Så tjänar både dina kunder och ditt företag på PIM

Tillgängligheten av hela världens produkter har gjort att vi är mer otrogna mot varumärken än någonsin. Därför är det viktigt att underlätta för kunden att både hitta dina produkter samtidigt som det finns ett ökat krav på detaljerad produktinformation.
PIM (Product information management) skapar en mycket bättre upplevelse kring produkten, och underlättar för både kunderna och de som jobbar i systemet, säger Fredrik Hrdlicka på Litium.

Det senaste decenniets framsteg vad gäller digitalisering och e-handel har inneburit att många går omkring med hela världens produkter tillgängliga i fickan, bara en knapptryckning bort på smartphonen. Men digitaliseringen har också inneburit allt kräsnare kunder, som förväntar sig att all tänkbar information ska finnas tillgänglig innan de är redo att trycka på köpknappen. Den förändringen i kundbeteendet ställer höga krav på dagens e-handlare, men hos många finns det fortfarande tvivel.

– Företag kan säga att ”Vi jobbar inte aktivt med produktinformation, utan som återförsäljare publicerar vi bara befintlig produktinfo. Det finns inget värde för oss att manuellt sitta och berika produktdata i ett verktyg”, säger Fredrik Hrdlicka, Sales Executive på Litium.

 

”Tufft att sticka ut ur bruset där alla säljer samma produkt”

– Man vill hitta lösningar där produktinformation hämtas och publiceras mer automatiskt. Detta kan ske via tekniska kopplingar mot branschdatabaser och leverantörers system. Men för att ge kunderna en stark köpupplevelse, så behöver man också skapa goda förutsättningar för bra sök, filtrering och navigation.

PIM skapar den förutsättningen, genom att dynamiskt strukturera produktdatan och finnas tillgänglig nära presentationlagret mot besökaren på sajten.

– Sen vill man nog även ha det traditionella processtödet i PIM också, för att även kunna berika vissa valda delar av ett sortiment som kräver mer innehåll och information. Annars är det tufft att kunna sticka ut i bruset där alla säljer samma produkt med samma information, säger Fredrik.

På Litium ser man hur de e-handlare som inte använder sig av PIM gör sig själva en björntjänst.
– Ribban trycks upp högre och högre. Nu vill kunderna ha bilder, filmer, åsikter och inspiration från andra köpare.

”Kunder vill veta vad fåret som ullen kommer ifrån heter”

En annan indikation som Litium ser är hur hållbarhetstrenden ökar behovet av PIM, när kunderna blir allt mer kräsna när det gäller råvarorna i en produkt, eller var produkten är tillverkad.

– En tydlig trend inom e-handeln är att kunderna är mer och mer medvetna om vad de vill och inte vill betala för. De vill veta var ullen i en tröja kommer ifrån, och nästan vad fåret hette, säger Fredrik och skrattar.

Som Sales Executive på Litium har han följt utvecklingen från första parkett under många år. Han vet hur avgörande PIM kan vara för en e-handlare.
– Tidigare gjorde någon en översättning som sedan skickades till den som valde bilder, och så vidare till en tredje person. Med ett PIM-system går det jobba i parallella flöden och därför går det snabbare att lägga in informationen och få ut produkten till försäljning.

Och när produkten väl är ute för försäljning hittar kunderna tack vare PIM-systemet enkelt relaterade produkter, eller alternativ till den produkt de söker.
– Det kan handla om lite dyrare produkter, eller egna varumärken. Tack vare PIM hittar kunderna fram till en vara, men man vill också kunna föreslå andra alternativ.

”Vi ser att den inre effektiviteten ökar med PIM”

Särskilt tydligt blir det hos företag som har ett stort antal artiklar.
– Vissa kanske tänker att ”vi har 200 000 fler produkter än vår konkurrent, därför borde vi vara ett mycket bättre alternativ för de som shoppar”. Men om de inte har ett smidigt och bra sätt för att skapa en överskådlighet är de extra produkterna ingenting värda.

Tack vare PIM samlas informationen om alla produkterna på ett lättöverskådligt sätt, så att alla kan gå in och göra ändringar i realtid. Resultatet: Enklare arbetsflöden internt – och en bättre kundupplevelse.
– Vi ser att den inre effektiviteten ökar, samtidigt som försäljningseffekterna också gör det. Företagen får ett bra verktyg för att jobba snabbt och effektivt med produktinfo. I en tid då kunderna kräver allt mer information om varorna de köper är det så man kan skilja sig från mängden, avslutar Fredrik.

Vill du veta mer om PIM? Ladda ner vår PIM-guide., finns för både B2B och B2C.

----

Vill du läsa mer om Litiums PIM och ta del av fler insikter? Besök sidan PIM eller hör av dig till oss så berättar vi gärna mer curious@litium.com.

 

Prenumerera på vår blogg

Håll dig uppdaterat på det senaste och få tips inom digital handel och e-handel.