Möt Motillo - konsultbolaget med fokus på digitala affärer

mars 19, 2021

Motillo
Motillo är konsultbolaget som sätter fokus på e-handel och digitala affärer. De har ett tydligt affärsfokus och kan såväl prata affärsnytta med en ledningsgrupp som att ta själva ansvaret för att nyttan sedan översätts till teknik och design. Namnet Motillo härstammar från ordet motilitet, vilket avser "förmågan att förflytta sig på egen hand”. Vi tog ett samtal med Motillos VD, Jakob Twedmark, för att ta reda på mer om deras expertis, om när och varför de rekommenderar vår plattform till sina kunder och om hur deras resan inom e-handel tog sin början.

Bolaget grundades av barndomsvännerna Jakob Twedmark och Jonas Kihlström 2012 i samband med att Jakob flyttade tillbaka till Karlstad efter att ha arbetat som e-handelskonsult i Stockholm i ett antal år. På den tiden var marknaden en helt annan och de var till en början bredare i sitt erbjudande. Efter några år valde Motillo dock att specialisera sig på e-handel och jobbar idag endast med olika former av e-handelsuppdrag.” 

Motillo valde i samband med detta att bli partners med Litium, för att komplettera sitt erbjudande med en plattform som matchade behoven hos många av de företag de hade kontakt med. ”Vi behövde en plattform som räckte hela vägen för våra kunder och var därav aktiva från början och blev duktiga på tekniken” förklarar Jakob Twedmark. ”Alla anställda på Motillo är certifierade på Litium och vi fick redan under vårt första år som partner in ett flertal nya kunder” fortsätter han.  

En av Motillos starkaste sidor är att hjälpa traditionella B2B-bolag in i framtiden genom att utmana deras befintliga affärsmodeller och försäljningskanaler. Något de framgångsrikt gjort med ett stort antal kunder. Ett vanligt exempel just nu är att varumärken väljer att lägga till en direktförsäljningskanal mot konsument, och på så vis höja sina marginaler och samtidigt få värdefull feedback från sina kunder. I det fallet brukar Motillo börja med att genomföra en strategisk förstudie, innan de går vidare för att titta på plattformar och tekniska lösningar. 

Litium – för vilka och varför?  

Jakob berättar att det naturligtvis är lite olika från kund till kund men generellt sett rekommenderar de Litium till såväl B2B-företag med grossist-försäljning, som till återförsäljare som även har butiksförsäljning. En annan typ av kund de identifierat som en lyckad match är varumärken som brinner för sina produkter och som vill komma igång snabbt med att sälja digitals såväl till konsument som till återförsäljare. Ett exempel på en sådan kund är det av ridintresserade så hypade varumärket Uhipwear.  

Direkt efter att Uhipwearlanserat sin nya webbshop i Litium tillsammans med Motillo  hade de kollektionssläpp för en ny säsong. Martina Rosendahl, E-commerce manager på Uhip beskriver nedan hur det gick;  

”Den nya kollektionen orsakade rusning till webbshoppen vilket tidigare gjort att hastigheten på siten försämrats kraftigt. Nu med Litium kunde man inte ens ana att det var över 1000 personer inne och handlade samtidigt. Det var framförallt de stora möjligheterna till kampanjhantering och plattformens PIM som gjorde att vi valde Litium. Förutom det såg vi den utmärkta språkhanteringen som en stor fördel. Vi kommer snart att lansera vår tyska webbshop och jag kan ärligt säga att den är helt underbar att arbeta med!”  

Litiums ledord för plattformen är fast, flexible och growth hur identifierar ni på Motillo dessa?  

”Det beskriver väl hur vi tycker att plattformen är och vilken ambitionsnivå den har. Fast och flexible handlar för oss om möjligheterna för kund att komma igång snabbt. För Litium finns connectorer och etablerade Add-on. Det är helt enkelt lätt att hålla sig uppdaterad med det senaste” berättar Jakob. Growth menar han är något de ser som att plattformen hänger med och stöttar i prestandan. Något Uhipwears erfarenhet ovan vittnar om. ”Allt går att lösa i plattformen. Kunderna blir inte inlåsta och det går verkligen att växa med Litium!” avslutar Jakob.

Övriga exempel på Motillos kunder som använder Litium är förutom Uhiupwear, Roswi, SEAB, Saburo Jeans, plus ett flertal spännande lanseringar som väntar under våren. 

Vill du ta nästa steg inom digital handel? Missa inte vår guide som är fylld med tips och råd!

AKEL.png
Anna-Karin Evegård
Content Manager