Home & Cottage tar täten i Norge med Litium som plattform

Home & Cottage är ett norskt möbel- och inredningsföretag som har funnits sedan 2009 och med e-handel sedan 2015. I den här artikeln berättar Philip Skjelbred, e-handelsansvarig, om samarbetet med Litium och resan mot att göra nätbutiken till den största butiken i kedjan.

Störst i branschen på tre år

Philip Skjelbred leder arbetet för Home & Cottages nätbutik och arbetar även mot marknadsavdelningen och utvecklingen av sajten. Detta innefattar även ansvar för den personal som skapar innehåll till sajten samt lagerpersonal. Kort och gott, hela e-handelns näringskedja – ända ut till slutkund. Han påbörjade arbetet med företagets digitala affär 2015 och hade då en tydlig ambition:

– Min egen målsättning var redan från start att nätbutiken skulle bli den största butiken i kedjan inom loppet av tre år. Det målet nådde vi och vi dubblerade omsättningen varje år under de första tre åren. I nuläget utgör e-handeln omkring 13 procent av vår totala omsättning och andelen ökar ständigt. 

Verksamheten är uppdelad i två delar – möbler och inredning. Initialt förutspådde man att inredning skulle vara fokusområdet för online-kunderna, men det visade sig ganska snabbt att intresset i högre grad låg på möbler. Philip, igen:
– Idag utgör möbelförsäljningen mer än 70 procent av omsättningen online. Försäljningen hade dock aldrig gått så bra om det inte även fanns fysiska butiker och vår omnikanalstrategi är därför väldigt viktig för oss. Det ena klarar sig dag inte utan det andra. Vi ser även tydligt att vi säljer betydligt bättre online i områden där vi har fysiska butiker.

Två uppgraderingar med visuella element i fokus

Litiums plattform var det första och enda valet då Home & Cottage öppnade sin nätbutik 2015. En löpande diskussion med solution partnern Columbus har pågått sedan start för att man ständigt ska ligga i fas med en önskad utveckling av sajten. Detta har bland annat resulterat i rekommendationer från Columbus om att uppgradera Litiums plattform. Sedan implementeringen har två större uppgraderingar gjorts, huvudsakligen för att lyfta visuella element till en högre nivå. Philip berättar:
– I enkla ordalag kan man säga att det efter en tid uppstod en önskan om att sajten skulle se lite fräschare ut. Efter uppgraderingarna har det generellt sett bara blivit bättre, trots att vi har en komplex varianthantering som medför utmaningar vid sådana uppgraderingar. Överlag är min upplevelse att plattformen för varje uppgradering av Litium har blivit mer användarvänlig – allt är lite mer plug and play nu än tidigare. Särskilt när det gäller sajtens innehåll och att publicera det på ett enkelt sätt.

”Litium – en plattform att lita på”

I arbetet framåt sker utvecklingen av e-handeln för Home & Cottage på både kort och lång sikt. På kort sikt handlar det om att hantera eventuella buggar och se till att arbetet löper på utan problem medan man på längre sikt först och främst vill fortsätta att utveckla arbetet med content. Philip avslutar:
– Vi arbetar ständigt för att utseendet på sajten ska harmoniera med vårt övriga marknadsföringsarbete – både digitalt och fysiskt, så att allt hänger ihop som en helhet. Därför är det viktigt att sajten är enkel att hantera och att man med enkla medel kan göra förändringar som i sin tur förenklar för kunden i dennes köpupplevelse. Den stora fördelen med Litium har hela tiden varit att det är en plattform att lita på. Vi har överlag haft väldigt få problem och allt har genomgående fungerat mycket stabilt. Det har varit en stor trygghet och säkerhet i vårt arbete med e-handel. 

 


----
Vill du veta mer om hur Litium kan hjälpa din digitala affär framåt? Vår passion är att skapa enklare och smartare e-handel som hjälper våra kunder växa. Och vi vill givetvis gärna hjälpa även dig! Tveka inte att kontakta oss på curious@litium.com.

 

 

Prenumerera på vår blogg

Håll dig uppdaterat på det senaste och få tips inom digital handel och e-handel.