I somras stod det klart att anrika CyberPhoto växlar upp sin e-handel med ny plattform och att valet faller på Litiums molnbaserade lösning. Så vad är skälen till att man väljer att modernisera webbshoppen just nu? Och vad vill man få ut av den nya e-handelslösningen? Vi har träffat CyberPhotos VD Patrik Olsson för att prata om företagets resa, från fysisk butik till digital handel, alltid med kundens bästa i fokus.
CyberPhotos resa började redan 1955 då den ursprungliga fotobutiken öppnade i Umeå. Affärsidén var, precis som idag, att erbjuda kvalitetsprodukter inom fotografering. När företaget fyrtio år senare stod inför ett generationsskifte i ledningen var det i en tid då digitalkamerorna gjorde sitt intåg och internet började få fäste i Sverige. CyberPhotos nya ledning såg tidigt fördelarna med att använda sig av de nya medierna och möjligheten att nå fler kunder digitalt.
Redan 1995 lanserades den första webbutiken, egenhändigt utvecklat av företagets dåvarande VD, och det dröjde inte länge innan man kunde se hur efterfrågan på kvalificerade kameror och kamerautrustning ökade när försäljningen nådde utanför Umeå. Den fysiska butiken stängdes kort därefter till förmån för en fokuserad satsning på postorder och nätförsäljning.
Kundfokus, topp-service och rik produktinformation bakom framgångarna
Med kunder i hela Sverige, på Åland och i Danmark omsätter CyberPhoto idag närmare 240 miljoner kronor. Företagets VD, Patrik Olsson, berättar om framgångskonceptet:
- Vi kommer aldrig kunna vara billigast på marknaden. Däremot har vi från start fokuserat på att ge våra kunder den bästa servicen och att alltid erbjuda detaljerad och inspirerande information om vårt erbjudande. För att förmedla en känsla som speglar vad vi känner för de produkter vi lanserar försöker vi att alltid själva skriva om de viktigaste produkterna, snarare än att förlita oss på standardinformation från våra leverantörer. För oss är den rika produktinformationen det dyrbaraste vi har och en otroligt viktig del i servicen till våra kunder.
När CyberPhoto för ett par år sen valde att ompröva sin webbplats och webbutik, i grunden samma lösning som man byggt vidare på sen mitten av 90-talet, stod därför produkthanteringen i fokus.
- Vi har en position där vi valt att ligga i framkant med nya produkter och vår kunskap. Därför är det självklart att också erbjuda en digital kundupplevelse som ligger väl i tiden, med en uppdaterad webbshop. Möjligheten att kunna presentera produktinformation av topp-klass även framöver var en av de viktigaste förväntningarna i valet av ny plattform. Det vi behövde var ett modernare gränssnitt som gjorde det lättare att hantera webbutiken och allt dess produktinnehåll. Lösningen blev Litiums integrerade PIM-lösning.
E-handelsplattformen ingen isolerad ö
I takt med att fotomarknaden halverats bara de senaste fem åren, framförallt till fördel för smarta mobiltelefoner med inbyggd kamera, har CyberPhotos erbjudande breddats. Idag finns också fritids- och utelivsprodukter samt mobiler med tillhörande abonnemang i portföljen.
- Även om merparten av vår försäljning kommer vara foto- och videoutrustning även framöver betyder det att den nya e-handelslösningen också måste kunna hantera mobilabonnemang på ett smidigt sätt. En annan utmaning är att vi säljer begagnad fotoutrustning vilket ställer krav på systemet att kunna hantera olika krav på vinstmarginalbeskattning. Allt detta innebär att hela e-handelsplattformen behöver integreras till vårt affärsstödssystem, förklarar Patrik Olsson.
Så med alla förbättringar som är planerade för den nya plattformen, hur tror Patrik och kollegorna att CyberPhotos kunder kommer uppfatta den nya online-butiken, planerad att lanseras under november?
- Vår förhoppning är att våra kunder ska känna igen sig i webbutiken, att allt ska kännas precis som vanligt men samtidigt lite nyare och fräschare och att det blir lite lättare att hitta i webbshoppen. Precis som i detaljhandeln finns det en risk om man bygger om för mycket att återkommande kunder inte känner sig hemma. Därför handlar förbättringarna snarare om att effektivisera plattformen och göra det enklare för oss att hantera hela sortimentet – så att vi i slutändan kan lägga mer av vår tid på dialogen med våra kunder, snarare än på system- och produktunderhåll, avslutar Patrik Olsson.