Casall

- dubblerar förra årets försäljning varje månad

B2C
Consumer brand
17/09/2021

Prisbelönt e-handel för Casall

“Vi var tidiga med e-handel och lanserade vår första butik 1997. Ändå känns det som att vi missade tåget när det verkliga uppsvinget kom. Vi har länge suttit med en gammal lösning och insåg att det var dags att göra ett rejält omtag, säger Jon Lööf, föredetta vd på Casall Sport AB."

Casall är ett svenskt varumärke som sedan starten 1984 sålt träningskläder och träningsredskap med hög designfaktor. Trots att företaget har haft en egen webbshop sedan slutet av 90-talet fanns känslan av att man aldrig riktigt hängde med i utvecklingen. Resultatet var att bara 1% av försäljningen skedde via egna kanaler.

– Vi var tidiga med e-handel och lanserade vår första butik 1997. Ändå känns det som att vi missade tåget när det verkliga uppsvinget kom. Vi har länge suttit med en gammal lösning och insåg att det var dags att göra ett rejält omtag, säger Jon Lööf, vd på Casall Sport AB.

Digitala kanaler - nyckeln till att nå ut på den internationella marknaden

När Jon Lööf tillträdde som vd  blev den huvudsakliga uppgiften att ta företagets i princip stillastående tillväxt och vända den till en internationell expansion. Casall fanns redan på flera marknader men det var få som kände till varumärket utanför Norden. För att lyckas med uppdraget att ta varumärket ut på en internationell marknad inleddes arbetet därför helt från grunden.

"Strax innan jag började på Casall anställdes också en ny designchef och en ny varumärkeschef. Först ställde vi oss frågan vem som var vår konsument och vilka värderingar han eller hon har. Utifrån detta tog vi sedan fram en ny varumärkesplattform."

För att kunna utveckla varumärket och få Casall att växa insåg Jon Lööf att man måste bygga upp företagets digitala närvaro och börja fokusera på egna kanaler och inte längre helt förlita sig på distribution.

– Vi visste att våra digitala kanaler skulle bli hörnpelare i vår internationella expansion och att det därför var där vi skulle lägga vårt fokus.

Utmaningar vid kravställning och implementation har lett till många lärdomar

Att besluta om en ny e-handelslösning var en sak, men att veta exakt vad som behövdes var en annan.

– Mycket av förarbetet var redan gjort när jag kom in i företaget. Jag ärvde mer eller mindre beställningen av en ny e-handel. Det gjorde att det tog lite tid innan jag kom fram till vad det faktiskt var vi behövde få ut av den nya lösningen.

Jon Lööf och Casall har dragit många lärdomar från kravställningen och implementationen av sin nya e-handelslösning. Idag kan de ge många råd kring till andra företag som står inför en liknande satsning.

"Det är viktigt att verkligen jobba igenom beställningen. Vilken roll ska e-handeln ha? Vad är målet med en ny e-handelssajt? Fokusera inte på vad ni vill göra med webbshopen eller sajten utan på vad ni vill göra med varumärket och kravställ utifrån det."

Bra start med goda grundförsättningar – men fortfarande mycket kvar att göra

I slutändan föll valet på Litiums molnbaserade e-handelsplattform, mycket tack vare att Litium uppfattades som en stabil aktör som många i branschen pratar gott om. Idag sker allt mer av försäljningen online men Jon Lööf ser att det finns ännu mer att göra för att öka chanserna att nå dit de vill.

– Idag baseras vår webbshop på Litiums e-handelsplattform med integrerat CMS. Däremot har vi inte kopplat på PIM-delen i plattformen ännu. Det blir ett självklart nästa steg. Idag sköter vi all produkthantering manuellt vilket är krävande. Nu vill vi komma närmare våra konsumenter och mer kontinuerligt kunna presentera nya produkter och nya erbjudanden. Jag ser också fram emot hur ett riktigt PIM-system kommer förenkla arbetet med att lägga till nya marknader allteftersom vi fortsätter att växa internationellt.

Innan Casall gjorde sin nysatsning på e-handel bestod den digitala närvaron av två skilda webbplatser; en inspirationssajt och en fristående webbshop. För att få de bästa grundförsättningarna att lyckas med sin satsning slogs de två delarna ihop och e-handel och inspiration fördes samman.

– Genom att integrera innehåll och produkter i ett kunde vi skapa en bättre e-handelsupplevelse. Nu vill vi fylla sidan med ännu mer content som är relevant för våra kunder.

Prisad och hyllad med redan mätbara resultat

Tack vare det grundliga förarbetet med både varumärket och behovsanalysen har Casalls nya e-handelslösning blivit en framgångssaga.

– Vi har fått väldigt positiv feedback på vår nya e-handel, framförallt kring de visuella aspekterna som bildspråk och design. Eftersom Casall är ett designvarumärke är vi måna om att onlineshopen speglar det. Därför är det extra roligt att den nya sajten till och med vunnit Svenska Designpriset för sin funktion och utseende.

Fastän Casall inte ens haft sin nya e-handelslösning i ett år kan de redan nu se tydliga resultat av sin nya webbshop och sajt.

– Jag är väldigt nöjd med vår nya e-handelslösning. Vi har bara skrapat på ytan hittills men dubblar redan föregående års försäljning varje månad.

  • Jag är väldigt nöjd med vår nya e-handelslösning. Vi har bara skrapat på ytan hittills men dubblar redan föregående års försäljning varje månad.

    – Jon Lööf, fd vd Casall

casall_logotype

About Casall

Casall has helped people get physical for 30 years, inspiring movement and wellbeing with a strong passion for innovation and design. We produce high-quality workout WEAR and training TOOLs for effective and exciting training. Helping you to perform to your best, feel your best and look your best while working out, no matter where you are. Casall has expanded into a "Total Wellness Lifestyle"-brand, now sold in over 18 countries around the world and offers apparel and equipment for training, running, tennis, yoga/pilates and boxing.

www.casall.