Black Friday bra uppvärmning inför julhandeln enligt e-handlare

november 29, 2016

Black Friday slog, precis som väntat, försäljningsrekord för många e-handlare. Enligt statistik från DIBS* ökade volymen i inköp på nätet med 21 procent och omsättningen med 59 procent. Litium bad några kunder göra en summering av veckans köpfest.

ENTM.pngEn sak som stod klart efter helgen är att försäljningsrekorden duggat tätt. Erik Nielsen, e-handelschef på Teknikmagasinet, kunde redan på morgontimmarna på fredagen konstatera att årets försäljning passerat förra årets på samtliga nordiska marknader.

– I Finland slog vi förra årets siffror redan efter en timme, totalt ökade den finska försäljningen med 2233%, säger Erik. Det var helt galet!

De produktkategorier som sålde bäst under Back Friday var gaming, mobiler och VR. I Sverige och Norge steg försäljningen med 660 respektive 540 procent. Hur bär man sig åt för att klara av den här typen av extrema toppar?

– Gedigna lasttester och optimeringar tillsammans med våra teknikpartners gjorde att vi klarade hela dygnet prickfritt. Nu är vi dessutom förberedda för julhandeln, det är bara att ladda om, säger Erik.

JEJ.pngJessica Egman, som är marknadschef på barn och babybutiken Jollyroom, förutspådde redan i oktober att försäljningen skulle öka på Black Friday även i år. Delvis för att konsumenterna är mer mogna för konceptet i sig, delvis för att Jollyroom lärt sig skapa kampanjer för den här typen av event.

– Det är verkligen fantastiskt roligt med sådana här peakar i handeln, det sätter hela organisationen på press alltifrån before sales, till hantering, logistik och after sales. säger Jessica. När flödet lyckas och förväntningarna införlivas, och i vårt fall till och med överträffas, så är det en fantastisk känsla.

Jollyroom var redan förra året en av de handlare som förlängde erbjudandetiden och körde ”Black week”. 

– Under en vecka hanterade vi över 1,5 miljoner sessioner in till sajten och hade ingen nedtid, vilket är otroligt viktigt och ett ordentligt styrkebesked både inför julhandeln och nästkommande år, avslutar Jessica Egman.

Tillbaka till Bloggen


Toppbild: jollyroom.se

AsaLundborgLing.png
Åsa Lundborg Ling
CMO
Taggar