Rätt partner - nyckeln till att snabbt komma igång med digitala handel

På Litium får vi ofta frågan om hur lång tid det tar att komma igång med sin digitala handel. På senare tid får vi även frågan om man inte ska avvakta nu när tiderna är så osäkra. Svaret på den frågan beror förstås på förutsättningarna hos den som frågar. Men många blir förvånade över hur snabbt det går om man driver projektet framåt, på rätt sätt.   

För att få reda på mer om hur man bör gå tillväga har vi pratat med Seyamak Arkannia på Litium. Sia, som han kallas, har stor erfarenhet av att hjälpa kunder med sina satsningar. 

Är det vanligt att företag tvekar inför en satsning på digitala säljkanaler, att de känner sig lite osäkra? 

Ja, det händer att företag dröjer med att sätta igång eftersom de uppfattar utmaningen som större än den egentligen är. I vissa fall kan även bristande intern förankring göra det svårt att få med alla på samma tåg. Ibland kan det till och med handla om en rädsla för vissa existerande avdelningar kanske inte behövs längre när man lanserar sin digitala handelsplats. 

Istället ska man se en ny digital kanal som ett komplement eller del av den existerande organisationen. Det handlar inte alls om att något ska försvinna eller ersättas, utan om att öka antalet möjligheter för att driva en lönsam affär. Den digitala affären är speciellt viktig när företaget verkar på en hårt konkurrensutsatt marknad eller när man upplever en lågkonjunktur. 

Med en ny kanal öppnas nya affärsmöjligheter och antalet potentiella kunder ökar likaså. Många blir faktiskt överraskade hur pass snabbt det gått att gå från noll till en fullt fungerande och lönsam handelsplats online. 

Vilket första steg rekommenderar du att företag ska ta? 

Är man ett företag som går och funderar på att öppna en digital kanal men känner att man saknar rätt kunskap för att sätta igång finns det hjälp att få. Min rekommendation är att prata med en rådgivare eller strateg och identifiera vilka steg som måste tas. Det finns många duktiga konsulter och byråer där ute som kan hjälpa till.  

Vi på Litium tar gärna ett förutsättningslöst möte där vi tillsammans går igenom vilka processer och tekniska förberedelser som krävs. Vi har hjälpt många företag att lansera en lönsam digital försäljning och har bra koll på hur man lägger upp ett projekt på bästa sätt. Ofta handlar det mer om att mejsla fram interna processer snarare än teknik. Lite oväntat för många är att tekniken inte är det som tar längst tid eller är svårast att få plats. Vi på Litium hjälper såklart till med hela processen så att allt görs i rätt ordning och med rätt förberedelser så att allt går smidigt.  

Är det viktigt att företag erbjuder sina kunder möjligheten att handla digitalt idag? 

Jag ser det digitala erbjudandet som ett strategiskt verktyg som kompletterar företagets traditionella affär. Om ditt företag är på en konkurrensutsatt marknad där merparten har digital handel, och du inte har det, är det som att slåss med ena handen bakom ryggen.  

Förutom att öka den möjliga kundbasen handlar det också om att serva en ny generation inköpare som är vana vid att hantera allt online. Det naturliga för dem är inte att lyfta telefonluren för att ta kontakt. Finns inte alternativet att kolla utbud och erbjudande online är det lätt att man blir bortvald. Man måste också komma ihåg att en digital närvaro ger ökad kundnöjdhet, bättre transparens och en förbättrad servicegrad. Så det handlar inte bara om försäljning utan skapar också andra mervärden. 

Vad är fördelarna med att använda Litium som plattform? 

Tiden som krävs för att komma igång med Litium är kortare än vad andra leverantörer kan erbjuda. Det beror på att vi byggt plattformen så att alla standardfunktioner som krävs finns på plats från början. Till exempel kommer Litium med funktioner för att enkelt kunna presentera produkter på ett rikt och attraktivt sätt, ett så kallat PIM-system. 

Med vår inbyggda accelerator går det också blixtsnabbt att komma igång med en grundläggande sajt med rätt funktionalitet. Litium har dessutom färdiga kopplingar som används för att integrera mot företagets existerande system och verktyg, exempelvis mot affärssystem.  

Litium är speciellt lämpat för B2B-handel med färdig funktionalitet för attesteringar, flöden och differentierade prislistor. Eftersom plattformen redan har så mycket funktionalitet kan kunden lägga fokus på sin affär, snarare än att få saker att fungera. Det sparar både tid och pengar. Litium är så flexibelt att det går att skräddarsy utifrån varje kunds specifika behov. 

För vilka typer av företag passar Litiums plattform bäst? 

Vi har många olika typer av kunder som använder vår plattform. Från mindre och medelstora företag inom både konsument och B2B till stora e-handelsdrakar som omsätter miljarder. Det fina med Litiums plattform är att du kan börja i liten skala för att sedan gradvis skala upp i takt med att omsättningen ökar. Skalbarheten gör att det inte finns någon risk att växa ur plattformen och tvingas till energikrävande samt kostsamma byten när den digitala affären växer.   

Kontakta oss gärna om du vill veta mer eller ta ett förutsättningslöst möte.  

Prenumerera på vår blogg

Håll dig uppdaterat på det senaste och få tips inom digital handel och e-handel.