Vitvaruexperten löser livspusslet

– Eftersom vi var nya på e-handel och hade begränsad teknisk erfarenhet var det viktigt med en plattform som var enkel att hantera. Vi vill fokusera på att skapa bra kundupplevelser, inte på tekniken bakom.

Mikael Hagman, vd på Vitvaruexperten

 

Vitvaruexperten löser livspusslet

– Eftersom vi var nya på e-handel och hade begränsad teknisk erfarenhet var det viktigt med en plattform som var enkel att hantera. Vi vill fokusera på att skapa bra kundupplevelser, inte på tekniken bakom.

Mikael Hagman, vd på Vitvaruexperten

 

När Vitvaruexperten startade sin verksamhet 2015 var det med siktet inställt på att skapa en modern fackhandlare för vitvaruprodukter på nätet. Målet var att vända upp och ner på marknaden för sällanköpsprodukter som tvättmaskiner, torktumlare och diskmaskiner och erbjuda en ny, bättre kundupplevelse på nätet.

Livspusselanpassade leveranser underlättar vardagen

Många konsumenter som beställer varor, oavsett om det är på nätet eller i butik, ser det som ett problem att man inte på förhand får veta när varan man beställt kommer kunna levereras.

– Genom att erbjuda ”livspusselanpassade hemleveranser” vill vi göra det enklare för konsumenten i vardagen. Hos oss kan du som kund själv bestämma vilken dag du vill ha dina vitvaror levererade. Det, och att vi erbjuder riktigt bra kundservice, ser vi som Vitvaruexpertens framgångsrecept, berättar Mikael Hagman, VD och grundare.

Fokus på användarupplevelsen i alla led

När Mikael och hans kollegor startade Vitvaruexperten hade man gedigen erfarenhet från detaljhandeln i bagaget men relativt begränsad kunskap om att göra affärer på nätet.

– Eftersom vi var nya på e-handel och hade begränsad teknisk erfarenhet var det viktigt med en plattform som var enkel att hantera. Vi vill kunna fokusera på att skapa bra kundupplevelser, inte på tekniken bakom. Användarupplevelsen för de som skulle administrera och hantera webbutiken blev lika viktig som den som möter slutkunden, förklarar Mikael Hagman.

Ett kostnadseffektivt och skalbart koncept

– Vi ville också försäkra oss om att vi la pengarna på rätt saker. Ju fler basfunktioner som fanns med som standard i plattformen desto bättre. Genom att välja Litium fick vi ett färdigt grundpaket, som vi sen kunnat anpassa och utveckla precis som vi vill, förklarar Mikael.

Som nystartat företag månade man också om att hålla investeringarna nere. Molntjänsten Litium On Demand erbjöd ett lågt insteg, utan onödiga investeringskostnader i balansräkningen, med alla möjligheter att öka kapaciteten eftersom affärerna växer.

– Ehandelslösningen har mött alla våra förväntningar. Användarvänligheten, skalbarheten och tillgången till färdiga koncept som gör det möjlighet att optimera investeringen är alla skäl för att vi nu, på samma sätt som vi blev tipsade om att välja Litium, varmt rekommenderar plattformen till andra företag i samma situation.

Läs hela caset (pdf)

Ladda hem PDF

Dela i sociala medier

Om Vitvaruexperten

Vi är experter på kundservice. Du är den vi värdesätter högst av allt och utan dig kan vi inte vara experter. Vi vill att din upplevelse hos oss ska vara enkel, rolig och bra. Målet är att göra dig nöjd. Därför vill vi ta del av dina åsikter och tankar för att kunna bli ännu bättre.

Vi är experter på vitvaror. Vi tycker vitvaror är det mest spännande som finns och vi är experter på det. Vi har som ambition att ha ett noga utvalt sortiment i vår butik. Tveka inte att slå oss en signal om du inte hittar det du söker så ska vi hitta produkten till dig.

Vi älskar att konkurrera. Som utmanare kommer vi att jobba hårt för att förtjäna ditt förtroende. Vi vill gärna att du jämför priser och service med våra namnkunniga konkurrenter, vi ska lägga ner vår själ i att vara bäst på marknaden.

 

Bransch

Partner

Authority logo