Affären i fokus när Lindex satsar på nästa generations omnikanal

april 04, 2018

Skylt med text
Modekedjan Lindex är med 490 butiker i 18 länder och online-försäljning i hela EU allt annat än nybörjare inom omnikanalförsäljning. Efter mer än 10 år på nätet har man mer erfarenhet och större kunskap om digital handel än de flesta inom detaljhandeln. Nu står Lindex på tröskeln till nästa generations e-handelslösning. Med målet att utveckla sin ledande position inom omnikanalhandel är planen att under 2018 lansera en helt ny ehandel till marknaden.

Henrik Sörstedt har varit med på Lindex digitala resa de två senaste åren. Sedan hösten 2017 leder han i rollen som Director of Customer Experience en ny funktion inom Lindex med ansvar för varumärkets digitala strategi och kanalutveckling som stöd för den operativa driften av Lindex e-handel.

henrik-sorstedt.jpg–  För mig är det viktiga att vi inte ser den digitala strategin som ett teknikprojekt utan att det är affärsbehoven som får styra. Vad gäller vår e-handel har vi redan från början haft en uttalad omnikanalvision med målet att skapa sömlösa kundupplevelse, där det är enkelt för våra kunder att inspireras och att handla oavsett var de befinner sig. Lindex var tidiga med att fånga upp hur kundernas köpbeteende förändras och att agera därefter. Idag ligger vi långt fram när det gäller omnikanal och jag vet att många av våra konkurrenter använder oss som benchmark.

Klädkedjans uttalade strategi och tydliga satsningar på omnikanal har också belönats med en rad utmärkelser. Både på 2017 års Habit Modegala och ett av e-handelsbranschens större event fick man ta emot pris som Årets Omnikanal. Motiveringarna lyfter fram Lindex fokus på att skapa mervärden genom att erbjuda en shoppingupplevelse i toppklass oavsett kanal, i kombination med insikten om att mjuka värden är lika viktiga som teknik för att möta kundens förväntningar.

Tar steget mot morgondagens omnikanal

Utmärkelserna till trots väljer nu Lindex att uppgradera sin e-handelslösning och byta ut stora delar av plattformen till fördel för bättre prestanda och ny funktionalitet. Henrik Sörstedt berättar om vad som ligger bakom beslutet:

– Idag fortsätter köpen öka både online och mobilt samtidigt som trafiken till fysiska butiker minskar. Det betyder också att vi stöter på helt nya typer av konkurrenter, lokalt och internationellt, aktörer som har allt fokus på den digitala affären. Dessa ”pure players” är snabbfotade och ligger ofta långt fram vad gäller att dra nytta av till exempel big data för att skaffa sig insikter om kundbehov och beteenden. Vår viktigaste konkurrensfördel är just omnikanal. Med en ny plattform kan vi behålla vårt kundfokus och holistiska syn på kundresan samtidigt som vi får en mer flexibel lösning. Målet är att möjliggöra en mer iterativ utveckling som gör att vi snabbare kan presentera nya funktioner som förenklar för våra kunder.

En viktig faktor i beslutet att uppgradera lösningen är de prestandautmaningar man upplever med dagens plattform. Den nuvarande lösningen ses helt enkelt inte som tillräckligt skalbar för Lindex växande behov.

– Black Friday är det ultimata stresstestet och kräver idag alldeles för mycket förberedelser. Det finns begränsningar i vilka kampanjer vi kan ta fram och vi behöver testa precis allt för att se att plattformen kan hantera trycket. För att kunna möta vår fortsatta tillväxt och ambitionen att nå ut digitalt på fler marknader behöver vi både en mer tillförlitlig och mer skalbar plattform, förklarar Henrik Sörstedt.

Best-of-breed ger flexibilitet men kräver kunskap

Lindex har tagit det aktiva beslutet att istället för att välja en integrerad helhetslösning för sin e-handel använda Litiums e-handelsplattform ”headless”, det vill säga kombinerad med andra leverantörer via webbteknik.

–  Nya aktörer inom e-handel har fördelen att de kan börja helt från grunden och lansera när de har en färdig lösning på plats. Vi siktar istället på att successivt byta ut och uppdatera de olika delarna under drift för att få så lite påverkan på affären som möjligt. Det är lite som att bygga om bilen medan vi kör. Att välja en headless-strategi ger ökad flexibilitet samtidigt som det låter oss dra nytta av flera företags expertkunskap och kreativitet.

Egen IT-organisation skapar värde för pengarna

En bidragande orsak till att man vågat ta steget fullt ut med en headless-strategi är det starka interna kunnandet och erfarenheten av göra affärer på nätet. Lindex IT-avdelning består idag av ett relativt stort team med egna utvecklare och testare, något som gör det möjligt att behålla helhetskontrollen av e-handelslösningen internt. Istället för att som många andra lägga lösningen i molnet har man även valt att satsa på en on-premise-lösning och att själva ta ansvar för driften av helhetslösningen.

–  Jag vågar nästan säga att vi har världens bästa IT-avdelning, ett team med både tekniskt kunnande och gedigen affärskänsla och framförallt förståelse för vad som skapar kundvärde! Det är viktigt med tanke på att den nya satsningen måste kunna bära sina egna kostnader. Att kunna visa på ”värde för pengarna” är viktigt för oss, både i Lindex erbjudande mot våra kunder och hur vi väljer våra samarbetspartners, avslutar Henrik Sörstedt.

AsaLundborgLing.png
Åsa Lundborg Ling
CMO
Taggar