Tingstad möter kundernas allt högre krav på e-handel

– Vi kan se hur vår nya design och lättöverskådliga produktsortiment gör så att våra kunder i mycket större utsträckning klarar sig själva. Det här avlastar våra säljare då vi nu har mycket större möjlighet att konvertera besökare direkt på siten.

Simon Molneryd, e-handelsansvarig, Tingstad

Tingstad möter kundernas allt högre krav på e-handel

– Vi kan se hur vår nya design och lättöverskådliga produktsortiment gör så att våra kunder i mycket större utsträckning klarar sig själva. Det här avlastar våra säljare då vi nu har mycket större möjlighet att konvertera besökare direkt på siten.

Simon Molneryd, e-handelsansvarig, Tingstad

Simon Molneryd har arbetat som e-handelsansvarig på Tingstad i sex år och är idag ansvarig för den digitala försäljningen och utvecklingen av Tingstad Marketplace. 

– Vi har länge haft e-handel, men det är först nu som vi ser att våra kunder på allvar börjat lägga beställningar via nätet. I och med att vi hade hållit på så länge med e-handel var vi beredda när det exploderade och marknaden mognade. Det tror jag var en stor fördel för oss.

Efterfrågan på e-handel inom B2B ökar

Skillnaden mellan hur B2B- och B2C-företag gör affärer minskar och Tingstad såg hur kunderna allt mer förväntade sig samma enkla köpupplevelse när de handlar som företag som när de handlar privat. Fler B2B-webbshoppar kommer därför att vara uppbyggda och se ut som e-handeln gör i B2C-segmentet.

– För att fortsätta ligga i framkant av utvecklingen för B2B e-handel och möta upp våra kunders allt större efterfrågan på att kunna handla från datorn och i mobilen ville vi framtidssäkra vår e-handel, säger Simon Molneryd.

Efter insikten att de behövde en ny lösning var nästa steg för Tingstad att ta kontakt med olika e-handelsleverantörer. De presenterade sin önskan om en ny e-handelslösning som skulle klara av det ökade kravet från deras kunder samt vara lika enkelt som en e-handel för konsumenter. Som resultat fick de en rad förslag presenterade för sig.

– När vi hade gått igenom flera olika förslag kom vi fram till att Litium var det bästa valet för oss. De kändes som att de skulle vara bra att jobba med, de var målmedvetna och hade en bra paketerad produkt. Dessutom är de prisvärda, säger Simon Molneryd.

”Rätt pris direkt”-strategi

För att driva trafik till sin e-handel och för att särskilja sig från sina konkurrenter bedriver Tingstad något de kallar för ”rätt pris direkt”-strategi. Med det menas att de visar alla sina priser direkt i webbshopen, något som är relativt ovanligt för B2B-företag. Oftast krävs det att man måste logga in för att få sitt pris. 

– Vi är ett av få B2B-företag som visar våra priser på webben utan inloggning. Tanken med vår strategi är att alla företag ska få ett bra pris direkt när de hittar oss på webben, säger Simon Molneryd.

Det här är ett tydligt tecken på hur B2B-marknaden alltmer rör sig mot B2C-marknaden. Människor är vana vid att direkt kunna se ett pris när de letar efter produkter. Varför skulle de förvänta sig något annat när de handlar som företag?

En lösning som passar alla företagare, oavsett bransch eller omsättning

Tingstads e-handelslösning är framtidssäkrad för att klara av den belastning som kundernas nya krav medför. En trygg, stabil och mobilanpassad webbshop har redan efter ett år gett tydliga resultat enligt Simon Molneryd.

– Vi ser redan konkreta förbättringar i form av fler besökare och nöjdare kunder oavsett vilken bransch de är verksamma inom eller vad de har för omsättning. Siten används och är anpassad för Tingstads kunder som finns i alla de nordiska länderna. Vi kan också se hur vår nya design och lättöverskådliga produktsortiment gör så att våra kunder i mycket större utsträckning klarar sig själva. Det här avlastar våra säljare då vi nu har mycket större möjlighet att konvertera besökare direkt på siten.

Med Litiums lösning har Tingstad lyckats skapa en plattform som funkar lika bra för återkommande kunder som använder hemsidan som ett beställningsverktyg som för de nya förstaköpskunder som hittar tingstad.se efter en sökning. Därmed har de förenklat arbetet för så väl Tingstads kunder som för sig själva.

Förbättringsarbetet fortsätter

Trots flera positiva mätbara resultat ser Simon Molneryd att de i dagsläget bara har börjat med förbättrings- och utvecklingsarbetet och att arbetet med Tingstads e-handel är långt ifrån färdigt.

– Det vi har gjort hittills är väldigt positivt. Men det har också gjort att vi fått blodad tand. Vi har en mängd bra funktioner som efterfrågas av så väl kunder som säljare och vi jobbar stenhårt för att hela tiden göra stora som små förbättringar, avslutar han.

Dela i sociala medier

Tingstad är ett starkt familjeföretag med rötterna i Göteborg. Företaget grundades 1959 och drivs idag av andra och tredje generationen. Deras kunder finns inom bland annat inom Restaurangbranschen, Fackhandeln och Dagligvaruhandeln.

Företagets vision är att skapa en enklare vardag för alla som driver en verksamhet. 

Deras affärsidé är att erbjuda ett brett sortiment av prisvärda, kvalitativa produkter och lösningar som förenklar arbetsdagen för alla som driver en verksamhet och de gör detta med engagemang, kundfokus och ärlighet. 

tingstad.se

Bransch

B2B

Partner

3Bits loggo