Så skapar du den bästa köpupplevelsen med PIM

november 13, 2017

Man säljer kablar i butik
Idag står detaljhandeln inför den stora utmaningen att skapa samma kundupplevelse digitalt som i den fysiska butiken. Som konsument är förväntningarna stora på att kunna röra sig fritt mellan olika kanaler, online, mobilt och i butik, och att alltid ha tillgång till samma produktinformation. I arbetet med att realisera en integrerad omnikanalsstrategi, där varumärket och erbjudandet hänger ihop i alla kanaler, har ett effektivt PIM-system blivit i stort sett oumbärligt.

När webshopen idag är minst lika viktig som den fysiska butiken gäller det för företag att kunna översätta kundupplevelsen av att vara på plats i en butik till den digitala världen. Känslan av att faktiskt kunna känna på produkterna måste omvandlas till en digitalt förmedlad upplevelse. Det är här PIM, eller Product Information Management, kommer in i bilden. 

Tanken med PIM är att på ett metodiskt och strukturerat sätt visualisera ditt produktsortiment, för att på så sätt skapa en så bra kundupplevelse som möjligt, oavsett var dina kunder träffar på dina produkter. Nyckeln till att lyckas är att skapa en lättnavigerad produktstruktur online, med så målande beskrivningar av produkterna som möjligt med hjälp av text, bilder och video.

PIM – vägen till lyckad omnikanalhandel

För dig som säljer dina produkter både i en fysisk butik och på nätet, blir en integrerad omnikanalstrategi en förutsättning för att optimera affären. När ditt varumärke och dina produkter finns tillgängliga i flera olika kanaler måste du kunna erbjuda en lika bra kundupplevelse oavsett var du möter dina potentiella köpare. Genom att samla all produktinformation i ett centralt PIM-system och en central produktdatabas kan du enkelt anpassa och göra den tillgänglig för olika kanaler. På så sätt kan du vara säker på att dina kunder kommer att få samma upplevelse och samma information oavsett om de besöker din webbsida, bläddrar i en tryckt katalog eller går in i din fysiska butik.

En del av helheten

För att maximera affärsnyttan med PIM är det viktigt att se produkthanteringen som en del av helheten och inte som en isolerad insats. Produkthantering och PIM-system är inte längre inköpsavdelningens ensak som ett verktyg för att administrera och strukturera alla produkter. Idag, när det har blivit allt viktigare att som e-handlare berika sin produktinformation med bland annat bilder och videor, är PIM lika mycket marknads- och säljavdelningens verktyg som det är inköpsavdelningens.

Till skillnad från traditionella produktkataloger stöttar dagens flexibla PIM-lösningar den interna organisationen i arbetet med att upprätthålla ett välstrukturerat produktsortiment som är både lättnavigerat och inspirerande för dina kunder. Något som avgörande för att ge dina kunder bästa tänkbara köpupplevelse.

Följ med och möt kunden

Med ett välfungerande PIM-system kan du som detaljhandlare följa med dina kunder på köpresan och möta dem i alla kanaler. Få full kontroll över att din produktinformation stämmer såväl på webben som i butik och kataloger. Ge dina kunder den köpupplevelse de behöver för att ta ett beslut, var de än befinner sig.

PIMguide_webben.pngFör dig som vill har mer inspiration kring hur du kan dra nytta av PIM för att växa dina affärer på nätet har vi tagit fram en ny guide. I PIM - Så skapar du den bästa kundupplevelsen med smart och effektiv produkthantering delar vi med oss av våra tankar och erfarenheter kring att jobba metodiskt med produkthantering för framgångsrik omnikanal inom detaljhandeln.

FredrikHrdlicka.png
Fredrik Hrdlicka
Sales Executive