Bevent Rasch kundportal - en game changer

I den ständigt föränderliga B2B-handelsvärlden har Bevent Rasch, en ledande tillverkare av ventilationprodukter i Sverige, uppnått enastående framgång genom att implementera ett digitalt säljrum, en del av en kundportal. Deras resa, drivet av Litium Commerce Cloud, har inte bara effektiviserat verksamheten utan även markant förbättrat kundnöjdheten.

Implementerandet av en kundportal / digitalt säljrum

Med insikt om ett behov av en förbättrad kundservice inledde Bevent Rasch en resa för att digitalisera sin kundresa genom att introducera ett digital säljrum. Denna digitala plats, uppbyggd på Litiums flexibla plattform med hjälp av den digitala byrån Toxic, har revolutionerat hur säljare och kunder interagerar, och erbjuder en blandning av produktinformation, orderhantering och orderläggning.

Synbara resultat på kort tid

Trots att projektet lanserades i närtid så har Bevent Rasch redan upplevt flera resultat:

  • Dubblad orderingång
  • Ökad kundnöjdhet
  • Positiv feedback från anställda
  • Mer tid för kundutveckling

" Kunderna upplever att det känns enkelt och liknar en B2C-handel, vilket många idag är vana vid. Även internt finns en positiv upplevelse av systemet och vi ser framför allt en stor vinst i att både vi och kunderna använder samma system," säger Martin Hjalmarsson, projektledare på Bevent Rasch.

Kunden i fokus

Avgörande för deras framgång var att integrera kundfeedback från projektets början. Med stor insats från sina kunder byggde Bevent Rasch en stark grund och säkerställde att den digitala säljkanalen mötte de olika behoven hos deras kunder.

En förbättrad säljdialog med ökat stöd

Genom att ta itu med specifika B2B-krav, som avropshantering och personlig prissättning, har Bevent Rasch skapat en plattform som inte bara effektiviserar orderprocesser utan också främjar en närmare dialog mellan kunder och säljrepresentanter. Detta har möjliggjort för att lägga mer fokuserad tid på kundutveckling istället för att behandla ordrar.

"Säljstödet har gjort att vi kan lägga mer tid på ytterligare kundutveckling istället för att stansa ordrar. Den viktiga dialogen mellan kunder och säljare har dessutom blivit ännu tätare, jämfört med tidigare," säger Anders Freyschuss, VD på Bevent Rasch.

Tydliga krav och samarbeten

Framgång i ett så omfattande projekt krävde en tydlig kravspecifikation. Bevent Rasch betonar vikten av att stämma av förväntningarna mellan alla projektintressenter. Samarbetet med Toxic och Litium säkerställde en smidig projektresa, som främjade en gemensam vision och minimerade missförstånd.

Skalbar plattform för framtida tillväxt

Valet av Litium Commerce Cloud var ett strategiskt beslut för Bevent Rasch, som ger stabililtet, flexibilitet och skalbarhet för framtida tillväxt. Plattformen integrerar produktinformationshantering (PIM), innehållshantering (CMS) och e-handel, vilket förbättrar den övergripande digitala upplevelsen.

"Vi känner oss trygga med att kunna fortsätta utveckla vår digitala investering med Litiums plattform. Det kan handla om att förbättra vissa delar eller utveckla nya moduler och funktioner," avslutar Anders Freyschuss.

Sammanfattningsvis belyser Bevent Raschs framgångshistoria kraften i en kundportal, som inte bara visar omedelbara fördelar utan också lägger grunden för hållbar tillväxt och kundcentrerad verksamhet.

Är du nyfiken på att veta mer om kundportaler? Läs mer här: Vad är rollen för en kundportal?

Bonus tips 👇

Här hittar du en intervju med Tobias Barrstrand, koncernchef för Hydria Group (som Bevent Rasch är en del av) och hans insikter kring ledarskap för att lyckas i en digital transformation (på engelska).

Prenumerera på vår blogg

Håll dig uppdaterat på det senaste och få tips inom digital handel och e-handel.