Välja rätt PIM-lösning – det här ska du tänka på

När du ska välja PIM-lösning för din e-handel kan det kännas som att ta sig fram i en djungel. Samtidigt är det viktigt att välja rätt PIM-system för att dina kunder ska få en tydlig och smidig användarupplevelse. Men hur vet du vilken lösning som är rätt för dig?

Här har vi sammanställt tre viktiga saker att ha i åtanke när du ska köpa en PIM-lösning till din verksamhet.

Välj en PIM-lösning som gör ditt arbete lättare

PIM står för product information management och är ett system för att på ett metodiskt sätt strukturera och visualisera företagets produkter, i onlinebutiken och övriga kanaler.

När du väljer PIM-system är målet att skapa en dynamisk produktkatalog som gör det enkelt att presentera hela ditt sortiment på ett informativt och inspirerande sätt. Det handlar också om att ge den interna organisationen ett system för att arbeta med erbjudanden och produkter på ett effektivt sätt.

Läs också: Vad är PIM? En enkel introduktion

Ett PIM-system är därför en förutsättning för att du enkelt ska kunna hantera information, bilder och priser för alla produkter i din e-handelslösning. PIM-systemet ser till att du:

  • minskar manuell handpåläggning
  • reducerar dubbelarbete
  • gör det smidigt att hantera olika kunders preferenser och förutsättningar när de handlar hos dig.

Det handlar helt enkelt om att presentera rätt produkter, med rätt priser, till rätt kunder vid rätt tillfälle. Allt det där som alla e-handlare vill uppnå, men som kan vara svårt att lyckas med.  

Genom att välja en PIM-lösning anpassad efter din verksamhet får du alla förutsättningar för att ge dina kunder den bästa möjliga köpupplevelsen. Dock är det ett par saker du bör ha i åtanke när du köper en PIM-lösning.

1. Kartlägg befintliga system som ditt nya PIM-system ska integreras med

När du ska välja PIM-lösning behöver du ha i åtanke att den lösning du valt behöver kopplas ihop med andra system för att fungera optimalt. Se därför över vilka system du har och se till att välja ett PIM-system som klarar av alla integrationer. Här är några av de vanligaste systemen att koppla ihop med ditt PIM-system.

A. ERP

Viktigast är givetvis företagets ERP, enterprise resource management, där alla produkter som företaget säljer finns upplagda med bland annat namn och artikelnummer. 

B. Produktkatalog

En produktkatalog är i grunden en databas där all information om produkten lagras på ett strukturerat sätt. Genom att integreras med denna kan ditt PIM-system ta informationshanteringen till nästa nivå.

C. CMS

I företagets CMS, content management system, kan du skapa, redigera och strukturera information och innehåll för digitala miljöer. Här finns ofta produktbeskrivningar, artiklar och annan information som är relevant när kunderna vill veta mer om produkterna.

D. CRM

I din kunddatabas, customer relationship management system, finns ofta information om avtalspriser, rabatter och annat som är viktigt för att kunderna ska få se rätt produkter med rätt prisinformation. Det kan därför vara en mycket viktig integration att få rätt.  

E. WMS

Att koppla ihop lagersystemet, warehouse and inventory management system, med din PIM-lösning innebär att kunderna kan få omedelbar information om lagerstatus för de produkter de är intresserade av.

F. E-handelsplattform

Att integrera PIM-systemet mot din e-handelsplattform kan tyckas självklart. Men var noga med att även det finns med när du planerar din PIM-integration.

Övriga system

Beroende på hur din verksamhet är strukturerad kan det finnas ett flertal andra system som också kan vara relevanta att integrera mot. Exempelvis ditt ECOM-system, MDM-system och ditt SCM-system. Där kan en kunnig integrationspartner hjälpa till med att kartlägga och prioritera bland de olika integrationerna du kan vilja göra med ditt PIM-system.

2. Kartlägg vilka som kommer att jobba i PIM-systemet

Ser du till listan ovanför kan det kännas som att större delen av företagets personal ska ha tillgång till ditt valda PIM-system. Men genom att noggrant kartlägga vilka funktioner som aktivt kommer att jobba i systemet blir det enkelt att tilldela behörigheter.

Utifrån kartläggningen kan du även skapa processer och rutiner som gör det enkelt att lägga till nya eller uppdatera befintliga produkter. Därför kan det vara bra att välja en PIM-lösning som har ett inbyggt stöd för arbetsflöden. Då får du möjlighet att delegera, koordinera och följa upp arbetsuppgifter löpande.

3. Välj rätt partner för din PIM-integration

Att välja rätt integrationspartner är minst lika viktigt som att välja rätt PIM-system. Partners har ofta olika specialistkompetenser. Därför viktigt att du väljer en som både förstår din verksamhet och kan den PIM-lösning du valt.

Oftast är det bäst att börja med att välja PIM-lösning och sedan kika på vilken partner som kan hjälpa dig med integrationen. Om du börjar med din integrationspartner riskerar du nämligen att begränsa ditt val av PIM-system till de som partnern kan hantera.

Förhoppningsvis har du nu en god grund för att välja rätt PIM-lösning för din verksamhet. Här kan du läsa mer om Litiums PIM-system och hur det kan effektivisera din verksamhet.

Vi har även tagit fram en PIM-guide som steg för steg hjälper dig att hitta rätt PIM-lösning och att genomföra integrationen på bästa sätt.

Ladda ner PIM-guiden B2B
Ladda ner PIM-guiden B2C

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Håll dig uppdaterat på det senaste och få tips inom digital handel och e-handel.