Tibergs möbler

Konverteringsgraden ökade med 30%

B2C
Brand
05/12/2022

Konverteringsgraden ökade med 30% efter bytet till Litium

Sedan 1923 har Tibergs Möbler erbjudit designade kvalitetsmöbler från sin butik i Göteborg. I dag arbetar man efter samma filosofi, men nätet och e-handel har expanderat kundbasen till hela Sverige. För att klara tillväxten bytte man för två år sedan plattform till Litium och har sedan dess haft en intäktsökning på hela femton procent. Vi har pratat med marknadschefen Frida Tiberg för att höra mer om hur Tibergs Möbler använder Litium. 

– Vi har lång erfarenhet av e-handel och redan växt ur två tidigare system innan vi bytte till Litium. Vi gjorde en grundlig genomgång av alternativen på marknaden innan vi hittade en plattform som kan hantera våra komplicerade produktalternativ, berättar Frida.

En flexibel plattform

Med hjälp av en konfigurator som utvecklats av Tibergs webbyrå SpotOn kan kunder på den nya sajten välja mängder av olika utföranden såsom klädsel, träslag eller utförande på en möbel de är intresserade av. En funktionalitet som inte är möjlig på många andra plattformar eftersom valmöjligheterna för hur man presenterar sina produkter är begränsade.

Nyckeln till Litiums flexibilitet är det medföljande systemet för hantering av produktinformation, PIM, som även kan användas för att hantera kampanjer och eftermarknadsinformation till kunderna. Här samlas all information kring produkter på ett och samma ställe och kan användas för att bildsätta kampanjer eller visa produktinformation över hela sajten.

– Litiums möjligheter att koppla ihop allt från affärssystem till kampanjverktyg sparar oss mycket tid och resurser. Vi kan hantera många fler beställningar nu än vad vi tidigare klarade av med samma antal anställda, säger Frida.

Ett lyft för konverteringen

En av de viktigaste uppgifterna för en e-handelsplattform är att konvertera besökare till betalande kunder. Här har Tibergs Möbler sett ett stort lyft efter sitt plattformsbyte. Nu lägger man stor kraft på sökordsoptimering för att öka trafiken till sajten och få nya kunder.

– Efter att vi bytte till Litium kan vi se att konverteringsgraden på den nya sajten har ökat med mer än 30 procent. Det gör arbetet med att få fler att hitta till sajten extra roligt, säger Frida.

Litiums plattform har också inbyggt stöd för att ta fram och lansera olika typer av kampanjer. Funktionerna gör det enkelt att gå ut med erbjudanden och priser, oavsett kanal.

– Vårt mål är att det inte ska spela någon roll ifall kunden kommer till oss i butiken eller på webben. Litiums funktioner för att tidsinställa alla kampanjer gör det enkelt att synkronisera erbjudanden, fortsätter Frida.

Samarbete är viktigt för framgång

Tibergs lyfter också det goda samarbete med både webbyrån och teamet på Litium som förklaring till framgångarna. Eftersom det mesta är möjligt att göra uppskattar man den kreativa dialog som lett fram till sajtens nuvarande funktioner.

– SpotOn hade ju erfarenheter av att bygga konfiguratorer, men var mycket öppna för våra idéer och tankar kring hur den skulle utformas, säger Frida.

Kundansvariga på Litium har också alltid varit nära för att bidra med råd och tips om hur man bäst maximerar nyttan med den inbyggda funktionaliteten i plattformen.

Inga fler plattformsbyten

I Litium har Tibergs Möbler hittat en plattform som det går att växa med. Än så länge har man bara svenska kunder, men med Litium är det enkelt att växa och även expandera in på nya marknader. Med hjälp av SpotOn ser man också få begränsningar i vad som kommer att vara möjligt att utveckla i framtiden.

– Det tar både tid och kraft att byta plattform. Nu ser vi en framtid med stor utvecklingspotential framför oss tillsammans med Litium som gör det möjligt att växa ännu mer utan att behöva byta plattform igen för att skala upp, avslutar Frida.

Partner

Exsitec

  • Efter att vi bytte till Litium kan vi se att konverteringsgraden på den nya sajten har ökat med mer än 30 procent. Det gör arbetet med att få fler att hitta till sajten extra roligt.

    – Frida Tiberg, Marknadschef

Tibergs-logotyp

Om Tibergs Möbler

Företaget startades redan 1923 av Johan Tiberg. Sedan dess har vi sett trender komma och gå. Och sedan komma igen. Vi har sett nya klassiker bli till och vi har sett odödlig design överleva årtionden för att aldrig gå ur tiden.

Ledord som hög kvalitet & personligt engagemang var kärnvärden för Johan Tiberg när han köpte trärena möbler från lokala snickare som betsades och såldes i butiken på Bangatan 19. Dessa ledord är företagets kärnvärden än idag. Butiken ligger också kvar på samma adress men har sedan dess byggts ut och renoverats för att rymma dagens breda utbud och vi har lagt till ännu fler värden som bland annat ökad tillgänglighet, prisgaranti och mycket mer..

Vår historia slutar dock inte här. Viljan att utvecklas och se nya möbler och lösningar ta form är vår drivkraft, nu som då.

www.tibergsmobler.se