Hafa

Hjälper återförsäljare att lyckas med 24/7 service

B2B
Tillverkande företag
Grossist

Hafas b2b-handel hjälper återförsäljare lyckas

Med målet att vara branschens mest kundvänliga, digitala och
moderna samarbetspartner lanserade badrumstillverkaren Hafa nyligen en helt ny digital transaktions- och kommunikationsplattform. Kärnan i den nya tjänsten som fått namnet SvarDirekt, är en fullfjädrad e handelsplattform för Hafas B2B-affär. Ändå är lösningen så mycket mer än en traditionell webbutik.

En digital plattform för partnerskap och affärer
Förutom att erbjuda en komplett e-handel med möjlighet att lägga ordrar och se orderhistorik, lagerstatus och lagersaldon i realtid är SvarDirekt ett forum för information och dialog. Under kontorstid kan Hafas återförsäljare chatta med
kundservice direkt från plattformen. Dygnet runt finns möjlighet att ta del av nyhets- uppdateringar, ladda ner texter, bilder och skisser på produkter eller beställa färdigt marknadsmaterial. Även sociala flöden från Facebook och Instagram finns inte- grerade i tjänsten.

– Vi ville skapa en plattform där våra kunder, återförsäljarna av våra produkter, enkelt och snabbt kan hitta allt de behöver veta när de köper badrum från oss. Varje dag, dygnet runt. Att vara tillgängliga för våra kunder och hjälpa dem lyckas med sina affärer är det allra viktigaste för oss, säger Eva Östergren, Marknadschef på Hafa. Kundens beteende och ger mer träffsäkra resultat.

Nästa generations e-handelsplattform
Men den nya e-handelsplattformen är inte den första i Hafas historia. Redan 2001 lanserades föregångaren till dagens SvarDirekt, en tjänst som genom åren varit varmt uppskattad av Hafas återförsäljare.

– Även om vi utvecklat den tidigare webbshoppen löpande ända från start började den efter 15 år kännas gammal. Vi insåg att vi behövde lyfta funktionaliteten och modernisera kommunikationen. Eftersom plattformen hade så många år på nacken hade vi också utmaningar med både säkerheten och tillförlitligheten, berättar Eva.

– När vi satte målbilden för nästa generations digitala tjänst hade vi stor nytta av den kunskap vi samlat på oss genom åren. Samtidigt innebar den befintliga lösningen faktiskt en av våra största utmaningar i projektet. Vi skulle ersätta en upp- skattad tjänst med någonting helt nytt! Det blev viktigt att vi kunde lansera något som verkligen var unikt och som kunde erbjuda direkta mervärden för våra kunder.

En flexibel standardplattform från Litium
Med ambitionen att erbjuda branschens bästa B2B-lösning blev valet av sam- arbetspartners avgörande.

– Vi behövde en stabil plattform med god grundfunktionalitet som vi kunde bygga vidare på och utveckla unika tjänster, kopplade mot vårt affärssystem. En stor fördel med Litium är just den färdigpaketerade funktionalitet och kunskap som finns samlad i färdiga koncept. Många av de funktion er vi behövde för att utveckla vår B2B-affär fanns redan ”out-of-the-box”. Från den grunden anpassade vi lösningen efter våra egna behov. En standardlösning med full flexibilitet passade våra önske- mål perfekt, förklarar Eva.

Med Litiums färdiga B2B-koncept kan Hafa dra fördel av den samlade kunskapen inom e-handel för B2B-företag, utan att själva utveckla allting från grunden. En standardlösning gör också att ny funktionalitet blir tillgänglig i takt med att nya produktversioner av Litiums e-handelsplattform släpps på marknaden.

Från teknikfokus till strategiskt affärsprojekt
Det är inte bara valet av samarbetspartners som varit avgörande för att lanseringen av nya SvarDirekt ska bli framgångsrik. Enligt Eva Östergren har förmågan att in- volvera den egna organisationen i utvecklings- och förändringsarbetet varit minst lika viktig.

– För att lyckas med ett projekt av den här omfattningen behöver hela organisationen, från ledningen och ut, vara med på resan. En ny e-handels- och kommunikationsplattform kan inte vara ett IT-projekt. Det är ett direkt affärskritiskt projekt. För oss handlar det om att befästa vår position som ett modernt, digitalt varumärke.

För att säkerställa att den nya lösningen möter marknadens behov och för- väntningar har man valt att jobba med referensgrupper genom hela projektet. Rätt personer från marknad, sälj och kundtjänst men även riktiga kunder har fått vara med och påverka utvecklingen av SvarDirekt.

– Idag måste IT vara en kommersiell funktion och jobba nära verksamheten. Genom att flytta fokus från teknik till affärer kan vi inom IT göra skillnad för våra kunder ända ut på butiksgolvet. När jag träffar återförsäljare som berättar hur de i valet mellan Hafa och andra leverantörer valt oss för att vi är enklare att jobba med känner jag att vi har nått i mål, avslutar Eva.

Partner

Spot On
  • Vi ville skapa en platt- form där våra kunder, återförsäljarna av våra produkter, enkelt och snabbt kan hitta allt de behöver veta när de köper badrum från oss. Varje dag, dygnet runt.

    – Eva Östergren, Marknadschef på Hafa

Hafa_logo

Om Hafa

Hafa har tillverkat badrum sedan 1962. Med lång erfarenhet och ett skarpt öga på rådande trender har våra kreativa designers tagit fram ett sortiment av produkter till hela badrummet som kännetecknas av hög kvalitet och tidlös formkänsla. Vår passion för att erbjuda personliga badrum har aldrig varit större än nu. Hafa ingår i Hafa Bathroom Group, huvudkontoret ligger i Halmstad och företaget är verksamt med dotterbolag i Norden.

www.hafa.se