Roswis affärer växer på nätet

– Även om vi är ett renodlat B2B-företag gör vi i slutändan affärer med människor. Inköpare, i allt från enmansföretag till multinationella koncerner, köper själva på nätet privat. 

Christopher Carlander, vd på Roswi

Roswis affärer växer på nätet

– Även om vi är ett renodlat B2B-företag gör vi i slutändan affärer med människor. Inköpare, i allt från enmansföretag till multinationella koncerner, köper själva på nätet privat. 

Christopher Carlander, vd på Roswi

Import- och grossist företaget Roswis outtröttliga fokus på att erbjuda snabba leveranser och ledande kundservice har varit nyckeln till företagets framgång ända sen 1938. Idag spelar företagets webbshop en viktig roll i arbetet med att serva återförsäljare i både Sverige och Danmark. Roswis resa från produktkatalog till framgångsrik B2B-affär på nätet började år 2014. 

Från produktkatalog till säljdrivande webbutik

– Som för många B2B-företag var vår webbutik mer administrativ än säljande. Våra kunder kunde se produktkatalogen, lägga en order och titta på fakturan men lösningen var inte speciellt användarvänlig, berättar Christopher Carlander, VD på Roswi.

Med visionen att göra det lättare för företagets återförsäljare att hitta information och inspireras till mer affärer togs beslutet att utveckla en helt ny webbshop.

– Vi ville nå ut med bredden i vårt erbjudande och snabbare kunna lansera nya sortiment för att driva försäljning på nätet. Genom att berika produktpresentationerna med texter, bilder och filmer ville vi göra det lättare att upptäcka och inspireras av nya produkter, förklarar Christopher Carlander.

En välpaketerad molntjänst för fortsatt tillväxt

– Som B2B-företag gör vi ändå affärer med människor. Vi behövde en leverantör som förstod B2B-handel men som också hade gedigen erfarenhet av lösningar för konsumentföretag och kunde komma med kreativa förslag. Här låg Litium i framkant, förklarar Christopher Carlander.

En annan beslutsfaktor var möjligheten att få en helhetslösning med alla funktioner, inklusive drift och underhåll som molntjänst. Litium On Demand ger Roswi den flexibilitet man efterlyst för att kunna fortsätta växa affären på nätet, utan begränsningar.

Tidsbesparingar, mer affärer och nöjda kunder

Roswis webbshop är helt integrerad mot företagets affärssystem. Information om artiklar, priser och kunder synkas automatiskt och är alltid uppdaterad i webbshoppen. Kunder ser sina unika priser direkt i butiken och får snabbt en överblick över sin orderhistorik.

– Vi har fått väldigt positivt feedback på den nya siten. Våra kunder upplever att det är mycket lättare och går snabbare än tidigare att lägga en order. Det är ett gott betyg! menar Carlander.

Läs hela caset (pdf)

Ladda hem PDF

Dela i sociala medier

Om Roswi

Roswi är en grossist och importör för kvalitetsprodukter inom kök, sport, fritids- och outdoorliv. Under ett och samma tak samlar Roswi några av världens absoluta toppmärken. Produkter som är lika vackra att se på som fulländade i sin funktion. Allt är noga utvalt och testat av företaget själva.

Bland de kända varumärkena finns Maglite, Victorinox, Patagonia, Osprey, Gerber, Lékué, Nalgene, SIGG, Optimus, iSi, Chef’n och Isosteel med flera

Bransch

B2B

Partner

Celebration Studios logo