Litium banar väg för unified commerce genom partnerskap med lojalitetsplattformen Voyado

september 20, 2019


När den molnbaserade e-handelsplattformen Litium 7 lanserades var det med stort fokus på förenklad integration mot andra applikationer i ekosystemet. Målsättningen är att göra Litium till navet för moderna e-handelslösningar och därför presenterar Litium nu en mängd nya connectorer som förenklar integrationen. En av de senaste är utvecklad för lojalitetsplattformen Voyado.

Voyados helhetslösning för kundlojalitetsarbete inkluderar funktioner för CRM, kundinsikt, online-kampanjer, gamification och marketing automation. Det skapar möjlighet att följa kundresan hela vägen, i alla kanaler och utveckla dialogen efterhand. Samarbetet med Voyado är därigenom en strategisk satsning – ett starkt komplement till Litiums redan starka retail-erbjudande.  

Fatta smarta beslut baserat på kunddata

Voyado grundades i Norrköping 2005 med den ambitiösa målbilden att utveckla Europas bästa lojalitetsplattform. På ett av Litiums senaste kund- och partnerevenemang representerades företaget av produktchef Steve Werme:

– Inom handeln finns det otroligt mycket data, från transaktionsdata och lämnade varukorgar, till data från NKI-studier och enkätflöden. Rätt använda är dessa data guld värda! Voyados mål är att du ska kunna analysera och agera på all den kund- och transaktionsdata du har tillgänglig. Något som förenklar och tidseffektiviserar marknadsföringen och kräver mindre resurser, samtidigt som man snabbt etablerar en mer personlig dialog och närvaro för kunden.

Voyado är särskilt anpassad och utvecklad för retail och bygger på stor erfarenhet och förståelse för branschen. Retail-spetsen är något som gör Voyado unikt och skapar goda förutsättningar för ökad användarvänlighet och en produktutveckling som följer och fyller branschens behov.

Med plattformens stöd för kundinsikt blir det möjligt att följa varje kunds utveckling och att läsa av utfallet på olika aktiviteter och interaktioner. Mycket handlar om att hitta mönster och tolka dem. Genom att hitta dessa mönster i kundbeteenden och analysera dem går det att uppnå en helt ny förståelse för såväl den individuella kunden som större kundgrupper.

– När vi pratar omnikanal eller unified commerce är det en utmaning att kunddata ofta finns utspridd på många olika ställen. Fördelen med Voyado är att du får tillgång till all data från ett och samma ställe. Det gör det enklare att göra bra analyser och fatta rätt beslut, säger Steve Werme.

Lär känna kundens resa och agera därefter

Voyado handlar dock inte bara om att få nya insikter från kunddata. Plattformen gör det också enklare att agera på kunskapen om kunders beteenden och preferenser och successivt arbeta fram de allra bästa kundupplevelserna. Steve Werme förklarar:

– Tänk dig en person som får ett digitalt kampanjbrev och klickar in sig på webben. Där får hon en cookie med sig. Hon kikar på diverse olika produkter och lämnar spår efter sig. Hon lägger flera produkter i sin varukorg men väljer i slutändan att bara köpa en av dem. När transaktionen är genomförd får hon ett mejl som gratulerar till köpet och samtidigt påminner om att det finns andra produkter kvar i varukorgen. När hon vid nästa tillfälle surfar på nätet presenteras hon för annonserna som påminner om produkterna i den lämnade varukorgen, och självklart exkluderas den produkt hon redan köpt automatiskt.

Voyados marketing automation-verktyg gör det även möjligt att dra nytta av olika triggers – ett nytt köp, en nyregistrering eller en födelsedag, exempelvis. På så sätt kan kundens beteende, eller information om kunden, styra automatiserade flöden.

Det är också möjligt att styra och differentiera kommunikationen utifrån annan kunddata, som till exempel nivåstatusen i ett lojalitetsprogram. Även här ligger fokus på omnikanal för att möjliggöra sammanhållen kunddialog i alla kanaler – i nätbutiken, den fysiska butiken, via epost, SMS, postalt och socialt.

– Vi vill hjälpa dig som e-handlare att följa och styra kunden genom köpresan på ett intelligent sätt. Att bygga upp ett lönsamt lojalitetsprogram är en dröm för de flesta företag – en återkommande kund är mer värdefull än en ny. Med hjälp av Voyado kan du driva kampanjer som bygger på verklig kundinsikt, vårdar relationer och driver försäljning, avslutar Steve Werme.

-----

För att förenkla integrationen mellan Litium och lojalitetsplattformen Voyado har vi utvecklat en färdig connector för Voyado. Vill du veta mer om Litiums samarbete med Voyado är du varmt välkommen att kontakta oss!

wille riddarholmen liten.jpg
Wilhelm von Sydow
Gästbloggare
Taggar