PacsOn säljer mer på nätet till B2B-kunder

– Ehandeln har blivit ett självklart komplement till våra säljare och fysiska butiker. Idag rekommenderar våra säljare webbshoppen till sina kunder. 

Fredrik Löfström, e-handelsansvarig på PacsOn

PacsOn säljer mer på nätet till B2B-kunder

– Ehandeln har blivit ett självklart komplement till våra säljare och fysiska butiker. Idag rekommenderar våra säljare webbshoppen till sina kunder. 

Fredrik Löfström, e-handelsansvarig på PacsOn

En förenande kraft i hela PacsOn, f.d Nyblomgruppen är det starka fokus på personliga kontakter med företagens B2B-kunder. En annan, passionen för att alltid erbjuda högkvalitativ service. Med ambitionen att fortsätta förbättra kundupplevelsen och växa sina affärer är gruppen i färd med att rulla ut en ny gemensam ehandelsplattform för alla de 13 bolagen.

En stabil plattform som bidrar till mer affärer

När projektet startade hade de flesta företagen i gruppen en ehandelslösning på plats. Medan den tekniska miljön var blandad var utmaningen gemensam. Lösningarna var överlag oflexibla och erbjöd kunder en beställningsfunktion på webben, snarare än en levande ehandel.

- Vi valde Litium för den välbeprövade plattformen men också för att man faktiskt pratade ganska lite teknik i införsäljningen. Istället diskuterade man försäljning och visade på möjligheterna att göra mer affärer med hjälp av ehandel, menar Fredrik Löfström.

Synergier och flexibilitet med gemensam plattform

PacsOns nya ehandelslösning bygger helt på Litiums plattform. Allt eftersom företagen lanserar sina nya webbutiker drar de full nytta av den inbyggda funktionaliteten, från kampanjhantering till orderläggning.

- Med den nya lösningen har vi blivit mer aktiva i att driva affärer på nätet. Den flexibla plattformen gör att vi kan hitta synergier mellan företagen samtidigt som vi kan skräddarsy unika kampanjer för våra olika bolag, berättar Fredrik Löfström.

Ehandeln – ett självklart komplement till övriga kanaler

- Ehandeln har blivit ett självklart komplement till våra säljare och fysiska butiker. Idag rekommenderar våra säljare webbshoppen till sina kunder. Det var de inte så pigga på tidigare, förklarar Fredrik Löfström.

När fler kunder lägger sina beställningar själva på nätet minskar trycket på innesälj och kundtjänst. Tidens som frigörs kan läggas på att hjälpa kunder lösa sina utmaningar och förbättra kundservicen.

- Feedbacken från våra kunder har varit genomgående positiv! Men den nya ehandelsplattformen har det helt enkelt blivit lättare att göra affärer med våra företag, avslutar Fredrik Löfström.

Läs hela caset (pdf)

Ladda hem PDF

Dela i sociala medier

Om PacsOn

PacsOn består av 13 väletablerade familjeföretag: AB Helmer Nilsson i Växjö, Ljungby och Sölvesborg, AB Gunnar Pellvik i Falköping, Paul Hall AB i Jönköping, Östgöta Pappers AB i Linköping och Motala, Öresunds Papper AB i Malmö, Stockholms Kartong AB i Stockholm, ÅG-Emballage AB i Stockholm samt intresseföretagen Norrpartner AB i Sundsvall och Östersund och Papperspartner AB i Skellefteå och Umeå. Nyblomgruppen har även samarbetspartners i Nybloms AB i Kalmar, Magnusson & Freij AB i Göteborg, ML Försäljnings AB i Stockholm samt AMJ Papper i Kiruna. Omsättningen uppgår till ca 1.2 miljarder kronor.

Gemensamt för oss alla är att vi har en lång historia och stark lokal förankring. Den personliga kontakten med våra kunder är grundläggande i vår verksamhet och den höga kvalitén ska vara ett riktmärke när det gäller såväl service som produkter. Samarbete i gruppen gynnar våra kunder både kompetens- och prismässigt.

 

Bransch

B2B

Partner

Spoton Solutions logo