Varsego

Ökad försäljning med över 20% redan första året

varsego_report
B2B
Grossist
16/09/2021

Ökad omsättning och effektivitet för Varsego med Litiums e-handelsplattform

När Varsego, en ledande grossist inom "on the go"-produkter, stod inför utmaningen att effektivisera sin orderhantering och förbättra kundupplevelsen, blev det tydligt att de behövde en modern e-handelsplattform. Med över 18 000 kunder och ett ständigt växande produktutbud var det manuella arbetet ohållbart. Hur lyckades de öka försäljningen med 20% första året efter lanseringen av sin nya webbshop? I detta case får du reda på nyckeln till deras framgång och hur deras satsning ledde till en smidigare kundresa och starkare konkurrenskraft.

Varsego består av 22 olika grossister runtom i landet som från början var enskilda GB Glace-grossister. 2009 gick dessa samman och idag ingår de i en organisation med närmre 450 anställda som gör glassen tillgänglig för alla, från Kiruna i norr till Simrishamn i syd – och allt där emellan. På detta sätt når de ut till ett mycket stort kundnätverk på omkring 18 000 kunder. Varsego tillhandahåller, utöver glass även ett sortiment av storsäljande produkter från marknadsledande varumärken inom dryck, konfektyr, proteinprodukter, fast food och mat- och kaffebröd – så kallade on the go-produkter.  

Manuellt arbete tog alltför mycket tid 

Kimberline Calderon är sälj- och marknadskoordinator på Varsego och ansvarar bland annat för hemsida och webbshop. Hon berättar om upprinnelsen till Varsegos e-handelsresa och varför de valde att byta e-handelsplattform:

Vi såg ett behov av att förenkla och automatisera den manuella handpåläggningen i orderhanteringen samt att vi hade ett behov av att attrahera nya kunder och förbättra kundupplevelsen. Orsaken till detta var att vi ständigt ville säkerställa tillförlitlig information. Det är givetvis viktigt att produktinformation och priser uppdateras med samma information i alla system, men med de begränsningar som fanns i vår systemmiljö var vi tvungna att manuellt skriva in ny information om en produkt tillkom eller utgick ur sortimentet. Det blev väldigt tidsödande och det krävdes många manuella steg för att å ena sidan uppdatera i vårt affärssystem, å andra sidan uppdatera i webbshopen. Ett flöde som med rätt teknik kunde kopplas samman för en mycket enklare och snabbare hantering.

Det fanns även en efterfrågan från befintliga kunder kring funktioner som tex att kunna se favoritlistor, lagersaldo eller annan information. Vi ville ta ett omtag på vår hemsida för att nå en större kundbas, öka kundordervärdet och särskilja oss från våra konkurrenter.

Helhetslösning fällde avgörandet

För att kunna fatta ett välgrundat beslut om ny e-handelslösning träffade Varsego flera olika leverantörer som fick presentera de olika plattformar som de kunde erbjuda. För Varsego låg fokus i huvudsak på att hitta en lösning som kunde tillgodose komplexiteten i hanteringen av ett stort antal produkter som ofta behöver uppdateras med ny information, och en likaledes stor kundbas på omkring 18 000 kunder. Därför blev ett välfungerande PIM-system avgörande i valet av leverantör.

"Då det är så viktigt för oss att informationen är densamma på alla plattformar är ett bra PIM-system avgörande för att framtidssäkra och effektivisera verksamheten. I och med att det har så många användningsområden och kan kopplas mot så många olika moduler var det grundläggande i valet av leverantör och lösning."

I slutänden föll valet av plattform på Litium. Kimberline berättar varför:

– Vi valde Litium av flera anledningar. Mycket berodde på att lösningen mer eller mindre var startklar för kopplingar mot vårt affärssystem. I och med att Litium, utöver PIM även kunde tillhandahålla en e-handelsplattform och CMS blev det ett optimalt val för oss redan från början. Att vi kunde få en sådan helhetslösning var alltså det som fällde avgörandet.

Ökad försäljning med över 20% redan första året

Idag har Varsego en toppmodern e-handel med kunden i fokus. Kunden får en enkel överblick av produktsortimentet och olika aktiva kampanjer och Varsego kan även rikta innehållet och anpassa det beroende på kundtyp.

”Målet har varit att skapa en användarvänlig och inspirerande webbshop som fungerar för alla våra kunder oavsett vilka förutsättningar de har. Med nya funktioner, vår nya grafiska profil och möjligheten att rikta innehållet och anpassa det beroende på kundtyp så har vi verkligen lyft vår kundupplevelse” säger Kimberline och fortsätter:

Med hjälp av den nya webben så har vi nått en större kundbas, ökat ordervärdet och fått konkurrensfördelar då de idag är ensamma bland sina konkurrenter att man som kund kan registrera sig, lägga order och betala med kort vid ett och samma tillfälle.”

”En annan stor fördel är att vi kan mäta statistik och siffror på ett helt annat sätt än tidigare. På mindre än ett år från att vi lanserade vår nya webbshop så har antalet kunder ökat med 22% och den totala ökningen för webbshoppen med 38%. Bra siffror som inte ser ut att sakta ner heller.” fortsätter Kimberline.

Målet är att mer än 50% av kunderna ska handla via webben det närmaste året och som det ser ut nu så kommer de att nå det målet.

varsego_shadow

Styrkan i ett tätt samarbete med rätt teknisk partner 

Teknisk partner för affärsutveckling, projektledning, design och utveckling är Toxic Interactive Solutions AB, som har hjälpt Varsego att bygga lösningen med Litium utifrån deras önskemål.

– Vi planerar nu, tillsammans med Toxic hur vi ska kunna utveckla och optimera vår affär ytterligare. Styrkan med Toxic är att de är snabba på bollen och lyhörda när det kommer till justeringar och förändringar. Det märks att de brinner för det de gör och vi kan även bolla tankar och idéer med dem kring vår affär. Vi känner även att de värderar oss högt som kund, något som lett till en väldigt bra partnerrelation avslutar Kimberline.

Vill du veta mer om Varsego och höra mer om när de berättar om sin utmaning, lösning och resultat och effekten av deras nya e-handel? Se filmen av Toxic här.

 

Partner

Toxic
  • På mindre än ett år från att vi lanserade vår nya webbshop så har antalet kunder ökat med 22% och den totala ökningen för webbshoppen 38%.

    – Kimberline Calderon, sälj- och marknadskoordinator på Varsego

  • Då det är så viktigt för oss att informationen är densamma på alla plattformar är ett bra PIM-system avgörande för att framtidssäkra och effektivisera verksamheten. I och med att det har så många användningsområden och kan kopplas mot så många olika moduler var det grundläggande i valet av leverantör och lösning.

    – Kimberline Calderon, sälj- och marknadskoordinator på Varsego

varsego_2024

Om Varsego

Varsego Sverige AB är ett svenskägt sälj- och distributionsbolag inom servicehandel, HORECA och Food Service. Vi säljer och levererar snabbrörliga konsumentvaror till ca 18 000 kunder över hela Sverige. I portföljen har vi marknads-ledande varumärken inom bland annat glass, dryck, konfektyr, proteinprodukter, fast food samt mat- och kaffebröd, där vi tillsammans med våra kunder driver marknaden framåt.varsego.se

www.varsego.se