Litium firar med paradigmskifte inom digital handel

I år firar Litium tio år som produktbolag och har under den här tiden gått från en enkel och flexibel e-handelslösning till att ha en fullskalig plattform och ett omfattande partnernätverk. Nyligen flyttade de dessutom in i sina nya lokaler i gamla spårvagnshallarna. De bjöd därför in till ett stort event för att fira alla framgångar men även avslöja ett paradigmskifte i hur deras plattform och affärsmodell kommer se ut från och med nu.

Flera viktiga milstolpar

Litiums vd Patrik Settlin berättade om hur företaget ursprungligen var ett konsultbolag, men blev ett renodlat produktbolag år 2013 efter en avyttring. När resan påbörjades fanns ett relativt litet team och partnernätverk på plats men däremot en stor erfarenhet av att digital handel och av att implementera e-handelslösningar. Dessa erfarenheter använde de som grund för en accelerator, där best practices från tidigare projekt bidrog till att göra nya implementationer snabbare och effektivare.

Bara tre år senare börsnoterades bolaget på Stockholmsbörsen, och år 2020 introducerades Litium på Nasdaq-börsen. Detta gjorde att bolaget kunde attrahera nytt kapital och lägga in en högre växel på sin utveckling och expansion. Förra året kom den första amerikanska kunden, och Patrik menar att detta ger ett “proof of concept” – ett bevis på att deras plattform och arbetssätt fungerar även utanför Norden.

Flexibilitet och kundens affär i fokus

Patrik fortsatte med att reflektera över vilka saker som kommer att vara sanna även om tio år. Detta är nämligen de saker som Litium lägger sitt huvudsakliga fokus på, eftersom det är vad som kommer att ge företaget fortsatta framgångar.

Patrik nämnde tre punkter som vägleder Litiums framtidsarbete:

  1. Digital handel växer och kommer att fortsätta växa under de kommande tio åren.
  2. Flexibilitet kommer fortsätta vara det bästa sättet att möta osäkerhet.
  3. Kunder kommer vilja få högt värde av sina investeringar.

Utifrån detta menar Patrik att Litium därför fortsätter att sätta flexibilitet som högsta prioritet när de bygger och utvecklar sin plattform. Samtidigt är företagets grundläggande filosofi att de ska hjälpa kunderna att prestera bättre än sina konkurrenter inom digital handel. Därför handlar verksamheten mycket om att skapa förutsättningar och att hela tiden ligga i framkant för att kunna leverera den bästa möjliga e-handelsplattformen till alla kunder oavsett land, storlek eller affärsmodell.

Paradigmskifte i Litium Commerce Cloud

På eventet berättades det också om det paradigmskifte som Litium arbetat med att få på plats under en längre tid. Från och med oktober kommer de att erbjuda sin plattform både headless och serverless. 

Litium headless

Litiums headless innebär att allt innehåll distribueras via APIer. Det innebär att du inte behöver skapa unikt innehåll för leverans till exempelvis IoT-enheter, webbsida och mobilapp. Det är dessutom snabbt och enkelt att göra justeringar i gränssnittet utan att innehållet behöver förändras och vice versa. Litium headless gör det därför enklare att hantera sin e-handelslösning och den blir snabbt skalbar och möjliggör att effektivt arbeta med en multi- eller omnikanalstrategi.

Litium serverless cloud

Genom Litium serverless cloud behöver inte slutkunder eller partners längre hantera serverutrymme, infrastruktur eller planera för ökad belastning under kampanjer. Allt sådant hanteras numera av Litium som ser till att kapacitet, överföring och underhåll alltid möter kundernas behov i varje givet tillfälle. De ökar både skalbarheten och flexibiliteten i kundernas dagliga verksamhet.

De har dessutom skapat Litium Insights, som levererar all relevant affärsdata i ett och samma gränssnitt, och Litium App Cloud som gör det möjligt att skapa appar för att hantera alla möjliga typer av lösningar. För kunder och partners innebär detta ökad flexibilitet och skalbarhet samtidigt som hanteringen av gränssnitt mot slutkunderna blir både snabbare och effektivare.

Litium insights

Även om Litium och deras kunder har massor av data gällande e-handeln så har denna data ofta funnits distribuerad på flera olika platser. Genom Litium Insights samlas nu både teknisk data och finansiell data på ett och samma ställe. Det gör det möjligt att både felsöka problem som uppstår och arbeta proaktivt med utveckling av e-handelslösningen. Kunder och partners får nu insikter i realtid som dessutom ger en helhetsbild av verksamheten. Helt enkelt ett effektivt verktyg för att utveckla affären utan att behöva gissa sig fram.

Litium app cloud

Genom att göra plattformen både headless och serverless finns nu stora möjligheter för kunder och partners att själva skapa lösningar för sina unika utmaningar. Detta görs genom Litium app cloud, där såväl publika som privata appar kommer kunna skapas och hanteras. Litium kommer själva ta fram ett batteri av appar för flera av produkterna i sitt commerce cloud, men partners kommer även kunna skapa egna appar för att enkelt och effektivt skapa lösningar åt sina kunder. Med Litium app cloud ökar möjligheten att bygga flexibla lösningar, med enklare uppgraderingar utan att tumma på effektivitet eller säkerhet.

Avslutningsvis tackade Patrik alla kunder, partners och andra intressenter för dessa första tio år, som inneburit många framgångar och även positionerat Litium mycket väl för en fortsatt positiv utveckling.

För er som vill veta mer, kontakta oss gärna på curious@litium.com.

Prenumerera på vår blogg

Håll dig uppdaterat på det senaste och få tips inom digital handel och e-handel.