E-handelschefen om svensk B2B-handel

B2B
Sedan jag började jobba med e-handel inom B2B-sektorn för snart sex år sedan har jag efterfrågat svenska trendrapporter och siffror om e-handel inom B2B. Först nu har det dykt upp en studie som faktiskt går att använda.

För en tid sedan åkte jag och min kollega från Kalmar till Växjö för ett föredrag om Litiums B2B-rapport. Det var en sån där kall och dragig dag i februari då vi kände smålandsvindarna krypa in i benmärgen.

Åsa och Fredrik från Litium visade siffror och grafer från B2B-rapporten och även om jag hade vissa saker på känn så var det första gången som jag såg det svart på vitt.

Bara för att kort och faktamässigt koppla ihop några resultat i rapporten med Runelandhs verksamhet så kunde vi under träffen konstatera...

 

  • ...att vi har e-handel och tillhör de 57% som har det.
  • ...att vi tillhör den majoritet som haft e-handel i mer än tre år.
  • ...att vi tillhör de 47% som har mer än en fjärdedel av omsättningen online.
  • ...att vi tillhör de 93% som tror att e-handeln kommer att öka de närmaste tre åren.

Vi konstaterade att vår känsla av att ligga ganska långt fram på e-handelsfronten verkade överensstämma med verkligheten och jag ska här nedan kort gå in på vad jag tror har tagit oss dit, genom några paralleller till rapporten.

För det första så har vi en dedikerad e-handelschef trots att vi är ett relativt litet bolag med bara 17 anställda. Jag har varit e-handelschef i fem år och jag vill inte säga att det är tack vare mig personligen, men beslutet som en gång togs att rekrytera en person som ansvarig för e-handel har varit avgörande. Att man dessutom satte denna person i ledningsgruppen tror jag varit tungan på vågen. På så sätt har vi fört in ett digitalt, online och e-handelsmässigt synsätt på hela verksamheten alltifrån inköp av nya flaggor till beslut om AdWords-budget.

Komplexiteten i B2B-handel pratade vi mycket om redan för fem år sedan. Problemet att översätta det till e-handel framgår också i Litiums rapport. Vi löste det genom att bestämma oss för att det inte är så komplext som vi tror. Vissa delar är extremt komplexa och passar inte in i e-handeln... så, låt dem ligga vid sidan. Andra delar är enkla, raka och solklara vinnare för en e-handel.

Även nu, ett tag efter den kalla dagen i Växjö, plockar jag fram den där rapporten då och då. Än så länge hittar jag någon ny liten detalj varje gång men mest av allt ser jag fram emot nästa rapport. Och nästa. Äntligen har vi fått en e-handelsrapport med B2B-inriktning och när den fått några år på nacken kan vi börja se utveckling och trender. Det ser jag fram emot.

Fredric Johansson, e-handelschef Runelandhs

Ladda ned hela studien på www.svenskb2bhandel.se 

 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Håll dig uppdaterat på det senaste och få tips inom digital handel och e-handel.