Välj rätt e-handelsplattform för din internationella expansion

augusti 24, 2021

Internationalisering för tillväxt inom e-handel
-

Internationell expansion kan få din digitala affär att växa ännu snabbare, men det finns utmaningar längs vägen. Därför har vi  tagit fram en guide som riktar sig till e-handlaren som funderar på en internationell expansion, eller e-handlaren som redan har etablerat sig på nya marknader men stött på hinder. Nedan finner du några av de punkter som är viktiga att tänka på vid en internationell expansion. För mer information, ladda ned hela guiden här!

Oändliga digitala möjligheter 
 

Om du redan arbetar digitalt finns det egentligen få hinder att kliva in på nya marknader. Det är till och med möjligt att lansera digital handel i länder där du kanske aldrig satt din fot, eller någonsin  hade tänkt att öppna en fysisk butik. Eftersom etableringen sker digitalt så slipper du tänka på begränsande faktorer såsom personal, lokaler och logistik. Men, det finns några saker du måste ha i åtanke för att lyckas med din internationella expansion.   

  1. Börja smått och väx organiskt med rätt e-handelsplattform 

E-handelsplattformar som har funktioner för internationell etablering kan vara en genväg till att nå fler konsumenter utan större investeringar. Eftersom du använder samma plattform och samma marknadsföringskanaler på flera olika marknader, effektiviseras ditt arbete och gör det möjligt att korta ned ledtider. Med rätt e-handelsplattform får du effektiv hantering av olika språk och valutor, lokalanpassningar av leverans- och betalningsalternativ samt en plattform som dynamiskt kan växa med din verksamhet. På så sätt kan du hålla fokus på att hitta rätt produkter eller tjänster och slippa hantera en ny plattform för varje land du etablerar dig i. 
 

  1. Gör en analys av marknaden 

Du behöver inte starta ett jätteprojekt för att samla in massor av  fakta, men du bör ta fram grundläggande information såsom: Hur många potentiella kunder finns på marknaden? och Vilka kanaler är bäst för att nå dem och om finns det ett  intresse för ditt erbjudande? Det kan också vara bra att skaffa dig en uppfattning om konkurrenterna och hur prisbilden ser ut för dina produkter eller tjänster. Oftast kan du själv leta fram den information du behöver genom att söka på nätet och själv besöka konkurrenternas sajter. I andra fall kan du anlita ett analysföretag som söker fram informationen åt dig och även kan genomföra undersökningar med dina tänkta kunder.  
 

  1. Studera landets kultur och människors beteenden 

Även om du kan starta din verksamhet på engelska för att snabbt komma igång är det en fördel om du så småningom kan anpassa språket och formuleringarna i din e-handel till fler marknader. Så snart du har möjlighet ska du därför lokalanpassa texter och produktbeskrivningar, samt ta hänsyn till kulturella skillnader. Ju mer du förstår kulturen i landet, desto enklare blir det att konvertera dina besökare till kunder. 
 

  1. Följ gällande lagar och föreskrifter 

Det kan tyckas självklart att hålla sig till vad som är tillåtet i landet där du bedriver din försäljning. Men ibland kan det vara snårigt och utmanande att få reda på vad som faktiskt gäller. Dock finns det gott om hjälp att få. Du kan till exempel kontakta Business Sweden som hjälper svenska företag med internationell expansion. Inom EU är det också relativt enkelt att hitta information om vad som gäller då många regler är desamma i flera medlemsländer.  

Ladda ned vår guide  


Vår guide är speciellt framtagen för att snabbt och enkelt göra dig redo för en internationell expansion. Du hittar viktiga råd och tips för hur du bäst skapar långsiktiga strukturer och anpassar din verksamhet för internationell framgång.  
 

Ladda ned guiden här! 
Eller kontakta oss om du vill ha hjälp eller diskutera dina internationaliseringsplaner på curious@litium.com.

Malin Bodolla-CMO.jpg
Malin  Bodolla
Chief Marketing Officer