Komplex struktur och många önskemål
När TMHI skulle upphandla ett nytt CMS-system fanns det många punkter på kravspecifikationen. Givetvis var systemet tvunget att fungera på en global nivå och ha ett snabbt CDN. De ville även ha möjlighet att sätta upp subsajter, där distributörer i olika länder kan skapa sitt eget innehåll men samtidigt få all produktinformation från TMHI. Slutligen ville de ha ett användargränssnitt som gör det enkelt för TMHI och distributörerna att själva hantera uppdateringar på eventuella subsajter.
"Framför allt var det viktigt att få ett system som ger oss alla möjligheter. Vi kan inte utveckla en sajt som begränsar oss i vår globaliseringsplan, det är inte ett alternativ", säger Hanna Durlind, Manager Online & Marketing Group på TMHI.
Den komplexa strukturen var också något som den tilltänkta CMS-partnern behövde kunna hantera. TMHI är del i Toyota-koncernen och har hand om support för försäljningen av truckar till Syd- och Mellanamerika, Afrika, Mellanöstern, Oceanien och Sydostasien.
De arbetar genom olika distributörer, totalt cirka 70 stycken, där mycket av den lokala försäljningen sker på andra språk än engelska. Den digitala mognaden skiljer sig åt mellan olika distributörer, vilket ytterligare ställer krav på enkelheten.
Litiums system gör globaliseringen möjlig
Tack vare Litiums långa erfarenhet och flexibla system förstod TMHI snabbt att de funnit rätt partner för projektet. Här fanns möjligheten att bygga subsajter för de olika länderna och distributörerna. Samtidigt är systemet tillräckligt enkelt för att både TMHI och distributörerna ska kunna sköta det mesta på egen hand.
TMHI hade redan börjat att utveckla sitt PIM-system. Det första steget blev därför att koppla ihop PIM-systemet med Litiums CMS så att de kunde få ut relevant information om alla produkter. I och med kopplingen till PIM-systemet ökade detaljinformationen på produkterna vilket gav möjligheten att filtrera produkter och att enkelt kunna jämföra olika produkter.
Stora möjligheter med den nya plattformen
Just nu ligger fokus på att optimera plattformen som är live sedan mitten av februari. Teamet på TMHI arbetar även med innehållsskapande och SEO för att öka synligheten av den nya webbplatsen. Därefter väntar arbete med att kommunicera med distributörerna för att fastställa nästa steg på lokal nivå.
Att distributörerna ska kunna koppla på en e-handelslösning var en kravställning från TMHI, vilket är fullt möjlig med Litiums plattform. Dock ställer det helt nya krav på distributörerna vad gäller lagerhållning och information till sina kunder. En utmaning är bland annat att hantera långa ledtider eftersom tillverkningen sker i fabriker runt om i världen, om leveransen sker direkt från fabrik.
“Vi ser givetvis stora möjligheter med den nya plattformen från Litium. Att exempelvis kunna göra personaliserade och riktade erbjudanden kommer ge försäljningen och vår digitala närvaro ett riktigt lyft", säger Gruszka Milosz, General Manager Business Support & Marketing på TMHI.