7 tips till dig som överväger Amazon som säljkanal

december 21, 2020

I höstas slog Amazon äntligen upp portarna för en svensk sajt efter åratal av spekulationer och stor förväntan. Många företag har tagit steget och använder redan marknadsplatsen som en säljkanal för sina produkter, men för dig som fortfarande överväger valet kommer här våra sju främsta tips!

 

1. Registrera dig för löpande information

Amazon gick redan före lanseringen ut med information till välkända svenska varumärken samt till befintliga svenska säljare på Amazon med information om hur man kan lägga till Sverige som marknad för försäljning. Har du inte registrerat dig på Amazon – gör det. På så sätt kan du följa ta del av all den information som löpande uppdateras.

2. Analysera ditt utgångsläge

Alla produktsäljande verksamheter kommer att påverkas av Amazons närvaro i Sverige. Därför är det viktigt att alla nu sätter sig in i de möjligheter och hot som den kommer att innebära. Analysera hur just du vill förhålla sig till e-handelsjätten, utvärdera din befintliga affärsmodell och hur den kan tänkas påverkas.

3. Hitta rätt intressegrupp och överväg egna märkesvaror

Om priset är ditt konkurrensmedel måste du sannolikt flytta din position och arbeta för att bygga ett unikt erbjudande. Hitta exempelvis en intressegrupp där just du är relevant eller utforska möjligheterna att addera egna märkesvaror.

4. Prova dig fram och dra lärdomar av dina försök

Om du väljer Amazon, gå inte in med hela ditt sortiment direkt. Prova med utvalda produkter för att lära dig hur det fungerar. Testa, dra lärdomar, iterera och se vad som fungerar och vad som inte gör det. Baserat på dessa lärdomar kan du sedan fatta beslut om ifall det är läge att ta in en större del av sortimentet.

5. Rannsaka din motivation till att gå in på Amazon

Är du ensam om att sälja på din egen hemmamarknad med ditt eget varumärke? Överväg då vad din motivation är för att gå in på Amazon. Tänk på att du på detta sätt skapar en konkurrent till dina egna säljkanaler och att du samtidigt ”ger bort” mellan 8 och 20 procent av försäljningen.

6. Gör en omfattande riskbedömning

Ju högre status ditt varumärke har desto svårare blir det att kopiera det du gör. Ligger det unika i din produkt enbart i produktens utformning är det däremot förmodligen mest en tidsfråga innan någon kopierar den om din försäljning blir lyckad via marknadsplatsen. Ta med det i en omfattande riskbedömning innan du väljer att använda Amazon som säljkanal. Särskilt om du går in på internationella marknader.

7. Stärk intern kompetens för att hålla dig uppdaterad

Att förstå hur Amazon fungerar är komplext och för att optimera försäljningen krävs kunskap som ständigt behöver uppdateras. Se därför till att stärka den digitala marknads- och säljkompetensen internt om du väljer att använda Amazon som säljkanal. Hur mycket fokus och resurser du behöver lägga på detta beror på hur många produkter du försöker optimera försäljning mot samtidigt.

Vill du läsa mer om Amazon? Ladda när vår guide ”Är Amazon för alla?”! Där hittar du fler handfasta tips som hjälper dig att lyckas – oavsett om du väljer att använda Amazon som säljkanal eller inte.

Har du frågor? Kontakta oss direkt!

Malin Bodolla-CMO.jpg
Malin  Bodolla
Chief Marketing Officer