Framtidens omnikanal och AI i fokus på Litiums partnerdag

september 04, 2017

Litiums årliga partnerevent bjöd på en mängd visioner och framtidsspaningar för e-handeln. Här är några av årets stora snackisar.

Att slutanvändaren står i fokus när det kommer till e-handelslösningar är knappast något nytt. Det hindrade dock inte Litiums vd Henrik Lundin att betona vikten av att alltid se till användarens behov när utveckling sker.

– E-handel måste vara friktionsfritt, varje steg i processen ska vara som en blinkning. Fokus för varje e-handlare måste ligga på att det ska vara enkelt att köpa, poängterar han under sitt välkomstanförande.

Nya handelsplatser, nästa utmaning för omnikanal

Med ny teknik och nya förutsättningar dyker dock nya utmaningar för att ge kunderna en så smidig och bra köpupplevelse konstant upp. Under sin framtidspaning tar Henrik Lundin upp de kommande utmaningarna kopplat till omnikanal, eller ”omnikanal – andra halvlek” som han benämner det.

Där utmaningen tidigare legat i att skapa en symbios mellan de fysiska butikerna och webbshopen adderas nu ytterligare komplexitet. Inom en snar framtid kommer konsumenter kunna avsluta sina köp på allt från marknadsplatser som Amazon och CDON till sociala medier eller Google-sökningar och annonser, utan att först gå in på e-handlarens webb.

– Det kommer att bli en brutal förflyttning! Det innebär en väldigt stor utmaning när alla kanalerna ska kopplas till en och samma e-handelsplattform och kräver att alla system är öppna utåt för att kunna integreras med varandra, säger Henrik Lundin om framtidens köp på nätet.

Att ge kunderna det de vill ha

Ett annat hett ämne på årets partnerdag är hur man kan skapa en ännu bättre upplevelse för slutkunderna när de handlar på nätet. Johan Bäckarlin, vd på Revide, en av Litiums kundlojalitetspartners, presenterar hur man arbetar för att skräddarsy nyhetsbrev och mailutskick på individnivå.

Enligt Johan är det oerhört viktigt att förbättra köpresan för slutkunden. Att det ska vara enkelt i alla led är något som kunden idag förväntar sig och slutkunden vill hela tiden ha bättre service när de handlar. För att det här ska vara möjligt krävs det att informationen som samlas in om kunders beteende och profiler är lätt att arbeta med och implementera menar Johan. 

Machine learning, nästa stora grej inom e-handel?

På ett liknande tema pratar Robin Mellstrand från Loop54 om det omtalade fenomenet machine learning och AI, eller artificiell intelligens. För att försäkra sig om att så många besökare som möjligt får fram det de letar efter när de söker i en webbshop blir snart någon form av machine learning- eller AI-system oumbärligt.

– Varför ska du manuellt behöva se till att det blir rätt sökresultat? Försök istället att få datorn att lära sig själv, deklarerar Robin Mellstrand.

Med hjälp av AI kan sökmotorn förutse hur flera användare hänger ihop i form av köpbeteende och sökbeteende, och på så sätt göra antagande om vad besökaren letar efter.

– Målet är att det ska ge samma upplevelse att besöka en webbshop som att träffa en säljare i en butik man varit i tidigare, säger Robin Mellstrand.

Det finns dock en hel del hinder för att datorn ska kunna lära sig. Det största är svårigheten i att samla in tillräckligt mycket data för att kartlägga en människas komplexa beteendemönster.

Öppenhet allt viktigare när e-handeln fortsätter växa

Även Litiums produktchef Ludvig Block ser enkelhet och smidighet som en framgångsfaktor för fortsatt tillväxt för e-handeln inom både B2C och B2B. När de flesta företag inser att de kan växa sina affärer med digital handel ökar också intresset för att på allvar utgå från affären och sätta den, inte tekniken, i fokus.

– Med lång erfarenhet av e-handel har vi på Litium goda möjligheter att dela med oss av best-practice och paketeringar som hjälper våra kunder att komma igång så snabbt som möjligt med minimerad risk.

Samtidigt betonar Ludvig Block precis som övriga talare hur e-handeln, med nya innovationer och möjligheter, är i ständig framåtrörelse, något som ställer nya krav på flexibilitet i både plattformar och applikationer. Detta är också en av anledningarna till att Litium nu väljer att satsa allt mer på molnbaserade tjänster.

– För mig handlar molnet om öppenhet. Med ”omikanal andra halvlek” ökar kraven på att enkelt kunnat koppla ihop olika tjänster, gärna best-of-breed inom respektive område, för att på så sätt skapa den perfekta lösningen för varje företags unika behov.

För att e-handelsplattformen, betallösningen, marketing automation-systemet och AI-tjänsten ska kunna fungera som en helhet blir gränssnitten mellan tjänsterna allt viktigare. Med stort fokus på ett helt nytt web-API, är målet att göra det smidigt att integrera e-handelsplattformen Litium mot omvärlden och den flora av tjänster som krävs för att kunna realisera framtidens omnikanal.

Tillbaka till Bloggen >

AsaLundborgLing.png
Åsa Lundborg Ling
CMO