Teknikmagasinet växer digitalt

– Idag är vår webbutik en självklar del av vår multikanalstrategi. Erbjudandet hänger samman i alla kanaler och den digitala närvaron är en självklar förlängning av Teknikmagasinets varumärke.

Erik Nielsen, e-handelsansvarig på Teknikmagasinet

Teknikmagasinet växer digitalt

– Idag är vår webbutik en självklar del av vår multikanalstrategi. Erbjudandet hänger samman i alla kanaler och den digitala närvaron är en självklar förlängning av Teknikmagasinets varumärke.

Erik Nielsen, e-handelsansvarig på Teknikmagasinet

Från att ha börjat resan som en renodlad detaljhandelskedja gör Teknikmagasinet en allt större del av sina affärer på nätet. I takt med att kunderna förändrat sitt köpbeteende och rör sig alltmer mellan de fysiska butikerna och den digitala världen har satsningarna på ehandel ökat. Idag driver webbutiken affärer på nätet och i Teknikmagasinets fysiska butiker.

En webbutik med 20 år på nacken

Teknikmagasinet lanserade sin första online-butik redan i slutet av 1990-talet. 20 år senare hade den förvandlats till en plats där besökare hittade information om kedjans fysiska butiker, adresser, öppettider och vilka produkter som fanns i lager. Visst gick det att handla på nätet men användarvänligheten hade mycket att önska.

– När vi tittade kunde vi klart se hur webben drev trafik till våra fysiska butiker. Vi insåg att om vi förbättrade vår online-butik skulle vi också kunna göra direkt nytta för hela vårt butiksnät, förklarar Erik Nielsen, ehandelsansvarig.

Affärsbehov omsatta i rätt tekniklösning

Med siktet inställt på att öka försäljningen både digitalt och i butik började jakten på en ny ehandelsplattform. Efter åren med en hemmasnickrad lösning sökte Teknikmagasinet en etablerad plattform och en partner med gedigen kunskap om ehandel som kunde leverera en färdig webbutik.

– Litiums medarbetare gav rätt känsla redan från början. Vi vet hur vi vill göra affärer och vad våra kunder förväntar sig. Litium förstod våra kommersiella behov och kunde direkt översätta dem i den bästa tekniska lösningen, berättar Erik Nielsen.

Färdigpaketerade ehandelslösningar frigör tid och resurser

Med standardiserade paketeringar, anpassade för detaljhandeln som bas kunde utvecklingsarbetet fokuseras på den interna effektiviseringen och på att utveckla Teknikmagasinets unika flöden.

– Vi lanserade den nya online-butiken tidigt. Det gjorde att vi hela tiden kunde testa av nya funktioner för att se vad funkade bäst och vad som var viktigast för kundens köpupplevelse. Vi tittar fortfarande hela tiden på hur vi kan förbättra och optimera lösningen och på så sätt våra affärer. Idag har vi en ehandelslösning som verkligen möter våra krav på flexibilitet, förklarar Erik Nielsen.

Läs hela caset (pdf)

Ladda hem PDF

Dela i sociala medier

Om Teknikmagasinet

Redan från start fanns ambitionen att bygga en rikstäckande butikskedja. Målsättningen var att TM skulle erbjuda ett unikt sortiment av spännande, roliga och prisvärda produkter inom teknik- & hobbyområdet – kända märkesvaror såväl som billigare alternativ. Dessutom skulle kundservice och köptrygghet högprioriterats och ligga i absolut toppklass. TM var 1993 först i branschen med att lämna 2 års varugaranti.

Två gånger om året ger Teknikmagasinet ut en väl tilltagen produktkatalog som presenter det aktuella sortimentet. Katalogen trycks i över 2 miljoner exemplar per år och läses av ca 3 miljoner människor.

Teknikmagasinet har ca 500 anställda och omsätter drygt 1 miljard kr inkl moms. Expansionen fortsätter, och f.n. (november 2014) finns totalt 117 fysiska butiker i Sverige, Norge och Finland.

 

Bransch

Partner

iStone logo