E-handlarens guide till Black Week 2024

Uppdaterad: September 2024

Black Week har etablerat sig som en central del av den moderna detaljhandeln, där många e-handlare ser det som en möjlighet att öka sin försäljning. Det är tydligt att de företag som väljer att satsa på denna vecka kan det innebära en betydande ökning i intäkter och kundengagemang, även bland de företag som inte har erbjudande ser många en ökning i sin trafik och försäljning under perioden. I denna guide kommer vi att dela med oss av insikter och strategier för att maximera din framgång under Black week 2024, så att du kan ligga steget före dina konkurrenter och skapa en bra kundupplevelse för dina kunder.

När trafikbelastningen på din e-handelswebbplats når nya höjder finns det risk för problem som långsamma laddningstider. Konsekvensen kan bli att besökarna lämnar din sida för att gå till en konkurrent. Utan rätt förberedelser kan även kritiska funktioner på servern sluta fungera, vilket kan få förödande konsekvenser för hela din verksamhet. 

Här har vi sammanställt en lista med användbara och strategiska tips om hur du bäst planerar och hanterar eventuella driftstopp och långa svarstider under Black week..

Är du sent ute? 📅 Om du inte hinner checka av alla punkter – se åtminstone till att du har en övergripande planering. Utgå från det mest affärskritiska och utveckla din strategi i efterhand i mån av tid. Lycka till!

1. Utse en projektledare och ta fram en process

Eftersom Black Week är ett stort åtagande är det lätt att förbise detaljer och missa saker på vägen. Därför är det viktigt att utse en person som ansvarar för processen och ser till att inget faller mellan stolarna.

Om du inte har tid eller resurser inom din egen organisation kan du överväga att anlita en extern expert som hjälper dig att hantera Black Week, en investering som kommer att löna sig många gånger om i framtiden.

Glöm inte att tiden och budgeten du lägger i år på att ta fram en process kommer att betala sig många gånger om, eftersom du kan använda den igen året efter.

Nyckeln är att inte bara skapa processer för sakens skull, utan också använda dem.

Många anlitar dyra konsulter för att få ordning i organisationen - men faller sedan tillbaka i gamla mönster när deras uppdrag är slut. En enkel fälla att ramla in i om du inte har med dig hela organisationen från början. Samla därför alla och stega dig igenom vad som måste hända för att ni ska maximera möjligheterna med Black Week.

2. Identifiera dina huvudsakliga mätpunkter

Det är viktigt att i god tid tydligt definiera vilka mål du har med försäljningen under Black Week. Titta på nuvarande data, jämför med året innan, och ta fram realistiska förväntningar. 📊

Använd sedan befintliga data för att sätt upp nyckeltal (KPI:er) som:

  • Hur många besökare vill du ha under Black Week?
  • Möter vi kundens förväntningar?
  • Vilka svarstider ska din e-handel ha, trots belastningstopparna?
  • Hur länge ska en besökare vara inne på din e-handel?
  • Vilken omsättning vill du uppnå?

Ett tips är att bestämma vilken prestanda din webbutik ska ha, även under den mest hektiska tiden, och vilka åtgärder som ska vidtas om dessa inte uppnås. Vem ringer du och när? 🤔

Om du har dina KPI:er under kontroll från början kan du utgå från faktiska data och inte bara magkänslan om något går bra eller dåligt. Det är ett sätt att göra dina mål mer konkreta och mindre känslomässiga, och hjälper dig att fatta rätt beslut.

3. Involvera dina leverantörer

Sammanställ en lista över tillgängliga leverantörer och dokumentera deras ansvarsområden och kontaktuppgifter. ✍️

Se till att alla som är involverade i Black Week har tillgång till informationen – både andra leverantörer och intern personal  så att de vet vem de ska ringa. Det bästa är om en leverantör, helst en teknisk implementationspartner, kan fungera som primär kontaktperson för hela kontaktkedjan.

Din e-handel är ett ekosystem av olika tjänster – så det är smart att skapa en priolista för att säkerställa tydlig kommunikation mot dina mest affärskritiska leverantörer (såsom Stripe, AWS, och så vidare). 💳

Slutligen är det viktigt att meddela leverantörerna om din marknadsplan och i vilka kanaler dina kampanjer kommer att synas. Detta hjälper alla inblandade att vara medvetna och förberedda på när det kan bli extra högt tryck i din e-handel.

4. Sätt processer för kommunikation och åtgärder om något inträffar

Om något oväntat inträffar under Black Week måste du först och främst identifiera vad som orsakar problemet och därefter vidta omedelbara åtgärder. 📌

Det värsta scenariot är att webbplatsen går ner, att det blir långa svarstider eller att varukorgen och betalningar inte fungerar. 

Identifiera om det finns tillfälliga lösningar för vissa situationer. Du kan exempelvis tillfälligt utesluta mindre marknader så att din e-handel kan fortsätta vara aktiv på större. 🌎

 Se till att det finns tydliga eskaleringsvägar för när personer är sjuka eller inte tillgängliga.

5. Granska servicenivåavtal (SLA) och jourtider för dina leverantörer

Det är ofta nödvändigt att komma överens med leverantörerna om servicenivåer, via särskilda servicenivåavtal (SLA's).  

Fundera särskilt över sådant som;

  • Dygnet runt support. 🕗
  • Extra serviceövervakning.
  • Inställelsetiden vid incidenter och eskaleringskedjor vid brådskande ärenden.

Se till att detta först och främst finns på plats för dina tjänsteleverantörer och partners. Du kan även i viss mån involvera företag som ingår i ekosystemet av tjänster.

6. Dokumentera din planering och processer

Det är viktigt att planera i förväg och inrätta processer för hur arbetet ska gå framåt under Black Week och även julhandeln. 📝

Se till att du noggrant dokumenterar eskaleringsprotokoll, kontaktvägar, KPI:er och så vidare, så att de kan användas igen nästa år. Tänk även på att material som du dokumenterar kan användas i utbildningssyfte (till exempel när du lämnar över ansvarsområden) eller som introduktion till nyanställda.

7. Utvärdera, utveckla och återanvänd

När Black Week och julhandeln är över, ta dig tid att utvärdera insatserna. Vad gick bra och vad kan förbättras? Att lära sig av erfarenheterna gör det lättare att utveckla och förbättra strategier inför kommande år. 💡

Processerna du sätter i arbetet inför Black Week och julhandeln kan många gånger även återanvändas i andra kampanjer såväl som i det dagliga arbetet. 🛍️

Saknar du något i vår checklista? Är du nyfiken på hur vi på Litium kan hjälpa dig att optimera din e-handel under Black Week? Vi ser till att din plattform alltid presterar, oavsett om det är under högstrycksperioder som Black Week eller vanliga dagar. Kontakta oss idag för att diskutera hur vi kan stödja din verksamhet.  📦

Kontakta oss idag!

 Black friday

 

 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Håll dig uppdaterat på det senaste och få tips inom digital handel och e-handel.