ett annat företag) och kan på så sätt öka omsättningen per kund.

5. Följ kundens livsresa

Det finns en del branscher som har lyckats med att följa kundens livsresa med relevanta kampanjer och jag tror att fastighetsbranschen skulle kunna vara en av dem. Genom att kartlägga era kunder och fördela dem i olika kundgrupper så kan ni också förutspå större händelser i deras liv med relevanta bostäder. Ett enkelt exempel: Kundgrupp är "Män mellan 22-26 som har köpt en etta", de kanske är på väg till en större händelse i livet och behöver en större lägenhet - kommunicera med kunderna inom kundgruppen och berätta vad ni har att erbjuda.

Vad är det som hindrar bolag från att skapa den här upplevelsen?

Det kräver en stor omställning i olika delar av organisationen, processer och teknik för att kunna åstadkomma en kundresa som ovan.

Vi älskar att ta oss an den här typen av komplexa flöden och processer. Med Litiums molnbaserade e-handelsplattform får du en kraftfull och flexibel plattform för att växa dina affärer obehindrat. Med en solid teknisk grund på plats hjälper vi dig att skapa mervärde för era kunder och unika konkurrensfördelar för ert företag. Vi skulle gärna vilja ta en dialog med er för att prata igenom hur vi specifikt skulle kunna hjälpa er, kontakta oss!

 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Håll dig uppdaterat på det senaste och få tips inom digital handel och e-handel.