Den 29 januari gick Litiums årliga partner- och kundevent ACCELERATE av stapeln. Eventet hölls på Scandic Continental i Stockholm och det var över 200 kunder och partners på plats och bidrog till en dag och kväll full med energi, nätverkande och värdefullt erfarenhetsutbyte. På scen fanns bland annat Johan Edling från Lindex och Måns Hammarbäck från Tapwell som delade med sig av både framgångar, tips och misstag de gjort på sin digitala resa. En intressant kundpanel bestående av representanter från Vinga of Sweden, PacsOn och Lindex diskuterade olika aktuella ämnen så som marknadsplatser, hållbarhet och framtidsspaningar och bidrog till intressanta samtal med olika infallsvinklar från de tre företagen.
.
Under dagen pratade vi om vikten av att hantera förändringar i en RAPLEX värld, det vill säga en värld som är ”Rapidly changing and increasingly complex”. De vinnande företagen är de som har kommersiell frihet och inte begränsas av teknik eller tröghet i sin go-to-market. Rådet är att bygga flexibilitet med beredskap att addera nya kanaler och ta sig an nya trender. Där du lätt kan byta ut tjänster. Dessutom; jobba med bolag och partners som bryr sig lika mycket om din affär som du gör. Med samma affärsmål, dvs dina! Se till att vara framtidssäkrad med beredskap på vad som än kommer.
Under dagen presenterades ett antal produktnyheter för ökad flexibilitet och snabbhet. Vi ser ett starkt behov och efterfrågan på marknaden på ökad flexibilitet för att skapa konkurrensfördelar och möta kundernas krav. Samtidigt får flexibiliteten inte skapa stora underhållskostnader. De produktnyheter Litium nu lanserar lägger grunden för våra kunders fortsatta digitala framgång och öppnar upp ytterligare kundsegment. Läs mer om nyheterna här.
Lindex stod för den fyndigaste titeln under dagen – en huvudlös resa med lösa förbindelser. Johan Edling gick igenom hur Lindex resa sett ut, och bjöd på både tips på vad som gett både medgång och motgång. Beta versionen av nya sajten är nu ute, så kolla gärna in den här. Tapwell pratade om hur viktigt PIM (Product Information Management) är för att skala sin verksamhet och fördelen med att ha allt i samma plattform. Läs mer om PIM här. Han uppmanade också publiken till att ”steal with pride” och våga testa nya saker. Panelen diskuterade flera intressanta vinklar kring kanaler, internationalisering och hållbarhet.
Sist men inte minst delades sex prestigefyllda priser ut för att uppmärksamma våra duktiga kunder och partners. Återigen ett stort grattis till alla pristagare, bra jobbat!
Newcomer of the year – partner
Ateles
Motivering:
Den här partnern har med sin otroliga initiativförmåga, sitt affärsorienterade tänk, och genom att sätta helheten i fokus, hjälpt kunderna att lyckas med sina digitala affärer. Tack vare nya, fräscha initiativ, och en stärkt relation med oss på Litium, har den här partnern under 2019 gjort stor skillnad. Både för produkten och affärsmässigt.
Newcomer of the Year – Customer
Houdini Sportswear
Motivering:
Snyggt, funktionellt och hållbart. Med hjälp av Litium och sin partner har årets nykomling på kundsidan skapat en magisk e-handel som andas kvalitet och omtanke. Med målet att sälja produkter som är hundra procent återvunna, så är de en av de stora pionjärerna inom den cirkulära handeln, och det har sällan sett mer attraktivt ut för konsumenterna.
Partner of the year
Motillo
Motivering:
Med entusiasm och driv har årets partner gått "all in” i partnerskapet. Genom att Litium-certifiera samtliga sina medarbetare, och skapandet av unika ”growth teams”, som maximerar kundernas investeringar, så har de överträffat till och med våra högt ställda förväntningar. Med fokus på befintliga kunder och framgångsrika värvningar av nya - är det en stor ära för oss att utse Litium Partner of the Year 2020.
Professional of the year – TECH
Kristoffer Lindvall från Distancify
Motivering:
Tack vare sin djupa insikt och kompetens i Litium-plattformen har den här personen under 2019 tagit med sitt företag in på ett nytt spår i partnerarbetet. Genom att dela med sig av sin Litium-kod till andra aktörer i branschen, så bidrar personens inspiration och kreativitet till att ännu fler får upp ögonen för alla fördelar som plattformen kan ge.
Professional of the year – BUSINESS
David Nolander från Columbus
Motivering:
Med sina djupa kunskaper och sitt starka driv har den här personen under året utmärkt sig som en nyckelfigur i flera projekt som gynnat såväl Litium som det egna partnerföretaget. Han, för det är en han den här gången också, är en lagspelare som alltid delar med sig av sin erfarenhet, och aldrig är rädd för att hitta nya, innovativa affärslösningar.
Customer of the year
Jollyroom
Motivering:
Det här företaget är ledande i sin bransch, och de har under året inte bara tagit Norden med storm, utan har även börjat ta marknadsandelar på kontinenten. Deras fokus har varit att ständigt förbättra kundernas hela shoppingupplevelse - från att man kommer in på sajten, till att varorna levereras hem. Under året har man ytterligare trimmat logistikflödet, ökat leveransprecisionen och som en följd därav minskat antalet kundtjänstärenden. Det märks verkligen att det här företaget är med i matchen för att vinna