Casalls nya e-handel väcker stor uppmärksamhet

– Jag är väldigt nöjd med vår nya e-handelslösning. Vi har bara skrapat på ytan hittills men dubblar redan föregående års försäljning varje månad.

Jon Lööf, VD Casall

Casalls nya e-handel väcker stor uppmärksamhet

– Jag är väldigt nöjd med vår nya e-handelslösning. Vi har bara skrapat på ytan hittills men dubblar redan föregående års försäljning varje månad.

Jon Lööf, VD Casall

Casall är ett svenskt varumärke som sedan starten 1984 sålt träningskläder och träningsredskap med hög designfaktor. Trots att företaget har haft en egen webbshop sedan slutet av 90-talet fanns känslan av att man aldrig riktigt hängde med i utvecklingen. Resultatet var att bara 1% av försäljningen skedde via egna kanaler.

Digitala kanaler - nyckeln till att nå ut på den internationella marknaden

När Jon Lööf tillträdde som vd i januari 2017 blev den huvudsakliga uppgiften att ta företagets i princip stillastående tillväxt och vända den till en internationell expansion. Casall fanns redan på flera marknader men det var få som kände till varumärket utanför Norden. För att kunna utveckla varumärket och få Casall att växa insåg Jon Lööf att man måste bygga upp företagets digitala närvaro och börja fokusera på egna kanaler och inte längre helt förlita sig på distribution. 

– Vi visste att våra digitala kanaler skulle bli hörnpelare i vår internationella expansion och att det därför var där vi skulle lägga vårt fokus. 

Bra start med goda grundförsättningar – men fortfarande mycket kvar att göra

I slutändan föll valet på Litiums molnbaserade e-handelsplattform, mycket tack vare att Litium uppfattades som en stabil aktör som många i branschen pratar gott om. Idag sker allt mer av försäljningen online men Jon Lööf ser att det finns ännu mer att göra för att öka chanserna att nå dit de vill. 

– Idag baseras vår webbshop på Litiums e-handelsplattform med integrerat CMS. Däremot har vi inte kopplat på PIM-delen i plattformen ännu. Det blir ett självklart nästa steg. Idag sköter vi all produkthantering manuellt vilket är krävande. Nu vill vi komma närmare våra konsumenter och mer kontinuerligt kunna presentera nya produkter och nya erbjudanden. Jag ser också fram emot hur ett riktigt PIM-system kommer förenkla arbetet med att lägga till nya marknader allteftersom vi fortsätter att växa internationellt. 

Prisad och hyllad med redan mätbara resultat

Tack vare det grundliga förarbetet med både varumärket och behovsanalysen har Casalls nya e-handelslösning blivit en framgångssaga. 

– Vi har fått väldigt positiv feedback på vår nya e-handel, framförallt kring de visuella aspekterna som bildspråk och design. Eftersom Casall är ett designvarumärke är vi måna om att onlineshopen speglar det. Därför är det extra roligt att den nya sajten till och med vunnit Svenska Designpriset för sin funktion och utseende. 

Fastän Casall inte ens haft sin nya e-handelslösning i ett år kan de redan nu se tydliga resultat av sin nya webbshop och sajt. 

– Jag är väldigt nöjd med vår nya e-handelslösning. Vi har bara skrapat på ytan hittills men dubblar redan föregående års försäljning varje månad.

Läs hela caset (pdf)

Ladda hem PDF

Dela i sociala medier

About Casall

Casall has helped people get physical for 30 years, inspiring movement and wellbeing with a strong passion for innovation and design. We produce high-quality workout WEAR and training TOOLs for effective and exciting training. Helping you to perform to your best, feel your best and look your best while working out, no matter where you are. Casall has expanded into a "Total Wellness Lifestyle"-brand, now sold in over 18 countries around the world and offers apparel and equipment for training, running, tennis, yoga/pilates and boxing.

 

www.casall.se

Bransch

Partner

Cloud Nine logo