7 tips för att konvertera fler besökare till kunder

Inom e-handeln finns två stora utmaningar: Att få potentiella kunder att hitta till din sajt och att få besökarna att genomföra ett köp. Många lägger ned mycket tid och resurser på att optimera för trafik till hemsidan, men det är inte alla som optimerar sin sajt för konvertering.

Vi har satt ihop en lista över sju användbara tips för att konvertera dina besökare till kunder.

1. Optimera för mobilen

Idag sker allt fler besök på e-handelssajter via mobila enheter. Det är därför viktigt att din sajt är snygg och funktionell oavsett om besökaren använder en dator eller mobil. För många avslutas sedan köpet på en dator, så bli inte förskräckt om du ser många övergivna kundkorgar från mobilen. Se istället till att du kan koppla ihop besökares olika enheter så att det blir enkelt för dem att växla mellan sin mobil och sin dator.

2. Bra produktbilder

För många produkter är bilderna det absolut viktigaste för att besökaren ska välja att göra ett köp. Se därför till att ta högkvalitativa bilder som visar produkten ur flera olika vinklar. Att dessutom ha bilder med personer som använder produkten har visat sig göra det enklare för besökarna att sätta sig själva i bilden, vilket ökar köpviljan.

3. Använd tydliga punktlistor

Att använda punktlistor är ett effektivt sätt att ge besökarna all nödvändig information samlat på en liten yta. Här bör du ha med såväl mått, färg och materialegenskaper, som de viktigaste fördelarna med produkten. Som besökare ska du helt enkelt få svar på alla dina viktigaste frågor om produkten genom att läsa punktlistan.

4. Visa upp era kundrecensioner

Besökare känner sig ofta mer trygga med att köpa en produkt om andra köpt den tidigare och varit nöjda med upplevelsen. Lägg därför till möjligheten att ge en recension när de genomfört ett köp. Var noga med att det ska vara enkelt att recensera, många använder till exempel ett 5-gradigt betygssystem med möjlighet att lägga till en kommentar.

5. Säkerställ en smidig utcheckning

Den vanligaste orsaken till att kunder överger sina korgar är att utcheckningen är för omständlig. Om de måste fylla i formulär, se till att det är så lite som möjligt som krävs och använd dig av tjänster som automatiskt letar upp kundens information. Tvinga heller inte kunden att skapa ett konto, utan visa på fördelarna med att ha ett konto hos just dig. Du kan exempelvis beskriva hur enkelt det kommer att göra nästa köp, något som många kunder uppskattar.

6. Erbjud trygg betalning

Att känna sig trygg när man genomför betalningar på nätet har blivit allt viktigare. En kund som inte känner igen betalningsalternativen, eller måste ge ut sitt kortnummer till en okänd betalningsaktör är mindre benägen att genomföra sitt köp. Använd dig därför av betrodda aktörer såsom Klarna, Payson, Trygg E-handel och Soliditet Rating så att besökarna vågar slutföra köpet.

7. Använd exit intent

Många webbläsare kan idag identifiera om en besökare är på väg att lämna sidan. Detta kan du utnyttja genom att ge en så kallad exit intet pop-up. Det kan till exempel vara en påminnelse om att besökaren fortfarande har varor i kundkorgen, eller ett erbjudande om de slutför köpet med en gång. Var dock noga med att variera din respons så inte kunderna vänjer sig vid att få specialerbjudanden varje gång.

Med dessa tips är du nästan garanterad att öka konverteringen av kunder. Kom bara ihåg att arbetet med din e-handelssajt aldrig är riktigt färdigt. Det gäller att hela tiden testa nya lösningar och se vad som fungerar bäst för dig och dina kunder. Behöver du hjälp? Tveka inte att kontakta oss på Litium.

Prenumerera på vår blogg

Håll dig uppdaterat på det senaste och få tips inom digital handel och e-handel.