Så här får du snabbt bättre resultat i din e-butik

Konkurrensen om nya kunder och att behålla existerande är utmanande. Kreativa kampanjer kan du komma långt med, men fokuserade kampanjer kan ge dig det där extra. För att åstadkomma det gäller det att våga tänka i mindre skala och komponera kampanjer som verkligen prickar rätt.

Här är några tips på hur du kan skapa kampanjer som tränger igenom bruset och verkligen når fram till dina målgrupper.

Gör en kampanj i taget

De stora digitala plattformarna har gjort det enkelt att själv bygga och hantera kampanjer med hjälp av deras självbetjäningssystem. Det går snabbt att skapa ett konto och det går att komma igång med marknadsföring på bara några minuter. Det är såklart bra att det är enkelt. Men samtidigt kan det vara frestande att dra igång flera kampanjer parallellt.

Vårt tips är att inte vara alltför snabb med att starta nya kampanjer innan du verkligen arbetat igenom den första. Det tar oftast längre tid än man kan tro att lära sig optimera en kampanj så att den ger ökad effekt.

Har du många kampanjer igång samtidigt blir det mycket svårare att förstå vilka åtgärder det är som påverkar resultatet. Speciellt när varje kampanj kan innehålla en mängd olika annonser.

Skynda inte, utan ge varje kampanj tid att andas innan du drar igång med nästa.

Fokusera på ett fåtal produkter för varje kampanj

Även om din butik innehåller många produkter kan det vara smart att inte göra kampanjer för alla produkter på en gång. Generella erbjudanden och rabatter gör bara att din lönsamhet sjunker.

Skapa istället kampanjer som baseras på olika teman, som kopplas till vad som är aktuellt just nu. De klassiska är såklart teman som bygger på säsonger eller högtider. Gör något spännande och använd din kreativitet till att plocka upp ett spännande och inte så slitet tema som dina målgrupper triggar på.

Nästa steg är att plocka ut ett mindre antal av dina produkter som kompletterar varandra och resonerar med temat. När du sedan lanserar en mer nischad kampanj sticker den ut bättre samtidigt som ditt erbjudande blir tydligt för kunden.

Variera både tema och bundlade produkter för att bli relevant under en längre period.

Fokusera på en målgrupp i taget

Marknadsföring som är för bred och vänder sig till alla uppfattas ofta som att den inte är relevant för någon. Därför är det smart att ha en avgränsad och väl definierad målgrupp i sikte.

För att lyckas nå fram behöver du lära känna den du tänker kommunicerar med. Börja med en bestämd målgrupp som du vill sälja till. Ge målgruppen ett namn och sätt sedan igång med att samla in data om hur de tänker, känner och beter sig.

Genom research skaffar du dig snabbt en bättre känsla för vilka budskap och argument som du ska använda för att nå fram till målgruppen. Använd sedan insikterna till att skapa dina kampanjbudskap. 

Med analys av målgruppen kommer du längre än konkurrenterna.

Ladda ner vår senaste guide

Vi på Litium har tagit fram en guide där du hittar fler användbara tips på hur du optimerar dina kampanjer och ökar din försäljning. Ladda ner guiden här!

Prenumerera på vår blogg

Håll dig uppdaterat på det senaste och få tips inom digital handel och e-handel.