Hafas b2b-handel hjälper återförsäljare lyckas

– Vi ville skapa en plattform där våra kunder, återförsäljarna av våra produkter, enkelt och snabbt kan hitta allt de behöver veta när de köper badrum från oss. Varje dag, dygnet runt.

Eva Östergren, CMO & Johan Petersson, CIO 

 

Hafas b2b-handel hjälper återförsäljare lyckas

– Vi ville skapa en plattform där våra kunder, återförsäljarna av våra produkter, enkelt och snabbt kan hitta allt de behöver veta när de köper badrum från oss. Varje dag, dygnet runt.

Eva Östergren, CMO & Johan Petersson, CIO 

 

Med målet att vara branschens mest kundvänliga, digitala och moderna samarbetspartner, har badrumstillverkaren Hafa lanserat en ny digital transaktions- och kommunikationsplattform. Kärnan i den nya tjänsten är en fullfjädrad e-handelsplattform för Hafas B2B-affär. Men lösningen är mycket mer än en traditionell webbutik.

En plattform för partnerskap och mer affärer

–  Att hjälpa våra kunder, återförsäljarna av våra produkter, lyckas med sina affärer är vår högsta prioritet. Därför ville vi skapa en plattform där de enkelt och snabbt kan hitta allt de behöver veta när de köper badrum från oss. Varje dag, dygnet runt, förklarar Eva Östergren, Marknadschef på Hafa.

Förutom en komplett e-handel erbjuder den nya tjänsten ett forum för information och dialog. Hafas återförsäljare kan chatta med kundservice, ta del av nyhetsuppdateringar och sociala flöden, ladda ner texter och bilder och beställa färdigt marknadsmaterial.

En flexibel standardplattform från Litium

Genom Litiums färdiga B2B-koncept fick Hafa tillgång till beprövad teknik och samlad kunskap inom e-handel för B2B-företag, utan att själva utveckla allt från grunden.

– Vi behövde en stabil plattform med god grundfunktionalitet som vi kunde bygga vidare på och utveckla unika tjänster för vår affär. Fördelen med Litium är all den färdigpaketerade funktionalitet och kunskap som finns samlad i färdiga koncept. Många av de funktioner vi behövde för att växa vår B2B-affär fanns redan ”out-of-the-box”. En standardlösning med full flexibilitet passade våra önskemål perfekt, förklarar Johan Petersson, CIO på Hafa.

Från teknik- till affärsfokus

En viktig framgångsfaktor för projektet har varit att säkra den interna organisationens engagemang i utvecklings- och förändringsarbetet. Genom referensgrupper har medarbetare från marknad, sälj och kundtjänst men också riktiga kunder fått bidra med idéer och input till utvecklingen av plattformen.

– En ny e-handels- och kommunikationsplattform är affärskritisk och kan inte vara bara ett IT-projekt. IT har blivit en kommersiell funktion som jobbar nära verksamheten. Genom att flytta fokus från teknik till affärer kan vi göra skillnad för våra kunder ända ut på butiksgolvet, avslutar Johan Petersson.

 

Läs hela caset (pdf)

Ladda hem PDF

Dela i sociala medier

Om Hafa

Hafa har tillverkat badrum sedan 1962. Med lång erfarenhet och ett skarpt öga på rådande trender har våra kreativa designers tagit fram ett sortiment av produkter till hela badrummet som kännetecknas av hög kvalitet och tidlös formkänsla. Vår passion för att erbjuda personliga badrum har aldrig varit större än nu. Hafa ingår i Hafa Bathroom Group, huvudkontoret ligger i Halmstad och företaget är verksamt med dotterbolag i Norden.

www.hafa.se

 

Bransch

B2B

Partner

Spoton Solutions logo