I del nummer två av vår serie där vi presenterar våra sex premium solution partners har det blivit dags att introducera Spot On där samtliga grundare har en bakgrund inom Litium. Bolaget tioårsjubilerar och grundades alltså 2011 av Andreas Engman, Niclas Frid och Fredrik Richter som alla idag finns kvar på diverse operativa roller inom bolaget. Trion gick direkt från Litium till att starta Spot On med den drivande faktorn att kunna fortsätta inom e-handel och kundutveckling på ett bredare plan. Givetvis med en stabil plattform som Litium i ryggen.
Vi tog ett samtal med Spot Ons marknadschef Julia Runfeldt för att prata mer om Spot On, om e-handels branschen och om hur de ser på samarbetet med oss på Litium.
Julia började på Spot On för snart fem år sedan, då med över tio års erfarenhet av komplex IT-försäljning inom såväl telekom, IT-hårdvara och webbyrå bakom sig. På Spot On ansvarar Julia för alla marknadsrelaterade åtgärder men har även mycket kontakt med kunder i olika typer av affärsdialoger.
Julia berättar att namnet Spot On, som klingar lite annorlunda och fräscht i branschen uppkom en sommarkväll samma år som bolaget grundades. De tre grundarna spånade på namn till det då namnlösa bolaget och en av dem hade fastnat i TV-programmet “Wheeler Dealers" där gamla skrotbilar renoverades till nya och där mekanikerna alltid sa “Spot On!”. Således var namnet spikat! Namnet ligger rätt i munnen och är ett ganska vardagligt uttryck idag när man verkligen vill säga att något är helt rätt, vilket förstås känns extra kul säger Julia. Idag arbetar bolaget med “Whats your spot?” som employer branding, något som passar extra bra nu under pandemin när det mesta av arbetet sker remote.
Helhetsleverantör inom e-handel
Spot Ons ambition har från start varit att leverera högklassiga digitala projekt med stort kundvärde, vilket de fortfarande anser sig lyckas med tio år senare. Från starten var de ett väldigt tekniktungt bolag berättar Julia som även poängterar att det till stor del fortfarande är en av deras styrkor. “Vi räds inte att integrera mot diverse olika system eller se till att stora fusioner mellan bolags plattformar fungerar tekniskt. Det som kunnat adderas med åren är ett bredare perspektiv där vi också fått möjlighet att kunna hjälpa våra kunder med tex affärsutveckling, strategi, analys, UX och design. Vi är helt enkelt en helhetsleverantör inom e-handel" påpekar hon.
Att bli partner med Litium var ett lätt val, inte bara med anledning av grundarnas bakgrund utan också för att tekniken .NET är “vårt språk” summerar Julia. Hon beskriver det som att Litium som plattform ligger dem varmt om hjärtat eftersom det är en komplett lösning för bolag som värderar snabb time-to-market i en flexibel plattform de kan fortsätta skala upp med. "I Litiums plattform har man som företag möjlighet att göra så mycket – eller lite – man vill. De kommer aldrig vara fastlåsta till vad andra bolag kräver eller gör i plattformen, det tycker jag är en väldigt stor fördel. Det är inte så många plattformar man klarar av att börja småskaligt för att sedan accelerera sin försäljning kraftigt vid vissa säsonger eller hög och lågkonjuktur" sammanfattar Julia
Kunder inom både B2B och B2C
Spot On beskriver sig som starka inom både B2B och B2C – men framförallt arbetar de som mest med de kunder som befinner sig i båda världarna. De bolag som har en webb för att attrahera privatkonsumenter och få dem att känna ett köpsug, men som sen kanske också säljer via återförsäljare och butiker. Det finns en komplexitet i den affären med allt från att balansera köplust och inspiration med informationsrik specifikation om produkter som vi är väldigt duktiga på. Några kundexempel på just detta är Tapwell Group, Habo gruppen, Ballingslöv, PacsOn, och Swedese som alla ligger på Litium.
Ett gemensamt kundprojekt mellan Spot On och Litium som måste nämnas givet pandemin är Dynamic Code. De har gjort en fantastisk resa under senaste året berättar Julia. Som leverantörer av Covid-test inkluderat analys har pandemin gjort att efterfrågan av tester fullständigt exploderat. Dynamic Code står idag för en stor del av Sveriges alla covid-tester genom regioner och privata aktörer som Kry och MinDoktor. Litium ligger som grund för webben där e-handelsaffären bedrivs mot privatpersoner, men även som en typ av integrationsmotor mot flertalet andra olika portaler för återförsäljare och partners. "Hanteringen av medicinsk data ställer stora krav på både oss som partner och på plattformen" avslutar Julia.
Spot On höll tidigare ett uppskattat webinarum om hur du kommer igång med PIM-projekt som du hittar här.