Vinga redo för fortsatt tillväxt och internationalisering med Litium

– I samband med att vi blev tvungna att se över vår systemmiljö släpptes Litium 7. Vi valde att hoppa på direkt eftersom de kunde förse oss med webbplatser, kanaler och språkhantering på ett sätt som verkligen kunde gynna vår internationalisering. 

Niklas Larsson, IT-chef, Vinga of Sweden 

Vinga redo för fortsatt tillväxt och internationalisering med Litium

– I samband med att vi blev tvungna att se över vår systemmiljö släpptes Litium 7. Vi valde att hoppa på direkt eftersom de kunde förse oss med webbplatser, kanaler och språkhantering på ett sätt som verkligen kunde gynna vår internationalisering. 

Niklas Larsson, IT-chef, Vinga of Sweden 

Vinga of Sweden är ett grossistföretag inom heminredning och outdoor-produkter som tillhandahåller ett brett sortiment med allt från köksredskap till sängkläder och inredning. Mellan 600 och 700 återförsäljare köper Vingas produkter och säljer dem sedan vidare till företag som gåvor till anställda eller kunder. Ofta kan det röra sig om julklappar, gåvor vid ett evenemang och liknande.

Niklas Larsson är IT-chef på Vinga of Sweden och arbetar också i hög grad med företagets verksamhetsutveckling:

- Vi arbetar enligt devisen ”creating memories” – något som ska genomsyra allt vi gör. Därför lägger vi stort fokus på paketering och produktpresentation – allt för att ge slutmottagaren en större och bättre helhetsupplevelse. Vi säljer i stort sett bara produkter som vi själva tar fram, vilket gör att vi kan hålla väldigt hög kvalitet. Vi har också ett tydligt fokus på hållbarhet.

Tillväxt och internationell expansion ställde högre krav på systemmiljö

Vinga of Sweden har under senare år haft en kraftig tillväxt. Man har satsat stort på expansion – framförallt genom internationalisering, något som visade sig bli en utmaning ur systemsynpunkt. Genom att man arbetade på olika plattformar utan integration blev det svårt att få tillgång till korrekta data och samtidigt även besvärligt att ta reda på vilket system som ägde vilka data. Niklas berättar:

– Med den starka tillväxten blev systemkartan som ett lapptäcke och hindrade till slut våra möjligheter att växa ytterligare. Arbetet blev splittrat då vi arbetade på tre olika plattformar för sex olika länder – både för B2B och B2C. Samtidigt hade vi ingen officiell ägare av data – varken kommersiella eller tekniska – och stod utan PIM-system. 

Den dåvarande e-handelsplattformen var heller inte rustad för det säsongsbetonade tryck som verksamheten upplever omkring jul:

– Vi säljer ju i hög grad julklappar och vid jul som är vår högsäsong har svarstiderna på våra sajter påverkats av hög belastning. Som längst har det rört sig om hela tre minuter vilket, för ett e-handelsföretag, är en helt oacceptabel svarstid.

Dessutom behövde Vinga of Sweden nu även en plattform som kunde ge dem stöd till sin internationalisering. Niklas, igen:

– I samband med att vi blev tvungna att se över vår systemmiljö släpptes Litium 7. Vi valde att hoppa på direkt eftersom de kunde förse oss med webbplatser, kanaler och språkhantering på ett sätt som verkligen kunde gynna vår internationalisering. 

Enklare att göra rätt när allt hänger ihop

På Vinga of Sweden upplever man stora skillnader sedan implementeringen av den nya e-handelsplattformen – på flera olika fronter. Först och främst när det gäller hantering av content och webbsajter, framhåller Niklas:

– Istället för att använda separata plattformar för olika sajter, finns nu allt samlat på en och samma, vilket kräver betydligt färre interna resurser. Med den nya lösningen har vi även fått ett integrerat CMS som gör att vi inte behöver lika mycket teknisk kunskap som tidigare. Förr var vi tvungna att skriva allt i kod för att göra uppdateringarna i front-end. Nu fungerar allt med drag-and-drop vilket gör att många fler har möjlighet att göra uppdateringar på sajterna. Betydligt mer användarvänligt med andra ord.

Ytterligare en stor skillnad som Niklas understryker är PIM-systemet, något man haft väldigt stor nytta av:

– Med det nya PIM-systemet som nu matar alla våra webbplatser har vi nu dessutom otroligt mycket bättre koll på vår data – både vilket system som äger datan och att de är korrekta. Tidigare var det lätt att någon gick in och ändrade information på en av sajterna – men inte på alla. Informationen blev på så sätt inkonsekvent, något som gjorde att vi aldrig kunde vara säkra på vilken information som var korrekt och blev tvungna att använda Excel-listor. Med det nya PIM-systemet har vi alla data centraliserade, ändringar slår igenom överallt i realtid och vi kan presentera korrekt information på ett mycket enklare sätt. Samtidigt kan vi lättare identifiera brister – om exempelvis pris eller produkttext saknas, så syns det snabbt i PIM-systemets arbetsflöden. 

Redan från start såg Vinga stora skillnader i svarstid på sina olika e-handelssajter. Niklas avslutar:

– Det som tidigare kunde ta flera sekunder, är nu en fråga om millisekunder. Det är stor skillnad, även för de sajter vi inte har så hög trafik på. I kombination med att vi även sett över interna processer fungerar verksamheten otroligt mycket bättre nu sedan vi implementerade den nya plattformen. Nu är vi redo för vår fortsatta tillväxt och för den internationalisering vi har framför oss! 

Dela i sociala medier

Om Vinga of Sweden

I många år har Vinga of Sweden levererat kvalitetsprodukter inom inredning och livsstil till företag. Genom Vingahome jobbar de även mot konsumenter. Deras fokus och målsättning är att skapa designade och funktionella produkter för hemmet. Gåvan är mycket viktig och kommer fortsätta vara det. Deras signum är trendig inredning i hemmet tillsammans med trevliga förpackningar. Deras vision Creating Memories är något som genomsyrar allt de gör. Fokus är att skapa designade och funktionella produkter för hem och fritid och förpacka dem på ett sådant sätt att hela upplevelsen blir minnesvärd.

www.vingahome.com

Partner

Distancify logo