Bevegos e-handel har kundernas beteende i fokus

– Litium ser sin produkt som en kunskapsplattform snarare än bara en e-handelslösning, det passar oss perfekt.

Andreas Nilsson, ansvarig Digitala Kanaler på Bevego

Bevegos e-handel har kundernas beteende i fokus

– Litium ser sin produkt som en kunskapsplattform snarare än bara en e-handelslösning, det passar oss perfekt.

Andreas Nilsson, ansvarig Digitala Kanaler på Bevego

Bevego är ett grossistföretag som framförallt säljer byggplåt, ventilation och isolering. Bolaget har funnits sedan 1994 och har idag 36 filialer och fyra produktionsenheter runt om i Sverige. Efter en grundlig översikt av sina kunders beteende konstaterade Bevego att deras befintliga e-handel inte matchade vad deras kunder efterfrågade. Därför påbörjades ett förändringsprojekt.

Ordentligt förarbete visade på stort glapp

För Bevego blev första steget mot en ny e-handelsplattform att hitta en byrå eller partner som kunde genomföra en förstudie, som i sin tur skulle leda dem till rätt lösning. Med en lista på sex potentiella partner som Bevego träffade hela fyra gånger vardera gjorde de till slut sitt val.

Förstudien inleddes med att synpunkter samlades in från både kunder och kollegor med hjälp av allt från Google Analytics och heat-maps till enkäter och personliga intervjuer. Snart stod det klart att Bevego själva hade en helt annan syn på sin e-handel än vad kunderna hade.

Andreas Nilsson har som ansvarig för företagets digitala kanaler varit drivande i Bevegos nysatsning på e-handel.

– Vi la ner mycket tid på förarbetet. Men jag tror också att det var väldigt viktigt. Vi har tidigare skjutit lite från höften och skapat e-handeln utifrån hur vi trodde den skulle användas. När vi verkligen lyssnade på våra kunder insåg vi att det fanns ett stort glapp mellan organisationens och kundernas syn på vår e-handel.

– Det visade sig att våra kunder hade använt e-handeln till att kolla priser och ta fram offert till sina kunder, snarare än att direkt lägga sin beställning på nätet. Det rörde sig alltså i högre grad om informationsinsamling än faktiska köp.

Efter avslutad förstudie och en noggrann målgruppsanalys presenterade den utvalda webbyrån två olika plattformsförslag.

– Litium blev det naturliga valet för oss. Det är en relativt ny plattform som växer oerhört fort. För oss var Litiums affärsfokus en avgörande faktor, de har förstått att affärer är mer än bara transaktioner och deras plattform reflekterar det. Litium ser sin produkt som en kunskapsplattform snarare än bara en e-handelslösning, det passar oss perfekt.

Lyckad implementation har gjort att Bevego snabbt kommit igång med plattformen

Bevego använder idag Litiums e-handelsplattform med integrerat CMS. Trots mindre uppstartsproblem vid implementationen är Andreas Nilsson nöjd.

– Den som säger att det är problemfritt att implementera en ny e-handelslösning ljuger eller har bristande insyn i projektets alla delar. Självklart stöter man på problem, det gjorde vi också, men överlag så har det har gått väldigt bra. Det känns som att vi verkligen kan vår plattform nu. Litiums plattform är användarvänlig direkt out-of-the-box. Jag tror verkligen att det är ett bra val för alla, enkelt att komma igång med ifall du inte har så mycket förkunskap, men samtidigt flexibelt så att den mer erfarne användaren kan göra det han eller hon vill.

Flera lärdomar från ett projekt i den här storleken

Redan några månader efter att e-handelslösningen sjösattes kunde Andreas Nilsson dra flera lärdomar från projektet.

– De viktigaste råden jag kan ge till andra är att inte underskatta projektet och att göra en riktig förstudie. Det blir dyrt att lansera något som ingen egentligen vill ha. Därför måste du ta reda på vad dina kunder är ute efter och hur de vill kunna använda plattformen.

Positiva reaktioner bådar gott för framtiden

Den nya ehandelslösningen har sedan lanseringen fått mycket positiv feedback.

– Vi har en tight relation och väldigt högt i tak med våra kunder, det är nog därför vi fått in så mycket feedback. Det är roligt att höra att kunderna upplever ett rejält lyft. Vi har också sett en ökning av användandet av e-handeln. Idag är det fler som loggar in och använder Bevego.se som ett verktyg i sin vardag än tidigare.

Framöver hoppas Bevego förbättra upplevelsen genom att bland annat göra det ännu enklare för användarna att göra affärer, effektivisera sin vardag och komma i kontakt med Bevego. Enligt Anders Nilsson tar arbetet med att förbättra e-handeln aldrig slut.

– Nu är det bara att börja om och göra en ny förstudie, så att vi kan fortsätta att effektivisera både vår och våra kunders vardag.

Dela i sociala medier

Om Bevego

Bevego är ett av landets ledande grossist- och handelsföretag inom byggplåt, teknisk isolering och ventilation. Vi vänder oss till dig som är verksam på den professionella marknaden och arbetar alltid långsiktigt med ledande och stabila leverantörer och tillverkare. Våra främsta kundgrupper är plåtslagare, ventilationsmontörer, isoleringsentreprenörer och småskalig industri.

Bevego har en stark lokal förankring och har idag 36 filialer och 4 tillverkande enheter från norr till söder. Med egen turbilsdistribution finns vårt breda sortiment tillgängligt för snabba leveranser – direkt till önskad adress flera gånger i veckan.

www.bevego.se

 

 

Bransch

B2B

Partner

iStone logo