Alla pratar om UX – men vad betyder det egentligen?

september 20, 2016

UX är viktigt för användarvänligheten och köpupplevelsen.
I år är UX är begreppet på allas läppar. Men vad betyder det egentligen? Och vad är fördelarna för dig som ehandlare att tänka UX när du utvecklar din verksamhet? Vi har pratat med Ludvig Block, Produktchef på Litium, om hans syn på UX och varför det är så hett just nu.

– Förenklat handlar UX om att skapa den bästa användarupplevelsen i webbutiken. I ehandelns början räckte det att ha en tydlig produktlista och att sälja sina produkter till låga priser. Successivt har konkurrensen hårdnat och kampen om online-kunderna ökat. Det har därför blivit viktigt att också kunna erbjuda en riktigt bra köpupplevelse.

 

Vad är det då som utmärker god användbarhet och en bra köpupplevelse år 2016?

–  När vi först pratade om UX och användbarhet handlade det mycket om ”hittbarhet”, dvs att dina kunder måste kunna hitta rätt produkt i din webbshop, och att du sen fick till en bra köpfunktion och en smidig utcheckningsprocess. Att få hela köpflödet att fungera så rationellt och enkelt som möjligt.

– Idag är en väl fungerande plattform och enkla köpflöden närmast en hygienfaktor. För dagens ehandlare handlar UX minst lika mycket om att skapa rätt upplevelser på nätet. Det är genom att möta både kundens hjärna och hjärta som kan bygga relationer med dem över tiden!

 

Så hur ska jag som e-handlare tänka för att tala också till mina kunders hjärtan? Var finns nycklarna till en förbättrad köpupplevelse?

– Det handlar om att addera sånt som ger extra värde till dina kunder. Mitt råd är att hitta nycklarna i företagets varumärke, att utgå från det som är avgörande för din affär. Ställ dig sen frågan vilka smarta funktioner du kan lägga till köpflödet som gör det enklare, roligare eller mer inspirerande. På så sätt bygger du relationer som får kunderna att återvända. Om och om igen.

– För den som driver en matbutik på nätet kan handla om att skapa en receptbank som hjälper besökaren att planera veckomatsedeln, som kopplas direkt till köpflödet. Säljer du modulhus eller badrumsinredning är kanske en 3D-konfigurator, som först låter kunden rita upp det nya rummet och sen omsätter den till en inköpslista, rätt väg. Modebranschen har stora möjligheter att jobba med nya spännande grepp. Det kommer nog inte dröja alltför länge innan vi ser lösningar med virtuella provrum kopplat till webbshopen.

 

Om UX 2016 handlar om att ehandlare börjar skapa helhetsupplevelser online, vad är då nästa trend? Vad kommer vi se framåt?

– Vi ser ett stort intresse för personalisering av användarupplevelsen. På samma sätt som jag väljer den frisör som inte bara är bäst på att klippa utan som är bäst på att ge just mig den frisyr som passar mig och min personlighet bäst, kommer morgondagens webbutiker erbjuda en mer personlig upplevelse baserat på vem jag är och vad jag är ute efter.

– Vi kan se det som att man tar detaljhandelns traditionella ”kundklubbstänk” in i den digitala världen och låter den kunskap vi redan har om våra kunder styra användarupplevelsen. Kopplar vi dessutom på funktioner som marketing automation uppstår nya möjligheter att verkligen skräddarsy erbjudandet och bemötandet efter kunders köpmönster och preferenser.

 

Vilken roll spelar plattformsleverantörer som Litium i utvecklingen mot ett ökat fokus på UX och mer användarvänliga webbshoppar?

– Litium erbjuder en erkänt stabil och säker plattform för att ehandel men det som framförallt bidrar till våra kunders möjligheter att ta ut svängarna när det gäller användarupplevelsen är våra färdiga paketeringar. Genom att alla grundfunktioner, navigation, sök, filtrering, kassasida osv, finns färdigutvecklat kan du som Litiumanvändare lägga din kreativitet och resurser på just det som differentierar din webbutik. Istället för att lägga pengarna på kodare, för att ta fram basfunktionalitet, kan du lägga dem på en kreatör, fotograf eller designer som lyfter upplevelsen till nästa nivå.

 

Om UX handlar om att skapa bra användarupplevelser för webbshopens slutkunder, hur ser det ut för företagets egna medarbetare? Hur funkar det i administrationen av webbutiken och i hanteringen av butikens erbjudande?

– Egentligen är en bra användarupplevelse precis lika viktig i administrationsgränssnittet som det är ut mot kund. Att växa sina affärer med ehandel handlar ju idag om att hela tiden arbeta med webbutiken. Att lägga till produkter, klä på dem med text, bild och kanske video. Och att skapa kampanjer. För att detta ska kunna göras smidigt som möjligt krävs ett användarvänligt gränssnitt också för den som sköter ehandeln.

–  Just det är något som vi tagit fasta på i utvecklingen av Litium 5. Vi har gjort en rad förbättringar kring just administrationsgränssnittet och framförallt i produkthanteringen. PIM-processen är för många ehandlare den mest kritiska och ofta utmanande processen. Vi har tagit vår passion för användarvänlighet och applicerat den på insidan av vår egen produkt med visionen att göra det så snyggt, snabbt och enkelt som det bara går.

 

Och vart ska den som vill fördjupa sig mer i möjligheterna med UX vända sig?

– Litium 5 lanseras precis i dagarna. För den som vill vet mer om förbättringarna i plattformen finns det beskrivet i bloggen. Vill du ta en diskussion om hur vi på Litium kan hjälpa din ehandel förbättra användarupplevelsen är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Och brinner du verkligen för UX och användbarhet så söker vi just nu förstärkning till vår utvecklingsavdelning. Är du en driven front-end-utvecklare vill vi gärna ha med dig i vårt team för att fortsätta utveckla framtidens digitala användarupplevelser!

 

AsaLundborgLing.png
Åsa Lundborg Ling
CMO