Nordicfeel

Nordicfeels influencer-samarbeten viktig del av marknadsstrategin

B2C
Etail
16/09/2021

Besöksrekord när Nordicfeel lanserar unika produktsamarbeten

Nordicfeel grundades 2006 och var en av de tidigaste onlinebutikerna inom skönhet i Sverige och har idag kommit att bli en av de ledande skönhetsbutikerna i Norden. En av företagets strategiska satsningar har sedan länge varit influencer-samarbeten med kända profiler. Under de senaste åren har dessa resulterat i ett antal framgångsrika lanseringar av egna produkter som tagits fram i samarbete med välkända influencers. Lanseringarna har lett till besöksrekord på besöksrekord och för att hantera besökstopparna som då uppstår krävs en stabil plattform för digital handel.

Nordicfeels influencer-samarbeten viktig del av marknadsstrategin

Traditionen av att arbeta med influencers är en viktig del i Nordicfeels digitala marknadsstrategi som löpande synkas med övrig kampanjplanering. Julia Bergenstråhle är E-Commerce Manager på företaget och ser att långsiktighet i samarbeten inger större trovärdighet:

"Vi har flera långsiktiga samarbeten med influencers – Bianca Ingrosso, Ida Warg, Maja Nilsson Lindelöf, bland andra – eftersom vi ser att samarbeten över tid blir mer trovärdiga och äkta. Ju mer inarbetade de är desto bättre blir de med tiden. På samma sätt har vi långsiktiga samarbeten med våra leverantörer och väljer ut lämpliga produkter som våra influencers promotar och som de även genuint tycker om själva."

Utöver att promota redan befintliga produkter har även ett antal av de influencers som samarbetar med Nordicfeel tagit fram egna produkter som säljs som deras egna märkesvaror. Marcus Johansson, vice vd och COO på Nordicfeel berättar:

– Private label i olika former är viktigt eftersom det finns så många aktörer som säljer skönhetsprodukter online. Att ta fram egna produkter är ett sätt att skapa vår egen identitet och särskilja oss från mängden. Nordicfeel är redan starka när det gäller dofter och det stärker doftkategorin ytterligare att ta fram egna dofter i samarbete med en influencer. På det sättet bygger vi vårt varumärke som doftdestination.

Parfymlansering ledde till besöksrekord

Den 25 september 2020 lanserade influencern Linn Ahlborg sin andra parfym tillsammans med Nordicfeel – Hotshot But Hotter. Det är en uppföljare till Hotshot som blev en stor succé när den släpptes i slutet av 2018. Julia berättar:

– Lanseringen av Hotshot but hotter var resultatet av ett tätt samarbete där marknad, design och inköp fungerat som stöd för Linn i arbetet med att ta fram doft och utseende för ett koncept som representerade henne. Det blev verkligen en produkt som vi skapade tillsammans. Parfymlanseringen resulterade i ett oerhört intresse med rekord i form av såväl besöksantal för den här typen av samarbete och även i fråga om hur snabbt den sålde slut.
Marcus tillägger:

– Besöksantalet låg över Black Friday-nivåer då parfymen släpptes vilket är rekord för oss. Den slutsats vi kan dra av detta är att den här typen av kampanjer är viktiga. Det innebär både bra försäljning och även det buzz som genereras – såväl före som efter lansering – vilket kanske är det allra viktigaste för våra varumärken. Återigen, det handlar om att göra något som inte alla andra gör. Det är även en kulturbyggande del i bolaget – något som alla medarbetare samlas kring och engagerar sig i. Det är inte bara business as ususal utan blir lite av en uppesittarkväll där vi följer utvecklingen på sajten. Vi hade till och med laddat med hot shots!

Teknikens prestanda ställs på sin spets vid högfokuskampanjer

Uppesittarkvällen blev dock kort. Ett förköpsmail skickades ut en kvart före lansering och efter bara några minuter hade redan en tredjedel av parfymerna sålt slut. Björn Carling, CTO på Nordicfeel framhåller att lanseringen även ur tekniskt perspektiv var en stor succé i och med att sajterna höll för det höga trycket av besökare:

"Det som är utmaningen med den här typen av releaser och även fenomen Black Week är att det uppstår besökstoppar som inte uppstår under resterande 98–99 % av tiden. Helt plötsligt måste man kunna hantera mångdubbelt högre trafik under en koncentrerad period. Det är ju dels de som besöker sajten på grund av den pågående kampanjen, men även de som är inne och handlar annat. Då ställs allt på sin spets. Sajten måste ladda snabbt – annars riskerar man att förlora kunden till en konkurrent. Går det för långsamt eller får kunden en i övrigt dålig upplevelse under sitt besök går man någon annanstans."

Nordicfeel har sedan 2016 ett nära samarbete med Litium som levererar deras plattform för digital handel. I samarbete med Litiums driftsavdelning gör Björn och hans tekniska kollegor last- och prestandatest för att säkerställa att man klarar av de nivåer som krävs under topparna som uppstår vid högfokuskampanjer som dessa. Utöver sådana tester är det även en fråga om att hålla plattformen uppdaterad med senaste version och att kontinuerligt monitorera systemen. Björn fortsätter:

– När det gäller förberedelser för att säkerställa att tekniken står pall under exempelvis Black Friday är de snarlika de som görs vid influencer-lanseringar. Däremot är topparna inte lika höga under Black Friday eftersom det mer övergått i den veckolånga företeelse som nu kallas Black Week, vilket gör att besöken fördelas över veckan. Att ha den här typen av nära kontakt med Litium är oerhört viktigt för oss. För att vi ska kunna fungera 24/7, 365 dagar om året, krävs det att det finns en organisation som kan stötta oss i det dagliga arbetet såväl som under toppar och då något oförutsett inträffar.

Flexibilitet och stabilitet – en vinnande kombination

Sedan Nordicfeel inledde sitt samarbete med Litium har kraven på flexibilitet bara ökat. Ny funktionalitet såväl som nya arbetssätt gör att plattformen måste kunna anpassas. Det gäller att ständigt vara på tårna och att säkerställa att användarupplevelsen är optimal. Julia berättar:

– Vi följer kundbeteendet på sajten och försöker ständigt förbättra den upplevelse vi erbjuder våra kunder. De förväntar sig en så smidig och sömlös upplevelse som möjligt och alltmer personaliserat innehåll. Stöter kunderna på något som inte funkar eller som inte svarar mot förväntningarna, riskerar man att förlora dem.

Björn instämmer och fortsätter:

– Det vi uppskattar med Litium är att plattformens kärnfunktionalitet är mycket stabil och att Litium själva ständigt lägger stora resurser på att vidareutveckla den. Samtidigt är plattformen även flexibel och du kan som kund välja att nyttja den som den är, byta ut valda delar eller addera tjänster och funktionalitet. Som vi ser på det är den här kombinationen helt klart ett vinnande koncept.

Nya influencer-samarbeten och fler egna märkesvaror

Nordicfeel kommer även framåt att satsa på influencer-samarbeten. Just nu ligger även stor fokus på att säkerställa att de nya kunder som lockats till sajten som en följd av dessa kampanjer verkligen stannar kvar och fortsätter att få bästa möjliga kundupplevelse. Marcus avslutar:

– Nästa steg är att vi ska vi ta väl hand om den fantastiska tillväxt som vi har. Vi stärker därför organisationen och de system vi arbetar i för att säkerställa att vi kan ta hand om alla våra kunder på bästa möjliga sätt. Sedan gäller det naturligtvis att fortsätta bygga varumärke och stärka vår identitet för att locka ännu fler kunder. Egna märkesvaror kommer fortsatt att vara en viktig del av strategin och där finns många spännande projekt vi arbetar med som vi kommer att kunna berätta mer om i början av 2021.

  • När det gäller förberedelser för att säkerställa att tekniken står pall under exempelvis Black Friday är de snarlika de som görs vid influencer-lanseringar. Däremot är topparna inte lika höga under Black Friday eftersom det mer övergått i den veckolånga företeelse som nu kallas Black Week, vilket gör att besöken fördelas över veckan. Att ha den här typen av nära kontakt med Litium är oerhört viktigt för oss.

    – Björn Carling, CTO på Nordicfeel

Nordicfeel-logo

Om NordicFeel

Nordicfeel grundades 2006 och har sedan dess expanderat kraftigt och omsätter i år cirka 280 MSEK. Nordicfeel har över 700 000 kunder vilket gör företaget till en av Sveriges största webbutiker inriktat på skönhetsprodukter.

Nordicfeel är även etablerade i Norge, Finland och Danmark. NordicFeel blev utsedda till årets e-handlare 2011 till 2015 av Pricerunner i kategorin Skönhet & Hälsa.

www.nordicfeel.se