Huski Wear väljer Litium för att stödja en snabb global expansion

december 07, 2020

Huski Wear, ett nystartat direct-to-consumer varumärke inom ski- och activewear, har valt Litiums plattform för att på bästa sätt kunna växa med starka globala ambitioner. Den nya plattformen skall ge företaget möjligheten de behöver att snabbt expandera på ett enkelt, smidigt och snyggt sätt.

Det nystartade varumärket slopar mellanhänder och har ett hundraprocentigt digitalt fokus med egen försäljning direkt till slutkonsumenten. Huski Wear skapar funktionella plagg med höga design- och funktionalitetsambitioner åt kunder som reser till, från och spenderar tid på alpina destinationen sommar som vinter. Initialt innefattar deras sortiment skidkläder men redan under 2021 breddas produktportföljen. Huski Wear delar värderingar och ägarskap med Huski Chocolate.

De tre grundarna av Huski Wear, Magnus Liljeblad, Lena Claesson och Jonas Olsson har alla gedigen erfarenhet av mode- och sportbranschen och en bakgrund hos varumärken som Peak Performance, Henri Lloyd och Sportmanship.

Magnus Liljeblad, medgrundare och VD för Huski Wear, berättar om beslutet att välja Litiums plattform: ”Vi kände direkt när vi såg produktdemon av Litium att det var rätt för oss. Litium täcker alla våra behov och ger oss möjligheten att snabbt växla upp och driva webbshoppen framåt. Plattformen har ett globaliseringsstöd som är oerhört tilltalande för ett företag med våra ambitioner. Då vi förutom att sälja direkt till slutkonsumenten även kommer sälja till alpina klubbar- och destinationer har vi hittat rätt match i Litiums B2B-stöd. Att kunna bygga en estetiskt tilltalande och snygg site är också av högsta relevans idag och det ser vi stora möjligheter till med Litium. Sammantaget gör dessa behov att vi är väldigt trygga i vårt val” avslutar han.

Patrik Settlin, VD på Litium kommenterar det nya samarbetet:

– Det är alltid glädjande när företag med driv och ambitioner som Huski Wear väljer vår plattform. Vi ser gång på gång att företag med höga ambitioner för sin e-handel väljer Litium för att ta sig vidare på sin resa mot att bli världsledande och att just skalbarheten och enkelheten med vår plattform är viktig för snabbväxande företag. Lite extra roligt är det att André Myhrer som är en stor idol för många inom skidvärlden valt att fronta varumärket.  Vi ser fram emot att stötta Huski Wear på deras resa mot att bli en global spelare.

AKEL.png
Anna-Karin Evegård
Marketing Manager