7 fördelar för att skapa kvalitativa produktbeskrivningar med AI

Företag som har en digital handel har länge varit medvetna om utmaningen i att hantera stora mängder produktbeskrivningar. Produktkatalogen är ofta inte bara stor, utan även dynamisk. För att manuellt hantera tusentals, eller ibland miljontals produkter, krävs en hel del tid och stora resurser. Det här går nu att lösa med hjälp av AI som integreras i din digitala handel.

1. Hantera stora mängder produkter på en och samma gång

Att skriva bra produktbeskrivningar är ingen konst. Men att göra det för tusentals produkter på en och samma gång är minst sagt en utmaning. Ett smart och helt integrerat AI-system skapar texten där den behövs, när den behövs, helt automatiserat.

2. Spara tid och minska kostnaderna 💰

För en mänsklig content writer tar det ungefär 50 timmar att skriva 200 produktbeskrivningar. Artificiell intelligens löser det på några minuter. Du sparar både tid och pengar som hellre kan läggas på andra projekt.

3. Ha kvalitativt innehåll på originalspråk

AI har inga problem att översätta korrekt. Ändå uppstår det problem eftersom många originaltexter är dåligt skrivna. Poängen är att en AI inte ens behöver översätta. Den skriver i realtid och på alla tänkbara originalspråk. Ladda bara upp dina branschspecifika ordlistor så blir det rätt ord varje gång – oavsett språk.

4. Öka konverteringarna med SEO-anpassat innehåll 📊

Med hjälp av AI kan samtliga produkttexter SEO-anpassas. Utöver det kan du även se till att dina bästa produktkategorier får skräddarsydda landningssidor. På så sätt kan du markant öka sannolikheten att du förbättrar synligheten av din produktkatalog på sökmotorer som Google och Bing.

5. Förenkla hanteringen med hjälp av automatisering

Men minimal information kan artificiell intelligens skapa mängder av högkvalitativa produktbeskrivningar. Med hjälp av PIM-data bygger det integrerade AI-systemet automatiskt en skräddarsydd och färdig produktbeskrivning. Faktagranskad, SEO-anpassad och på originalspråk. Textmängden anpassas efter vilken kanal den ska presenteras i som exempelvis en sida till dina leverantörer, distributörer, återförsäljare eller sociala medier. 

6. Spegla företagets tonalitet i texterna

För att artificiell intelligens ska skapa bra produktbeskrivningar krävs rätt input. Det går att lösa genom kombinera AI med träningstexter från erfarna content writers. Det blir en perfekt mix av kreativ copy och smart teknologi. Lösningen öppnar upp för ett variationsrikt resultat som även fångar företagets tonalitet.

7. Nå ut på fler marknader och väx globalt 🌎

Ett helintegrerat AI-system skapar automatiskt content i önskat språk, vilket innebär att du kan synas på olika marknader och nå kunderna på deras språk. Att synas på rätt språk till rätt kundgrupp gör en enorm skillnad vad gäller känslan av lokal närvaro.

Finns det några tydliga risker med AI? 🤔

Den stora risken med att använda artificiell intelligens uppstår när den används utan kontroll. Du vill inte att AI tvingar fram produktbeskrivningar om den saknar tillgång till rätt information. Du vill inte heller ha repetitiva texter med uppenbart tydliga och avslöjande mönster. För att undvika dessa fallgropar är det bra att addera copy från erfarna copywriters för att träna AI-motorn.

Ta reda på mer genom att se vårt inspelade webinar (på engelska) med Engine AI, en lösning för att säkra hög volym och kostnadseffektiva produktbeskrivningar. 

Eller kontakta oss...

Kontakta oss!

Prenumerera på vår blogg

Håll dig uppdaterat på det senaste och få tips inom digital handel och e-handel.