Så här skapar du bättre kundupplevelser för B2B-företag

Idag sker en allt större del av inköparnas kundresa online. De tar hjälp av sökmotorer, sociala medier och företagswebbar för att hitta, utvärdera samt bestämma sig för vad de ska köpa. Detta gäller oavsett om det gäller direktinköp, beställningar eller köp via återförsäljare. Allt oftare går de igenom hela köpresan utan personlig kontakt med leverantören.

Den här förändringen kräver att B2B-företag går igenom en så kallad digital transformation där webbplatsen får huvudrollen som informationskälla, säljare och support för att kunna hantera alla delmoment som tidigare avklarats under ett telefonsamtal.


Skillnader mellan B2C och B2B

Även om affärerna flyttar online finns det fortfarande vissa skillnader mellan B2B och B2C som du bör känna till. För den som säljer till konsumenter handlar det mycket om att hitta kunden, entusiasmera och inspirera till ett köp. För B2B handlar det ofta om att inköpare vill skaffa sig tillräckligt med information för att kunna kvalificera sina köp. De vill helt enkelt säkerställa att de gör rätt val med hänsyn till behov, existerande system/processer och kostnader.


Kunder är kräsna och ställer krav på att informationen finns online


För att på bästa sätt möta inköparnas behov online är det viktigt att kunna erbjuda en strukturerad produktportfölj som presenteras på ett tydligt och lättillgängligt sätt. De är ofta otåliga och vill snabbt kunna hitta önskad information, med så få klick som möjligt. Om informationen är bristfällig eller inte enkel att hitta lämnar de er webbplats för att söka information hos någon annan.

Med andra ord krävs det en hög servicenivå för att hålla kvar kunden och göra det enkelt för dem att fatta beslut om att gå vidare. När man lyckas och når en hög mognadsgrad syns det tydligt i form av fler samt större inköp, som alla påbörjats online.


Ett PIM hjälper dig att möta kunder på rätt sätt


PIM är ett dynamiskt informationshanteringssystem som låter dig presentera företagets produkter på nätet och i andra kanaler. Det gör det enkelt att visa upp hela ditt företags sortiment på ett sätt som ger inköpare fullständig och aktuell information, oavsett kanal. När du använder ett PIM för att hantera ditt innehåll är det enkelt att koppla produkter som hör ihop till varandra, så att kunden får en tydlig bild över hur produktkategorin hänger ihop.

Genom att informationen kan hanteras på en plats och i ett system riskerar du aldrig att produktsidor visar inaktuell information. Det blir också betydligt enklare för den som ska administrera informationen att se till att den är fullständig och korrekt. Störst affärsnytta får du av en PIM-lösning när den är helt integrerad i webbplatsen.


Ladda ner vår guide för framgångsrik B2B-onlineförsäljning


I guiden har vi samlat våra bästa tips för hur B2B-företag kan dra nytta av PIM som ett smart och kraftfullt verktyg för att utveckla samt effektivisera produkthantering - så du kan erbjuda den bästa kundupplevelsen online. Ladda ner och läs mer om hur PIM kan lyfta din affär!

PIM guiden B2B

Prenumerera på vår blogg

Håll dig uppdaterat på det senaste och få tips inom digital handel och e-handel.